Jump to content

Fjerne nybåt lukt i Bavari 39AC

Oystein Ny

Recommended Posts

Wonderbaum :lol:

Jeg nyter nybåtlukten hver eneste gang jeg er ombord i båten, og vet at det nok blir lenge til neste gang jeg får gleden av å kjenne lukten av nybåt igjen. Har blitt meg fortalt at denne lukten henger i et par års tid, men hvordan få denne vekk er vel ikke så lett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå har ikke jeg noen særlig erfaring med "nybåtlukt", men kom til å tenke på at den kanskje består av avgassing fra støpen (Styren) I så fall er den ikke særlig helsebringende. Noen som vet hvor lenge støpen avgir gass?

Ellers så skjønner jeg godt at du nyter nybåtlukta sydvesten, gratulerer med nytt fartøy!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Det er ikke styren lukt, i allefall ikke i min båt. Men det er karkatistisk lukt som kjennes, den er merkbar men ikke sjenerende... omtrent som nybillukten, tror jeg da... siden jeg kun har kjent den i bilbutikken på min drømmerunder der :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

har bestilt en tube til.

Er det en 46 fots "tube" du har bestilt da?? :lol:

Sant nok det baatsmann. Det er med båterl som det er med øl, valget mellom "mellan öl" og "bier". Enkelt valg etter min mening... :drink:

Vet at det hjelper godt og gi båten et "oppkok" innvendig til ca 30 grader en dag eller 2, dette vil frigi mange ueksponerte lukter og gasser, sørg for god utluftning sammtidig.

Min fru har også reagert noe negativt på denne "nybåtlukten" hun mener at denne lukten gassen virker lite godt på henne.

Personlig er jeg vel relativt komfortabel med likta, men er skeptisk til hva disse gassene som frigis under "uttørking" vil gi av positiv helse gevist. Jeg tror det er mye som avgir skumle gasser i en sånn båt. Vi har "kokt" vår båt og det hjalp på glassfiberlukta.

Bavariaen min ble produsert i Mars 2000, fikk den levert i April samme år.

Nybåtlukta forsvant nok fullstendig for et par-tre år siden. Fikk en liten påminnelse om nevnte lukt nå nettopp da jeg tok ut hull til en gjennomføring i innerlineren.

Så - dersom man vil beholde nybåtlukta lenge trenger man en bit av innerlineren (e.l.) og en pussekloss - nybåtlukt trylles atter fram ved bruk av litt 'elbow grease'. :smash:

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Ved en korrekt herdeprosess lenker styrenen sammen med de andre stoffene i polyesteren, og etter et par dager lukter det ingenting. Den såkalte "miljøpolyesteren" danner et ytterskjikt slik at styrenen ikke damper ut før den er lenket sammen med de andre stoffene.

Lukter det styren når man borer i et slikt skrog, er det feil i herdeprosessen.

Nybåtlukten i Bavaria er en av grunnene til at vi har Jeanneau...

Men jeg tror en skikkelig rundvask med en kraftig avfetter kan gjøre susen. Man må nok gå veldig grundig til verks. Jeg fikk en gang en middel som het "oil-zipper" fra en kompis som jobber hos iss-skadeservice. Det tar all lukt, men det er veldig sterkt og man skal virkelig lufte bra mens man holder på.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ved en korrekt herdeprosess lenker styrenen sammen med de andre stoffene i polyesteren, og etter et par dager lukter det ingenting. ... Lukter det styren når man borer i et slikt skrog, er det feil i herdeprosessen.

Tror nok like gjerne at det er det glassfiberstøvet man får i nesa som skaper lukten..

S/Y Surprise

Lenge siden det var sånn lukt i min båt fra 1980. Nå er problemet at det lukter diesel og olje. Men jeg tar en tur på "Sjøen for alle hvert år for å snuse inn "nybåtlukt".

Spøk til side, skal man gjøre noe med dette, så kan det være verd å prøve å vaske overflatene. Det går også an å prøve med luktfjerneren "Exit". Men det mest effektive er sannsynligvis varme og ventilasjon.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...