Jump to content

D5L - Læreplaner -Førstehjelp/Redning/Brannvern

Frivakten

Recommended Posts

På sjøvett.no (link til Sjøfartdir.) er læreplanen for Fritidsskipperen datert 18. okt. 2004.

På andre nettsteder opplyses det at det har kommet ny læreplan, datert 1. juli 2005. Er det riktig?

Iht læreplanen av 18.10.2004 er timefordelingen for eksempel

Pkt. 5. Sikkerhet: Førstehjelp 10 timer og Redning/Brannvern 8 timer.

Jeg kan ikke se at noen av båtskolene/kursstedene opererer med dette timeantallet.

Spørsmål: Finnes det spesifikasjoner på hvilket førstehjelpskurs og hvilket redningskurs som finnes som en kan ta og som ville vært godkjent som delfag?

Jeg har boken Maritim Førstehjelp av Jon Richardsen (Gyldendal Yrkesopplæring, 2004) som er iht STCW-koden A-VI/4.1-6 som er mye mer omfattende enn et 5-6 timers ordinært grunnkurs.

Hvilken grad/sertifikat er den boken/pensum beregnet for?

Noen som vet? Mer jeg sjekker rundt omkring, jo mer diffust blir dette mht til antall delfag og timefordelinger.

Har forøvrig sendt en mail til Sjøfartsdirektoratet om det samme.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

På sjøvett.no (link til Sjøfartdir.) er læreplanen for Fritidsskipperen datert 18. okt. 2004.

På andre nettsteder opplyses det at det har kommet ny læreplan, datert 1. juli 2005. Er det riktig?

Dagens læreplan er datert 18.10.2004 og det er den som gjelder idag.

Da denne nye læreplanen ble innført satte man 01.07.2005 som skjæringsdato. Skoler som ville undervise til D5L etter denne dato måtte ha fått på plass et godkjent kvalitetsikringssystem. Skoler som ikke hadde et slikt system, godkjent av sjøfartsdirektoratet pr 01.07.2005 ville ikke kunne utstede gyldige vitnemål.

Iht læreplanen av 18.10.2004 er timefordelingen for eksempel

Pkt. 5. Sikkerhet: Førstehjelp 10 timer og Redning/Brannvern 8 timer.

Jeg kan ikke se at noen av båtskolene/kursstedene opererer med dette timeantallet.

Da vet jeg ikke hvilke skoler du refererer til, men i Baatskolen POSEIDON er dette timetallet nedfelt i QA-systemet - og det følges!

Spørsmål: Finnes det spesifikasjoner på hvilket førstehjelpskurs og hvilket redningskurs som finnes som en kan ta og som ville vært godkjent som delfag?

Så vidt jeg kjenner til finnes ikke spesifikke opplistinger av hva som finnes og hva som er godkjent. Det som praktiseres er at det overlates til hver enkelt skole å vurdere de "alternative" kurs og vitnemål som kandidatene presenterer. Disse skal altså sammenholdes med læreplanen for D5L og hvis skolen finner at dette holder mål kan man skrive "Godkjent" istedenfor karakter på det faget i vitnemålet.

Jeg har boken Maritim Førstehjelp av Jon Richardsen (Gyldendal Yrkesopplæring, 2004) som er iht STCW-koden A-VI/4.1-6 som er mye mer omfattende enn et 5-6 timers ordinært grunnkurs.

Hvilken grad/sertifikat er den boken/pensum beregnet for?

Jeg vet ikke hvilken grad/sertifikat den er beregnet for, men hvis man har gjennomført et slikt kurs i nyere tid så ville det være naturlig å godkjenne dette.

Noen som vet? Mer jeg sjekker rundt omkring, jo mer diffust blir dette mht til antall delfag og timefordelinger.

Det kan nok bli noe diffust for når man sammenholder de forskjellige skolenes individuelle opplegg så merker man litt "sprik" - selv om de altså skal være godkjent etter samme læreplan.

Har forøvrig sendt en mail til Sjøfartsdirektoratet om det samme.

