Jump to content

Opprettelse av fond?

Allan E

Recommended Posts

Med tanke på slike saker som den som foregår mellom båteier og verksted-motorleverandør på vestlandet nå så foreslår jeg at et fond opprettes. Det skal ikke så store summen med penger til fra hver enkelt før det blir noen laken av det. Hvis f.eks forumet skulle bli oppløst kan jo denne summen gå til et veledig formål.

Hvis en sak blandt våre medlemmer har så stor allmenn innteresse eller er så opplagt så tenkte jeg at vi hadde midler til å kjøre en sak med den hjelpen vi trenger. Hvis da motparten taper og blir idømt å betale saksomkostninger så går pengene tilbake til dette fondet.

Dette var bare et forslag fra min side, er dette noe å tenke litt mer på.

Det må være frivillig om en vil være med på dette og det bør vel være et antall personer som avgjør om en skal si "Kjør på"

Etter min mening handler dette om forbrukervern av som båteier. Det må ikke bli slik at vi må forsikre oss selv pga av useriøse aktører i salgs-og servisemarkedet. Disse kan vi selv lugge ut ved former for "svartelisting" slik at vi kan "seile i et trygt farvann" med hensyn til reparasjoner, garantier og service. Men saken har mange sider. Hva med å begynne med å stille seriøse faglige krav til de som skal mekke på våre motorer eller foreta plastreparasjoner?

Jeg takker for omtanken (siden jeg er "skadelidende" i den saken som det er referert til).

Hvem skulle isåfall forvalte et slikt fond og hvem skulle bestemme hvilke saker som skulle begunstiges med pengestøtte?
Dette er nok rimelig dødfødt. Her er det snakk om reparasjoner på kanskje 30.000,- kroner hvilket måtte bety innbetaling på ganske mye per mann.

Helt enig, slike kronerullinger fungerer sjeldent.

Men det som kan fungere i slike sammenhenger er at man oppretter som nevnt et slags fond. Dette forvaltes så gjennom en egen internett side. Saker som ønskes tatt opp legges ut for stemming blant medlemmene, og det er bare saker blant medlemmene som tas opp. "Kontigenten" går da til advokat og andre saksomokostninger for å få kjørt dette rettslig. Dersom man har en god sak, og medlemmene stemmer at denne saken skal kjøres; da vil jo saksomkostninger dekkes av verksted/forhandler. Dermed står man igjen med like mye som da man startet. Og flere saker kan kjøres.

Nå vet ikke jeg hva saksomkostninger kommer opp i slike sammengenger, men vi snakker vel om 10000kr i første rettsinstans?

Jeg ser på medlemslistene at det er 918 sider med 8 medlemmer på hver. Det blir over 7000 medlemmer. Men det er vel bare et lite fåtall av disse som er "aktive" på baatplassen? En slik forening kan selvsagt sammenlignes med andre interesseorganisasjoner. Så hva blir forskjellen? Foreningen skal bare bistå i en viss type saker (reparasjoner, kjøp, salg osv). Og alle sakene skal stemmes på av medlemmene. De som velger å avstå fra stemmingen teller ikke med. I alle saker bør man også ha et visst antall stemmer for at avstemmingen skal vurderes gyldig.

La oss anta at 1000 av baatplassen sine medlemmer blir med, og at alle disse kjenner 2 andre som blir med (som ikke tilhører baatplassen). Da blir det 3000 medlemmer, og med 100kr i årskontigent gir dette 300000kr i kassen. Det blir faktisk noen saker ut av dette. Og dersom organisasjonen drives av kyndige og interesserte personer som er medlemmer, uten at dette skal koste organisasjonen noe mer enn dekning av faktiske kostnader, da vil det kunne kjøres mange saker selv om man taper noen. :smash::smash:

Be heller om å få se fagbrevet til motormekanikeren- el. fiksern og plastreparatøren.

Det betyr ikke noe som helst! Jeg er selv sertifisert til å skru på hydraulisk løfteutstyr og programmering og ombygging av styresystemer til slikt utstyr. Og jeg har 8-10 års erfaring med akkurat dette. Men den dagen jeg påstår at jeg aldri gjør feil; da håper jeg at noen setter meg skikkelig på plass. For det er menneskelig å feile, også for en med fagbrev. Men det er dessverre ikke alltid like menneskelig å innrømme feil, særlig ikke dersom det innebærer en økonomisk konsekvens for de det gjelder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...