Jump to content

motorkonservering


Hank

Recommended Posts

Stemmer det at frostvæske ikke slipper inn i motorens kjølekanaler dersom termostaten ikke er åpen? Jeg tviler på om jeg har greid å få den såpass varm når jeg har konservert den og kjørt inn frostvæske. Neste spørsmål er om det vannet som står i kjølekanalene heller ikke slipper ut dersom motoren ikke har nådd en viss temperatur..

Link to post

Dersom du tidligere kun har hatt på ferskvann på motoren og nå senere har fyllt på frostveske på varmeveksler eller ekspansjonstank, bør du kjøre motoren så varm at termostaten åpner for å være sikker på at du får fordelt frostvesken rundt i motoren.

 

Men jeg stiller meg litt uforstående, var det ikke frostveske på den før vinterkonservering?

 

Kan du ikke bare kjøre motoren så lenge på tomgang at termostaten åpner? Dette kan du normalt lett kontrollere med å legge handen på varmeveksleren. Før termostaten åpner er denne ganske kjølig. Etterpå er den ca 80 grader.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg snakker om saltvannskretsen her.. det har vært frostvæske på ferskvannsiden hele tiden. Kanskje jeg har misforstått noe her.. er uansett ikke kjent med hvor alle disse kjølesløyfene løper. Trodde termostaten slapp til mer av det kalde sjøvannet ved behov..

Link to post

Skriv litt mer om hvilken motoren du har eller sjekk om du finner manualen på den her.

 

Normalt har du ingen termostat på sjøvannsiden, termostaten ligger på ferskvannsiden. Sjøvannet passerer varmeveksler, evt intercooler og ut via eksos bend. Her trenger du ikke kjøre motoren lenge for å bytte ut saltvannet med kjøleveske.

 

Termostaten regulerer hvor mye ferskvann den slipper gjennom varmeveksleren. Da du ikke har opplyst hvilken motor du har så tar jeg forbehold om at det kan være noe spes på din motor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei !

 

Båten står tørt på land og vi skal flushe sjøvannssystemet med ferskvann.(For første gang)

Putter slangen inn i sjøvannsinntaket,starter opp Bolinderen og etterfyller med ferskvann i et lite reservoar så den har å "suge" på.

Tidligere eier helte på slutten av denne sekvensen noe konserveringsvæske i reservoaret.

-

Her er spøsmålet: Kan dette være vanlig frostvæske, har hørt noe om VOLVO Penta har en spesiell væske for dette ??

Og hva med zinkanodene som sitter i kjøleren, bør de taes ut eller ??

 

GOD JUL JAFFAL

Link to post

Dersom du har fått ut vannet er vel alt ok!

 

Det er meningen at dette middelet skal stå i systemet vinteren igjennom.

Sjøvannsfilteret bypasses, vannet (og tilslutt konserveringsvæsken) går først gjennom gearoljekjøler så gjennom pumpa derfra til ferskvannskjøler også overbord. Selve Bolinderen er ferskvannskjølt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...