Da regner jeg med at du får et greit svar; han som nå er blitt hovedansvarlig for D5L i direktoratet er en meget ryddig og ekspeditt kar!

Forhåpentlig kan dette ha bidratt til å oppklare enkelte av dine spørsmål, men har du mer skal jeg gjøre mitt beste for å hjelpe.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ekspeditt er du også, som vanlig, Poseidon. Takk for lynkjapp svar :smash:

Holder på med D5L-opplæring hos Norsk Maritim Kveldsskole og de fulgte timetallet til punkt og prikke
Ikke for å være pirkete, men hvilke timetall? Er skolens timeplan iht sjøf.dir's læreplan; klikk på læreplan? Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hej Krisida Magni

ikke svar på ditt spm men ändå..........

jag leste Fartygsbefäl klass VII (STCW II/3) her i Göteborg för ett par år sedan.....

det er förmodligen kursen efter D5L den tog ca 1,5 termin på helfart på sjöbefälskolen,

så litt mer enn förste hjälpen tror det rörde sig om ca 80 timer i MFA (Medical First Aid)

men hur som helst fick tips om en bra link på den kursen

Behandlingsriktinjer Ambulanssjukvården

ett 160 siders pdf-dokument som kan vare bra o ha ombord.......

finns sikkert noe liknande på norsk för nedlasting :smiley:

S/Y Gunga Din

Konklusjoner sålangt er:

Læreplanen for Fritidsbåtskipperen er datert 18. okt. 2004 og er gjeldende.

Timefordelingen er: Pkt. 5. Sikkerhet: Førstehjelp 10 timer og Redning/Brannvern 8 timer.

STCW-koden A-VI/4.1-6 omhandler § 1-3 medisinsk førstehjelp og § 4-6 medisinsk behandling:

Emergency, occupational safety, medical care and survival functions

Regulation VI/4

Mandatory minimum requirements relating to medical first aid and medical care

1 Seafarers designated to provide medical first aid on board ship shall meet the standard of competence in medical first aid specified in section A-VI/4, paragraphs 1 to 3 of the STCW Code.

2 Seafarers designated to take charge of medical care on board ship shall meet the standard of competence in medical care on board ships specified in section A-VI/4, paragraphs 4 to 6 of the STCW Code.

3 Where training in medical first aid or medical care is not included in the qualifications for the certificate to be issued, a special certificate or documentary evidence, as appropriate, shall be issued indicating that the holder has attended a course of training in medical first aid or in medical care.

Kan noen forklare hva pkt. 3 betyr?

Behandlingsriktinjer Ambulanssjukvården ett 160 siders pdf-dokument som kan vare bra o ha ombord.......

finns sikkert noe liknande på norsk för nedlasting :smiley:

Ja, den er fin å ha når vi skal til Sverige, men her må vi nok ha den som er beregnet på nordmenn, jfr. svensk krysserhekk :lol:

Jeg fikk godkjent vanlig standard offshore sikkerhetsopplæring som Førstehjelp/sikkerhetskurs for D5LA. Kan jo være et greit tips.
OK, men hva er vanlig standard offshore sikkerhetsopplæring? :smiley: Antall timer? Hvem holdt kurset?

Hittil er jeg inntrykk av standarden er standard forskjellig. Flere aktører som blander begrepene, spesiellt kodene VI(1-6). Skal sjekke videre mht. et direktiv som heter noe så enkelt som Direktiv 92/29/EØF artikkel 5, pkt. 3, jfr. artikkel 4 :crazy:

Det jeg egentlig ville med tråden her var hvilket førstehjelpskurs og hvilket Redning/Brannkurs man kunne ta som et delfag i forbindelse med Fritidsbåtskipperkurs.

Har forstått det slik at disse kursene kan påbygges til enda høyere sertifikater.

Mulig du kan høre med Borre Havarivern skole i Horten. De har førstehjelps kurs og brann kurs.

