Jump to content

Navman 6600 - Valg av svinger

Frode_

Recommended Posts

Hei

Planlegger å kjøpe en Navman 6600 fra USA.

I pakken jeg ser på leveres det med en "through hull" svinger.

Blir jo best resultat med en slik svinger men bekymrer meg litt for å borre hull i bunnen på båten (Skibsplast 660). Tenker også på faren for at svingeren skulle bli truffet av noe.

Alternativene er innvendig montering eller hekkmontert svinger.

Noen som har meninger om dette?

Redigert av Frode_ (see edit history)

Jeg har funnet ut at med en hurtigående båt så har det vært best med hekkmontert svinger montert så lang ned som mulig,

den innvendige giveren har lett for å "fuske" da båten mister kontakten med vannet.

På min snekke bruker jeg innvendig giver noe som virker veldig bra :smiley:

Hei !

Jeg har et Navman lodd idag i snekka mi, og valgte en "thru hull-flushmount" det er ikke mange

mm. den stikker utenfor skroget, men om den treffer et eller annet, er den vel neppe like solid som skroget. Får en trøbbel med svingeren, er det hurtigkopling og o-ringer, og jeg har hørt at noen skifter svinger mens båten ligger på vannet, selv om jeg nok ville betenkt meg noe.

Om du velger å satse på hekkmontert, og båten har stor fart, så vær oppmnerksom på at svingeren kan få betydning for båtens stabilitet. Jeg opplevde det på en Hansvik 18 med 45 hk, når båten kom i plan (25kn eller så) løftet den hekken på ene siden slik at baugen skar nediog båten ble helt ustyrlig. Dette var en en nevestor svinger som stod en 5-6 cm under skroget. Etter å ha løftet svingeren så den fluktet med skroget oppførte båten seg normalt igjen.

-koherman

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...