Jump to content

Ankerkasse

jørn

Recommended Posts

Er bare litt nysgjerrig: er det mye å spare på å lage ankerkasse selv i forhold til prisen til Maritim?

Det går endel materiell og verktøy og ikke minst mye pussearbeid å lage tilsvarende kasse selv.

Dersom kassen utelukkende lages i kryssfiner er jeg redd for at konstruksjonen blir alt for svak i forhold til de kreftene som inntrer ved heving av ankeret.

Jeg har surfet litt rundt å funnet en mye bedre metode. Tror dette ville funke bra på Hantoen min Link løsning

Hvis jeg monterer vinsjen i ankerrommet, og tau\kjetting kan løpe ned i romet under, for der er det masser av plass. Har tenkt å bruke Quick Heron 12V eller Quick Crystal 500W 12 volt. Noen som har god erfaring med disse vinsjene??

Hilsen

Jørn

Den var ikke dum, likte den løsningen din jørn :seeya:

Når vinsjen monteres inne i båten bør det også monteres en kasse

som tau/kjetting føres ned i slik at sand/tau som føres inn i båten sammen med kjetting/tau

ikke blir liggende i bunnen av båten men i en oppsamlingsboks.

Hva med drenering av vann ut fra denne? Jeg har dette prosjektet på planleggingsboka for vinteren. Men pga laaaaaangt verkstedopphold skjer det ikke så mye for tiden med mine planer. Jeg ser litt for meg en kasse inne i båten som er tett i bunn. Denne har så en liten "avdeling" der kjettingen ikke kommer til, men vannet i kassen renner ned i. En billig lensepumpe med sensor bør da kunne plasseres i denne "ekspansjonstanken".

Uff.....jeg er ikke ferdig med autopiloten helt enda...noen små ting igejn. så kommer Jørn med en ting som jeg bare må få i "TRASS". Ankervinsj må ha bare må ha det!

Likte bildene og løsningen. Jeg kan montere min innvendig og la kjettingen gå inn i dagens ankerkasse som står på siden!!! kanon!

Blir aldri ferdig med mørebasen min jeg!

Jeg har laget et system for en liten sump-pumpe i kjettingkassa.

Har imidlertid erfart at kjettingen trekker inn noe sand i kjettingkassen, så jeg har rengjort hele kjettingkassen to ganger i løpet av sesongen etter at all kjettingen er utlagt.

Jeg har syrefast kjetting hvor sand stort sett ikke fester seg så lett, sammenlignet med galvanisert kjetting.

Hvorledes dette forholder seg med tau vet jeg ikke.

Bruk av murebøtte til oppsamling av tau/kjetting går sikkert bra om plassforholdene tillater dette.

Min løsning ble at jeg måtte spesialstøpe kraftig kjettingkasse som igjen er boltet fast til akterspeilet innvendig. Det tok sin tid både å lage mal til kassen samt å støpe og etterbehandle den.

For de som driver med ankervinsj-prosjekter er det viktig å ha god dimensjonering av kablene for strømforsyning. Når ankeret "sitter" godt er det relativt store strømstyrker som går gjennom kablene. Dessuten bør man benytte automatsikring på strømtilførselen.

Om man velger å ha fjernstyring av vinsjer er det også klokt å montere fast bryter i nærheten av vinsjen slik at man får den opp uavhengig av fjernstyringsenheten.

Tenk også grundig gjennom hvor strømmen hentes fra. Ting taler for at det kan være lurt å la motoren gå før vinsjen kan benyttes, mens momenter også taler for at det er greit å kunne etterstramme uten at motoren trenger å startes.

Det med murerbøtte var ikke dumt, må bare finne på en god måte å drenere vannet derfra. Veit ikke helt om gjennomføringa i skroget, på linken jeg la ut, er så smart. Tror det er bedre med gjennoføring med "hjul." Kjettingen vil trolig gnage på hullet ellers.

Har så altfor mange planer, men bare altfor lite penger :smash:

- Har bestilt ny kalasje

- Legge tepper på dørken

- Landstrøm

- Lamper

- Bytte ut porta potien med septik osv..

- Ankervinsj

Muligheten er stor for at studentøkonomien ikke tåler alt dette på en gang, men jeg må jo ha noe å gjøre neste vinter også :lol:

hilsen

Jørn

Det er flott å ha mange prosjekter i tilknytning til båten.

Dette er vel noe mange av oss småbåteiere har i fellesskap: alltid å ha noen nye planer.

En fritidsbåt skal aldri bli helt ferdig - og når den er tilnærmet ferdig er det noe slitt som må byttes, alt fra batterier, lamper, tepper o.a.

Jeg vil tro at det er viktig og riktig å sette opp prioriteringsliste når økonomien er noe begrenset - som den vel er for de fleste av oss.

Av de tingene Jørn nevner, synes jeg personlig at ankervinsj kommer på toppen av lista. Men dette er helt sikert avhengig av hvorledes man bruker båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...