Jump to content

Mulig å måle propellstigning selv?

Trond C

Recommended Posts

Båten min er utstyrt med propell 15X10 " (tror ikke det var omvendt?)

Når ikke forventet maks turtall og fart, og motoren jobber litt tungt i øvre turtallsområde.

Tidligere eier antydet at en enda tidligere eier hadde fått økt propellstigningen.

Har tenkt (flere ganger :blush: ) å ta av propellen og sende den til den lokale propellekspert for sjekk, men er det noen praktisk måte å "grovmåle" dette på egen hånd? Har sjekket harddisken for kunnskap fra reallinjen på gymnaset for 30 år siden, men det holdt ikke til mål. I utgangspunktet vil jo en viss stigning tilsi en viss bladvinkel mot propellakselen, men hvilken --- og hvor på propellen bør den måles?

Mulig det blir for upresist uansett, men en slik sjekk kan i alle fall eventuelt overbevise meg om å gjøre noe med dette før den kommer på vannet til våren, i motsetning til de siste årene.........

Hvorfor måle stigningen? Et propellverksted har instrument til stigningemålinger. Hvis du mangler ca. 150-200 o/min så utgjør dette ca. 1" i stigning på propellen. Dette er bare en ca. verdi, men for meg har den stemt riktig så mange ggr. Notèr ned hvor mye som mangler av turtall og levèr den til et verksted som driver med stigningsendringer. Husk å få balansert propellen i samme slengen.

Cirkeline

Takk for tipset, skal ta det med meg.

Båten ble levert i ganske mange eksemplarer med denne motoren og denne propellen. Mange har prøvd seg frem med andre propeller, men de jeg har hørt fra har landet på originalen som det beste. Derfor i alle fall et visst poeng i å sjekke om min er endret eller ikke.

Uansett er det nok best å levere den til spesialisten med de opplysningene om oppnådd turtall mv.

Hvorfor måle stigningen? Et propellverksted har instrument til stigningemålinger. Hvis du mangler ca. 150-200 o/min så utgjør dette ca. 1" i stigning på propellen. Dette er bare en ca. verdi, men for meg har den stemt riktig så mange ggr. Notèr ned hvor mye som mangler av turtall og levèr den til et verksted som driver med stigningsendringer. Husk å få balansert propellen i samme slengen.

Cirkeline

Hei jeg har også tenkt litt på dette da jeg ikke får max turtall på min motor,

vil et propellverksted gjøre om stigningen på min eksisterende propell ?

vil da båten gå litt saktere på tomgang?

Hvor mye vil dette koste ca?

Et propellverksted kan til en viss grad endre stigningen på en propell, men ikke så mye. Er propellen for lett så kan de kuppe den. Dette tilsvarer vanligvis rundt en tomme i stigning. Jeg regner med at de mekasnisk kan endre propellen slik at den blir lettere. De kan også ta litt av på diametren som har samme virkning.

Hva dette koster, jeg hadde mine to firebladere på gammelbåten hos Winrace i våres og betalte da 900 kroner stykket for kupping, polering og sjekk i avblanseringsmaskinen.

Om du "letter" propellen litt så vil du få litt lavere hastighet på tomgang, men neppe mye.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sånn generelt: Når jeg leser slike tråder som denne, blir jeg litt forundret. Er ikke originalpropellene i båter optimalisert i forhold til motor, gear og båt og dermed den beste? Så hvorfor så mange tråder med spørsmål om propeller? Er det vanlig å prøve å forbedre disse? :confused:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hei jeg har også tenkt litt på dette da jeg ikke får max turtall på min motor,

vil et propellverksted gjøre om stigningen på min eksisterende propell ?

vil da båten gå litt saktere på tomgang?

Hvor mye vil dette koste ca?