På skipperskolen hadde vi 40 timer førstehjelp, med praksis på Sykepleier skolen, (sy, veneflon, blodtrykk, etc.) Som ovrstyrmann/skipper har en ansvar for medesin kista ombord, og må derfor ha noe kunnskap om medisiner, og medisinering.

Jeg måtte også ta et påbyggings kurs "advanced Medecine" pga STCW-95 (8 timer). Dette tok jeg i Borre.

Uansett, har de disse kursene i Horten.

Sendte en forespørsel til Borre og Nutec imorges :wink:

Borre's kurs: medisinsk førstehjelp 24 t og med. behandling 40t tilsammen 64 timer

Nutec har tilsvarende begge deler i sitt 40 timers kurs

Nøtterøy, det kurset ditt, gjaldt det D5L eller høyere?

Hvis det pensumet du har vært igjennom ikke inneholder førstehjelp, må du i tillegg ha et bevis på at du har deltatt på kurs i dette pensumet for at sertifikatet skal være gyldig.
Jeg tolket det at dette gjaldt om kurset ikke hadde en praktisk innhold (dvs kun teori)?

Ikke vet jeg, dettan var ikke lett. Bare for å gjøre det enda lettere, så opereres det både med klassetimer (45min) og med time-timer :crazy:

Mulig du kan høre med Borre Havarivern skole i Horten. De har førstehjelps kurs og brann kurs.

På skipperskolen hadde vi 40 timer førstehjelp, med praksis på Sykepleier skolen, (sy, veneflon, blodtrykk, etc.) Som ovrstyrmann/skipper har en ansvar for medesin kista ombord, og må derfor ha noe kunnskap om medisiner, og medisinering.

Jeg måtte også ta et påbyggings kurs "advanced Medecine" pga STCW-95 (8 timer). Dette tok jeg i Borre.

Uansett, har de disse kursene i Horten.

Hej Nötteröy

slapp du ambulansintaket ? våra Sjökapteiner har 14 dager på 'Akuten' , tror jag !

S/Y Gunga Din

OK, men hva er vanlig standard offshore sikkerhetsopplæring? :smiley: Antall timer? Hvem holdt kurset?

Jeg antar at det menes det som idag kreves for å kunne reise offshore. Vi har klare utsagn fra Sjøfartsdirektoratet at dette mer enn tilfredsstiller minstekravene for D5L.

Det jeg egentlig ville med tråden her var hvilket førstehjelpskurs og hvilket Redning/Brannkurs man kunne ta som et delfag i forbindelse med Fritidsbåtskipperkurs.
Hvis jeg leser deg riktig så blir det vel heller motsatt? Nemlig hvilke fag i Fritidsbåtskipperkurset man kan regne seg "fritatt for" når man har annen dokumenterbar opplæring?
Har forstått det slik at disse kursene kan påbygges til enda høyere sertifikater.

Igjen, med forbehold om at jeg forstår deg riktig; Fritidsbåtskipperkurset D5L kan bygges videre til D5LA, men man har såvidt jeg kjenner til ikke noen etablerte ordninger for å bygge seg inn i de høyere sertifikatene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis jeg leser deg riktig så blir det vel heller motsatt? Nemlig hvilke fag i Fritidsbåtskipperkurset man kan regne seg "fritatt for" når man har annen dokumenterbar opplæring?

Vel, ja og nei, jeg tenkte kun på Førsthj/Redning/Brann

Igjen, med forbehold om at jeg forstår deg riktig; Fritidsbåtskipperkurset D5L kan bygges videre til D5LA, men man har såvidt jeg kjenner til ikke noen etablerte ordninger for å bygge seg inn i de høyere sertifikatene.

OK. Jeg tenkte her også kun på Førstehj/Redn/Brann

Nytt spørsmål; Fagplanene sier undervisningstimer, dvs. 45 min.?

Innholdet i F/R/B er iht. en STCW-kode; hvilken?

Jeg tror det er STCW-koden A-VI, men hvilken av de 6 paragrafene?

PS: Finner ikke det på nettet, men STCW-kodene kan dog kjøpes i bokform, ca.kr. 500,-.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...