Jump to content

Forslag til motor?


Belgarath

Recommended Posts

Jeg driver smått å planlegger en Diesel Duck.. (Lang tidshorisont.. men fremdriften skal dokumenteres, slapp av)

I den forbindelse er det en del ting som er mere gøy enn andre å bestemme seg for på et tidlig tidspunkt.. Sånn som for eksempel fremdrift..

 

Båten er beregnet til å gå godt med en 65-85 Hk motor.. Stor og robust med mye slagvolum er å foretrekke framfor liten med høyt effektuttak. Lavt turtall er å foretrekke.

 

Jeg vil ha hydraulisk vridbart propellanlegg og gjerne med kraftuttak på girkasse, evt bygge hydraulikkpumpe på reimdrift foran på motoren..

 

Båten blir 42 fot, marsjfart ca 9 knop.

 

Motorer jeg har funnet til nå er: (hurtigrangert)

John Deere 85Hk (Nogva med bridbart propellanlegg)

Perkins M92B 82Hk (West Mekan Vridbart propellanlegg)

Nanni 5.250 85 Hk (Nogva med vridbart propellanlegg)

Nanni 5.280 62 Hk (Nogva med vridbart propellanlegg)

Cummins 4B3,9-M 76 Hk (West Mekan vridbart propellanlegg)

VP D2-75 (West Mekan vridbart propellanlegg)

Steyr MO84K32 75 Hk (West Mekan vridbart propellanlegg)

 

Regner med det er like mange meninger som medlemmer her på BP.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Kjenner ikke spesifikt til Diesel Duck, men ville ikke lagt meg på minimums motoren iallefall. Heller gått opp litt, gjerne sett på motorer ratet for medium duty.

En motor som har bevist sin driftssikerhet og slitestyrke er Cummins 5.9BT på ca 152hk/2600rpm i yrkesutførelse.

 

Ny motor du tenker på eller kan brukt også være et alternativ?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Siden vekt ikke er særlig avgjørende, burde kanskje 6 syl perkins på 130 hk normalladet være et alternativ også. Sabb Iveco har både motorer med lavt turtall og bra volum, og har HVP gear med kraftuttak. Ellers synes jeg Nogva og John deere motorene du har satt opp er fornuftige valg til båten, men som andre også har nevnt, ville jeg lagt meg på høyere effekt når man først skal ha ny motor. Nanni 130hk og John Deere 135. Av steyr ville jeg nok gått for 166 modellen av 6syl, som gir 160hk ved 2800 o/min. Volvo ville jeg personlig sløyfet, og dessuten synes jeg D2 blir for puslete til en slik båt, uanset hvilket merke den hadde vært. Skikkelig hydraulisk vridbart utstyr og lavt turtall, må jo være helt konge i en slik båt, men det koster. :smiley:

Cummins kjenner jeg ikke noe til.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Det koster nok med skikkelig maskin til en slik båt, men det er neppe motor og drivverk som er kostndasdrivende for en DieselDuck... Tror vel at motorkostnadene blir beskjedene sett i sammenheng med totalkostnaden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Motoren skal være ny på grunn av driftssikkerhet og fordi den blir bygget inne såpass at det er "noe herk" å måtte bytte motor hvert tiende år, bare fordi jeg skal spare et par kroner på brukt motor..

Jeg tenkte også på å legge meg på en ca 120 Hk, men jeg har lest litt i boka til konstruktøren og argumentet for ikke å gå høyere enn 85Hk er fordi det sannsynligvis ikke er nødvendig. Skroget skal visstnok kunne nå maks skrogfart allerede med en 30 Hk.. Han nevner faktisk en gammel Sabb diesel som et fornuftig alternativ.. (!)

F. eks Deere motoren vil kunne trives på ca 1500 o/m over lengre tid uten å sote ned og bruke lite drivstoff (noe som er en faktor). En større motor vil måtte gå på rett over tomgang eller unødvendig høyt og bruke mye drivstoff..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Hvis båten har en vannlinje på 38 fot og veier 7000kg så rekker det med en 30 hk for å oppnå skrogfarten(deplasementsfart) som da er på ca. 8,3 knop. Jeg vet ikke hva en slik Diesel Duck veier, men vil tro den veier litt mere enn 7 tonn

 

Veier den 17 tonn så trenger en 75 hk på propellen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

For de som lurer så er det DD 41+ jeg planlegger. Med noe endring av kabin..

 

Particulars

 

LOA: .................. 43' 9-3/4"

LWL: ................. 42' 8-1/2"

Beam: ................ 14'-7/8"

Beam WL: ......... 13' 9"

Draft at DWL: ..... 5'

Displ. at DWL: ... 50,244 lbs.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Greit nok at skroget er lettdrevet og cruiser fint med 30hk, men når 42 fot/17 tonn i siget skal stoppes , så ville jeg hatt noe mer... derfor ville jeg gått for større motor.

