Jump to content

Leie seilbåt i middelhavet, noen tips eller erfaringer?

Skaaden

Recommended Posts

Vi er en vennegjeng som ønsker å leie seilbåt i middelhavet sommeren 2007. I den anlending hadde jeg håpet at noen kunne hjelpe til med litt tips og anbefalinger.

Vi regner med å være mellom 6-8 personer. Så ideelt sett hadde det vært strøkent med en båt på omkring 34-38 fot, forutsatt at den har 3 cabiner og to sofaer/benker i stua. Dette kan oppfattes som noe trangt, men vi skal tross alt klare å manøvrere denne båten, vår erfaring er i størst grad fra noe mindre båter.

I utgangspunktet hadde vi tenkt til å reise fra Athen.

Noen som vet om et seriøst og bra selskap som driver med slikt? leier ut altså.

Men krever utleierne noen form for dukumentasjon på at du kan føre båten? Jeg har båtførerbeviset i og tillegg et medlemskap i NTNUI-seiling, uten at det er så mye.

Hva med aldersgrenser? Vi er alle født i 1986 og er da 20-21 år gamle når vi reiser.

Alle tips og anbefalinger mottas med stor takk!! :cheers:

Håvard :seeya:

Har chartret båt med Sunsail 3 ganger. (Kroatia og Karibien). Det har vært så profesjonelt at jeg ikke har noen problemer med å anbefale dem. Evt. småproblemer løses raskt.

Kiriacoulis og Moorings og en rekke andre større selskaper vil jeg tro er likeverdige.

Klart det er sikkert mulig å få billigere båter, men min gjeng hadde litt dårlig erfaring med å velge et mindre kjent selskap (i Hellas).

Vi brukte norsk agent (Saltyseas), som formidler det meste...

...og ordner med nødvendige papirer. Det skal gå greit stort sett uten alt for mye papirer. Hvilket forsåvidt også er en risko. Skummelt å oppleve nesten kollisjon i en klar SB/BB situasjon med en annen charterbåt i Kroatia. Men seilbåtcharter er veldig, veldig bra ferie...

Forøvrig første turen min hadde vi en 42 foter og en 52! foter. Med hovedvekt av erfaringen med 26 fotere i hjemlige farvann...Man venner seg veldig fort til størrelsen...

Regn med at en eller to i følget må kunne dokumentere en eller annen båtførerkompetanse. Det finnes noen utleiere som godtar utsjekking i form av en prøvetur, med det gjelder ikke alle. Det aller enkleste er at en eller annen tar seg bryderiet og kostnaden med å få et RYA-sertifikat eller tilsvarende, og nivået Day Skipper Coastal burde kanskje holde for den typen tur du antyder. Dessverre hjelper det ikke med noe norsk båtførerbevis, men har noen D5LA er det en annen sak.

For de ekstra seilglade kan jeg jo anbefale å melde seg på et vinterkurs i den engelske kanal. Det blir gjerne heftige seilopplevelser til reduserte priser på denne tiden av året. :yesnod:

Jeg tror det kan bli veldig trangt med 6-8 personer ombord på en båt på 34-38 fot. Dersom dere fortsatt ønsker å være venner etter ferien, vil jeg anbefale å gå opp i størrelse om økonomien tillater dette.

Personlig synes jeg ikke det er noe vanskeligere å seile en båt på f.eks 43 fot enn en på 34 fot. Det kreves mer muskelkraft til seilhåndteringen, men siden dere er så mange er jo ikke det noe problem. En annen forskjell er at det tar lengre tid å stoppe en stor båt, så alle manøvre i forbindelse med ankring, tillegging til kai, fortøying til bøye etc. bør foretas med minimal styrefart.

Når det gjelder krav til seilferdigheter, er det vel bare å sende en email til aktuelle utleiefirmaer. Jeg har kun erfaring fra Karibien, og der kreves det ingen formell dokumentasjon. De krever en egenerklæring, dvs. du må fulle ut et skjema med en del spørsmål ang. erfaringen til skipper og mannskap. Dersom firmaet ikke er overbevist, vil de ofte foreslå at du leier skipper første dagen, det kan uansett være en god ide dersom du føler deg usikker selv.

Men det er jo også mulig at greske myndigheter stiller krav om formell dokumentasjon, som sagt har jeg bare erfaring fra Karibien.

fra "quick quote" på sunsail sine sider.

F.eks en uke i Kroatia september 2007 koster en Oceanis 343 1800 Euro for 1 uke

Nå husker jeg ikke helt men i 2004 betalte vi ca 20-25.000 NOK for First 42S7 i Kroatia i September, (litt "off season").

Vi var 6 stk på 42 foteren, og det er trangt nok...så jeg er enig i at 8 stk i en mindre båt kan bli vel koselig i lengden.

...og "egentlig" burde vår gjeng (gamle NTHIere... :wink: )begynt å pakke for nok en tur til Karibien igjen i disse dager, men det ble visst ikke... :nonod:

• 2 uker senere...
fra "quick quote" på sunsail sine sider.

F.eks en uke i Kroatia september 2007 koster en Oceanis 343 1800 Euro for 1 uke

Nå husker jeg ikke helt men i 2004 betalte vi ca 20-25.000 NOK for First 42S7 i Kroatia i September, (litt "off season").

Vi var 6 stk på 42 foteren, og det er trangt nok...så jeg er enig i at 8 stk i en mindre båt kan bli vel koselig i lengden.

...og "egentlig" burde vår gjeng (gamle NTHIere... :wink: )begynt å pakke for nok en tur til Karibien igjen i disse dager, men det ble visst ikke... :nonod:

Gamle NTHIere, vi er da dagens NTNUere. :cheers:

Usikkerheten ligger på det at vi ikke har noe erfaring med båter over 40 fot. Og som utbenvt kaptein for turen føler man en visst ansvar. men det kan være kjekt å være venner også etter turen..hehe

Takk for mange gode svar, og rinktig god jul til dere alle :santcheers:

Julehilsen fra

Håvard

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...