Hei dem gjør dette på Greåker,nede ved gulebyggningen ved gamle mekken.Har gjort det selv pris 600 kroner men han er bare åpent hver mandag. Jeg fikk bare runt 2200 i mars fart turtalle.hadde fått denn litt til opp men da dauer den motoren. skal få den opp 600 till.Har snakket med yanmar norge og dem sier att på yanmar 33 skal turtallet være på 2600 for att den jobber riktig.:cheers:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Sånn generelt: Når jeg leser slike tråder som denne, blir jeg litt forundret. Er ikke originalpropellene i båter optimalisert i forhold til motor, gear og båt og dermed den beste? Så hvorfor så mange tråder med spørsmål om propeller? Er det vanlig å prøve å forbedre disse? :confused:

Min båt ble bestilt som halvfabrikat i fra Fevik så motor og propell ble antageligvis kjøpt rett i fra Yanmar,

det fins sikkert mange båter der ute som ikke har orginal propell i fra produsent vil jeg tro. :smiley:

Så hvorfor så mange tråder med spørsmål om propeller? Er det vanlig å prøve å forbedre disse? :confused:

Det er vel ikke så mange som forsøker å forbedre det som opprinnelig ble levert vil jeg tro, men det hender at folk foretar endringer i båten, det være seg en annen motor, gear eller lignende. Da blir det etter min enkle erfaring sjelden korrekt med den "gamle" propellen.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det kan klart være mange årsaker til at man ikke oppnår forventet turtall/fart. Jeg er så heldig at med en sunn motor av min type, i denne båten med normal vekt og uten groe e.l. er det utprøvd av fabrikk og mange brukere at originalpropell er tilnærmet optimal. Jeg vil ha sjekket om propellen, som er stemplet med "standardstørrelse", har fått økt stigningen av tidligere eiere. Jeg prøvde meg med litt geometriske utregninger over stigningsvinkel, men kom ikke i mål. Så jeg skrur den av og får den sjekket.

Hvis den ikke er endret har jeg fått fastslått at problemet er et annet, hvis den er endret kan mannen vri den tilbake eller selge meg en ny propell. Tror disse relativt små fås for tre/fire tusen eller noe slikt. Det er irriterende med en båt som egentlig burde vært større, :rolleyes: når den også bakser avgårde i åtte - ni knop. Bare det å få den opp i elleve/tolv hadde vært en kjempeforbedring, den burde egentlig klare det.

Hvis det ikke er noe "galt" med propellen kan jeg prøve å erstatte de faste trimplanene med elektriske i håp om at litt oppoverdytt bak gir virkning. Det koster også noen tusen ( i tillegg til kjøeskapet som må skiftes) og virker vel ikke nødvendigvis - men da står man i alle fall igjen stort sett med motoren som årsak. Da er jeg inne i syndromet med at ny litt større motor, som den burde hatt, ikke øker båtverdien med mer enn halvpart av motorpris i beste fall, og brukt koster nesten samme halvpart og er ti/femten år gammel.

Hva er de tekniske data for skuten da?

Har du dette tilgjengelig?

Lengde vannlinje

vekt normallastet

motoreffekkt ved maks turtall og maks turtall

Gearreduskjon

skrogform, deplassement, halvplaner eller planer

antall blader på propell og gjerne en gitt diameter som du har i dag

og gjerne dagens hastighet...

Så skal vi se hvordan dette regnestykket blir

Er ikke originalpropellene i båter optimalisert i forhold til motor, gear og båt og dermed den beste? Så hvorfor så mange tråder med spørsmål om propeller?

Finnes ikke noen "optimal" propell. Det finnes gode "all round" propeller, men ikke noen optimal. Om man kjøper en ferdig båt, men motor og propell, så er dette designet til "normalt" bruk. Skal denne brukes til eks. kun vannski (selvom båten ikke er designet for det), så må man ned i stigning for å mer akselerasjon. Toppfart er ikke så interessant ved vannsport (annet enn å greie rundt 25 knop). Det er mye viktigere å komme fort i plan og ha godt drag enn at båten gjør 50 knop.

I tillegg så monteres det alskens duppetitter i båter. Vekten endrer seg. Kanskje er man selv overvektig og har overvektige venner. Båt som er beregnet for 4 personer á 75kg får en helt annen gange i vann med 4 personer á 120kg. I tillegg som det nevnes over, så blir motor sliten etterhvert, og det må kompanseres for.

Ta mitt tilfelle. Jeg hadde en Draco med 145 HK Volvo motor og "riktig" propell fra leverandør. Fungerte sikkert bra det, men denne båten er tung å få i plan. Når jeg selv veier mer enn 75kg, mine venner og alle som er med meg også veier mer enn 75kg så begynnte denne å bli veldig vanskelig å få i plan. Men montert vanntank, sliten motor og ønske om å dra vannski så var eneste løsningen mindre stigning på propellen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...