Jump to content

Båt bord

bbergs

Recommended Posts

Hei til alle erfarende båtbrukere !!

Jeg har en windy 9800 som trengte litt oppshaining.

Begynte med dørk og innredning .Det ble meget bra det viktigste var at vi fikk en blank og glatt flate over alt i båten. men så kom vi til uteplassen det gamle bordet måtte skiftes ut .

Tok en telefon til windy Arendal om hva et slikt bord ville koste med frakt til Asker.

Sjokket var kanske så stort de skulle ha kr 14000.- +mva .dette syntes jeg og rederinnen  var

i det drøyeste laget.

Sjekket litt rundt på nettet i høst og komm over en båtbyger i Henan i Sverige sente en mail til vedkommende , ikke den raskeste til og svare  men jo han kunne laget et bord til meg og rederinnen. det ville ta ca 3-4 uker . Bordet er i teak og er 8kantet med kompassrose  og det er natet . L110cm X B 110 cm

Idag var vi og hentet bordet og det kom på ca kr 4000.- + frakt kr 500.-.

Det er jo under en tredjedel av pris hva Windy skulle ha.

Har noe andre de samme erfaringer med orginalt utstyr til deres båter.

Ps!! Hvordan laster man inn bilder Prøvde men fikk ikke dette til

Enten er jeg dum eller så skal det være vanskelig .

får ikke lagt inn bilde av bordet    " det må bare vises" for dette er billig..

OK - her er kortversjonen. Først henter du opp siden der du skriver innlegget ditt. Ganske langt opp på den siden er det en knapp "Laste opp bilder". Klikk på denne. Du får da opp en ny side hvor du kan laste opp bilder. Klikk på knappen "Browse" for å finne et bilde på maskinen din som du vil laste opp. Klikk deretter "Last opp!". Du får deretter en tilbakemelding på at bildet er lastet opp sammen med adressen til hvor bildet ligger. Du må så kopiere adressen der det står "Adresse YaBB". Adressen er den delen som begynner med http. Så går du tilbake til der du skriver innlegg og limer inn adressen der du vil ha bildet i innlegget ditt.

He.He dette så jo bra ut ikke verst bord for Kr 4500.-

Hei!

Jeg lagde meg ett noe tilsvarende frittstående bord i fjor vinter, bare med litt mere fix-faxeri. Materialprisen alene kom på omtrent det du har gitt for ditt ferdig, så du har god grunn til å være kjempefornøyd med prisen.

mvh Sigurd

Hei!

Jeg lagde meg ett noe tilsvarende frittstående bord i fjor vinter, bare med litt mere fix-faxeri. Materialprisen alene kom på omtrent det du har gitt for ditt ferdig, så du har god grunn til å være kjempefornøyd med prisen.

mvh Sigurd

Hei Sigurd

Jeg har tenkt og lakkere bordet til vinter men vil at bordet skal få tørke litt for og få frem en mørkere farge i taken.

Hva type lakk/olje er å anbefale for å frem treverket på en bedre måte

Og hvor mange lag med lakk olje hadde du på ditt bord

mvh.

Bernt

Hei!

Når det gjelder behandling og finnish er det sikkert nesten like mange meninger som det er medlemmer på baatplassen.

En ting som helt sikkert får fram glød og farger er ovatrol 1 og 2. Jeg brukt det en del før om åra til ting som skulle bli blankt. Nr 1 vått i vått helt til treverket er metta. Bland gjerne med litt white-sprit i begynnelsen for å få enda bedre inntrengning. Er det for mye på når du lar det begynner å tørke så vask av overskytende med ei fille og white-sprit før det stivner helt. Tørk godt og begynn behandling med nr 2. Mange tynne strøk, 6-8 for å få dybde. Ellers står oppskrifta på boxene, likeledes litt om vedlikehold.

I de senere åra har jeg brukt mye matt lakk ombord (etter ordre!!). Jeg for min del synes jeg får ei bra og solid overflate med en enkomponent lakk som heter "URETAN - boneglans". Gir ca 100kr literen for den hos en lokal gulvsliper. Jeg prøvde den for første gang for noen år tilbake da jeg la skipsdørk i huset hvor jeg har postkassa mi (det hender jeg sover på land). Tester og datablader viste at den er like slitesterksterk som tokomp DD-lakker. Første strøk er med blank lakk og den halvblander jeg med white-sprit og det drar fram gløden. Treverket reiser seg gjerne litt, så det blir å fare lett over med 120-papir. Deretter gir jeg av flere lag blank for å få dybde. Antallet strøk varierer med arbeidslysta og blir ofte satt bort til en av mannskapet. Til slutt bruker jeg den nevnte boneglansen for å få det delvis matt og ei slitesterk overflate. Dette er behandlinga bordet mitt har fått, som forøvrig er ei salig blanding av eik-teak-redwood og en liten dasch furu.

Ellers vil jeg si at før du går i gang med å behandle ett nydelig stykke håndarbeid som bordet ditt er, ville jeg nok forsikre meg om hva slags lakk eller eventuelle oljer fugene dine tåler. Jeg bruker Sika 290DC og primer, dyrt men det tåler det meste.

Lykke til...uansett hva du velger. Sikkert mange andre her med andre erfaringer og meninger.

mvh Sigurd

En slik vakker bordplate kan lages av teakfiner. Man bruker da en overfres som man kjører etter styrelister og freser opp spor for natemasse. Men jobben vil kreve nøyaktig oppmerking. Man må også ha heltre til kantlister og understell.

Innendørs teakdørk kan lages på lignende måte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...