Hank Startet 11.Desember.2006 Del på Facebook Startet 11.Desember.2006 Stemmer det at frostvæske ikke slipper inn i motorens kjølekanaler dersom termostaten ikke er åpen? Jeg tviler på om jeg har greid å få den såpass varm når jeg har konservert den og kjørt inn frostvæske. Neste spørsmål er om det vannet som står i kjølekanalene heller ikke slipper ut dersom motoren ikke har nådd en viss temperatur.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Tenker du på en saltvannskjølt motor? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hank Svart 11.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Nei, en ferskvannskjølt VP fra 97 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Dersom du tidligere kun har hatt på ferskvann på motoren og nå senere har fyllt på frostveske på varmeveksler eller ekspansjonstank, bør du kjøre motoren så varm at termostaten åpner for å være sikker på at du får fordelt frostvesken rundt i motoren. Men jeg stiller meg litt uforstående, var det ikke frostveske på den før vinterkonservering? Kan du ikke bare kjøre motoren så lenge på tomgang at termostaten åpner? Dette kan du normalt lett kontrollere med å legge handen på varmeveksleren. Før termostaten åpner er denne ganske kjølig. Etterpå er den ca 80 grader. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hank Svart 11.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Jeg snakker om saltvannskretsen her.. det har vært frostvæske på ferskvannsiden hele tiden. Kanskje jeg har misforstått noe her.. er uansett ikke kjent med hvor alle disse kjølesløyfene løper. Trodde termostaten slapp til mer av det kalde sjøvannet ved behov.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Skriv litt mer om hvilken motoren du har eller sjekk om du finner manualen på den her. Normalt har du ingen termostat på sjøvannsiden, termostaten ligger på ferskvannsiden. Sjøvannet passerer varmeveksler, evt intercooler og ut via eksos bend. Her trenger du ikke kjøre motoren lenge for å bytte ut saltvannet med kjøleveske. Termostaten regulerer hvor mye ferskvann den slipper gjennom varmeveksleren. Da du ikke har opplyst hvilken motor du har så tar jeg forbehold om at det kan være noe spes på din motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hank Svart 11.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Okay, da er det nok ikke noe å bekymre seg for. Det står i håndboken at frostvæsken bare skal kjøres rett inn sjøvannskretsen slik at det kommer ut eksosen, og det har jeg alltid gjort. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Da burde alt være OK. Problemstillingen du tok opp er mer relevant for saltvannskjølte motorer. Disse har termostat på sjøvannsiden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
støren Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Hei ! Båten står tørt på land og vi skal flushe sjøvannssystemet med ferskvann.(For første gang) Putter slangen inn i sjøvannsinntaket,starter opp Bolinderen og etterfyller med ferskvann i et lite reservoar så den har å "suge" på. Tidligere eier helte på slutten av denne sekvensen noe konserveringsvæske i reservoaret. - Her er spøsmålet: Kan dette være vanlig frostvæske, har hørt noe om VOLVO Penta har en spesiell væske for dette ?? Og hva med zinkanodene som sitter i kjøleren, bør de taes ut eller ?? GOD JUL JAFFAL Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 11.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 I VP katalogen er det beskrevet en konserveringsolje som kan brukes i kjølekanalene om vinteren. Det er kanskje denne du har stiftet bekjentskap med. Dersom du har fått ut vannet er vel alt ok! Sitér dette innlegget Link to post
støren Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 Dersom du har fått ut vannet er vel alt ok! Det er meningen at dette middelet skal stå i systemet vinteren igjennom. Sjøvannsfilteret bypasses, vannet (og tilslutt konserveringsvæsken) går først gjennom gearoljekjøler så gjennom pumpa derfra til ferskvannskjøler også overbord. Selve Bolinderen er ferskvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.