Kjenner ikke JD motorene spesifikt, men det er vel motorer som er bygd for å slite i 1000-vis av timer i traktorer og annet landbruksutstyr..?

Har også hørt at service og oppfølging hos Nogva er blant de bedre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Normale beregninger for denne vekten 52000lbs og 43 fot i vannlinje gir 103hk for å oppnå 8,8 knop som er deplasementsfarten på skroget. Etter som hav jeg kan se så er ikke dette noe hypermoderne undervannsskrog. Jeg hadde nok satset på en motor som har en 30% overkapasitet og da ender vi på en 130-140 hk, noe som jeg tror kan være høvelig i en slik båt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ja, ser det nå. Hadde tenkt noe feil med omregning av pund til kilo.. :blush:

 

Tror jeg sikter på Deere'n med 135 gamp. (4045TFM50) samme motoren som 85 hesteren men med turbo.

Den gir maks. dreiemoment og god forbrenning allerede ved 1500 o/min, >450Nm og skal da gå på ca 5L/t..

 

Satser på tørr eksos over tak og kjølerør. Det er standard på Deere'n som også teller for den motoren.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Det er nok ikke noe dumt valg med tanke på motor dette vil jeg tro. Det er som du sier viktig at en tenker at motoren jobber optimalt i det turtallet man forventer å gå mest i.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nettopp. Teorien min er at en tørr eksos som er beregnet å tåle å bli varm er bedre enn en som må kjøles. Eliminerer det som kan skje dersom eksoskjølingen svikter og eliminerer et hull under vannlinja..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Nettopp. Teorien min er at en tørr eksos som er beregnet å tåle å bli varm er bedre enn en som må kjøles. Eliminerer det som kan skje dersom eksoskjølingen svikter og eliminerer et hull under vannlinja..

 

Tørr eksos og utvendig kjølesløyfe krever vel 2 skroggjennomføringer!

(Sløyfe inn/ut).

Har også god tro på John Deere, men ville vel valgt sekseren hvis budsjettet tillot det!

Ekstra forbruk vil her bli marginalt!

 

 

:flag:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Jeg ser for meg at det er en forskjell på en gjennomgang gjennom skroget og et hull.. Men det kan selvfølgelig lekke det også, som mellom to bord..

Redigert av Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Da har jeg revidert lista litt..:

 

1: Nogva Deere 4045TFM50 135 Hk

2: Nogva Nanni 4.340 TDI 130 Hk (Fordi leverandør leverer komplett pakke med gir og propell..)

3. Perkins Sabre M130C 130Hk

4. VP D5A TA 120-140 Hk (Fordi jeg er, har vært og kommer alltid til å være Volvo-mann.. :-) )

5. Cummins 4BT 130 Hk

 

Yanmar og Steyr er ute av bildet på grunn av altfor høyt turtall..

 

Nå har jeg ikke hentet pris på noen produkter ennå, så rangeringen er kun hva jeg hadde handlet dersom ikke pæng var en faktor..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Har du sjekket Vetus Deutz da?

Er jo en mod DT66 som yter 152 hk på akselen v/2650o/min.

 

Har en kamerat som har utgaven på 230hk i en båt på ca 35 fot. Han er så langt meget godt fornøyd når det gjelder støynivå/vibrasjoner etc.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

New Holland er seff et alternativ. Bygd på samme teori som Deere, anleggsmaskin/aggregatmaskin beregnet for å gå tusevis av timer uten et feilslag..

 

Deutz er jo og gode motorer, har hørt om folk som ville ta livet av lastebilen for å få ny, men klarte det ikke.. :cool: Lite info på sidene da.. (teit) 140 hesteren er vel nermest..

 

Jeg satt opp D5T motoren til volvo på siste lista.. ingen som meninger om den? Har inntrykk av at det er enten eller hva gjelder VP her på plassen..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter å ha sendt rundt prisforespørsel til diverse forhandlere, begynner det å dryppe litt inn her. Først ut er Universal Diesel med Perkins:

 

Motor: Perkins M130C på 127 ahk ved 2600 o/min maks.

Gir: HVP65

Reduksjon 3,82:1.

Propelldiameter: 880

Akseldiameter: 60mm, men du kan greie deg med 50mm.

Maks fart: 5,6 knop (kun teoretisk ut i fra skrogformen)

 

Ved 1800 o/min og 100 % vinkling får du en minskning i farten på 0,5 knop. Ved vinkling (slik at motoren avlastes), vil farten falle under 1 knop. Jeg kan anslagsvis gi deg følgende priser:

 

Perkins M130C med HVP65: 248.000,- inkludert alle avgifter (2006 avgifter)

Propellanlegg 3H60-880HS: 61.000,- inkludert mva (2 meter aksel, fettsmurt hylse og fleks. pakkboks)

Akselflens: inkludert

Kraftuttak på giret med clutch: 37.000,- inkludert mva (dyr løsning)

 

Det er jo hovedsaklig propellanlegget som fordyrer skjønner jeg, men synes ikke det var så ille at det ikke er verdt det..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...