Sabeltann Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Om ikke jeg har misforstått helt så vil Ql planene lage en trykk pute i forkant av trimflapsene. Slik at båten løfter seg i bak. Desto høyere fart des større pute....eller? De tradisjonelle planene fungerer som rene horsiontale ror. Mener det var en tråd om dette for lenge siden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
estark Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Hei! Dette var en interresant tråd. Har bestilt en ny NB820 Sport AQ som vil leveres i mars, regner med at NB bruker "vanlige" horisontale trimflaps. Bør jeg endre dette til QL vertikale trimflaps? Det er sikkert noen som har meninger om dette? Nordstar (må vel snart endre signatur) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Jeg har "i alle år" brukt tradisjonelle trimflaps - dvs plater som presses ned bak akterspeilet - og vært fornøyd med dette. Både for å senke baugen og for å justere sideskjevheter. Jeg oppfatter imidlertid at interceptorene er et meget interessant alternativ. Jeg skulle ønske at noen småbåteiere, eller båttyper hadde sammenlignet de to forskjellene på en og samme båt og registrert mulige forskjeller. Jeg ville nok i dag satset på interceptorer på ganske lette båter ut fra den enkle monteringen. På tunge båter kan det synes, gjentar "kan det synes" - som om løftet blir noe mer effektivt med gamle flaps. Men her er jeg på "tynn is". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Jeg ville nok i dag satset på interceptorer på ganske lette båter ut fra den enkle monteringen. Kan ikke fatte at monteringen er noe argument i det hele tatt. Tok meg kanskje en halvtime ekstra å montere hydraulikk pumpa med slanger til Bennet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 15.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 ... På tunge båter kan det synes, gjentar "kan det synes" - som om løftet blir noe mer effektivt med gamle flaps....Det er nettop derfor jeg ikke har konkludert enda roaldbj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Tror ikke N 300 med totalvekt på noe over 3 tonn skal regnes som en spesielt tung båt i denne sammenheng. Jeg ville ha QL på min N300 også - men dengang hadde ikke Nidelv hørt om dem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 .... så synes jeg effekten på N300 er dårligere enn på W37.... Mente ikke at N300 er spesielt tung Bitteliten, det var mer behovet for "flapsekraft" jeg tenkte på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 I november utgaven av Praktisk Påtägande har de en test av QL Interceptor. Selv om det sikkert er et brudd på opphavsretten så har jeg scannet de fire sidene og lagt de ut her Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Takk til lippert - sidene er lagret. Artikkelen var ganske informativ, men siste setninger av konklusjonen tydet ikke på "kast de gamle flapsene gamle og installer interceptorer" - tvert om kan vi beholde de gamle enda en stund. Jeg savner mer informasjon om fordeler og ulemper, eller rettere: fordeler med bruk av interceptorer. Mange av oss sliter med å vedlikeholde flapsene, og det er ikke tvil om at kompoisittmaterialet i interceptorene til Volvo kan være interessant alternativ til tradisjonelle flaps. Ved siden aqv meg i opplagshallen ligger en Flyer 12 med interceptorer og de ser ganske fine ut etter en sesong i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 (redigert) Det stod i artikkelen over at interceptor er för något snabbare båtar. Det spørs vel om den passer på din N300 da Svenning 42 knop er vel det du bør få omtrent - er det ikke? Klår meg med råge - i hvertfall på flatt vann Redigert 16.Desember.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 .... og tror du jeg gleder meg ? ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Ikke så mye vil jeg tro. Jeg så at N300 var oppgradert med ny badeplatform. Den var fin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Har nå fått testet nyebåten med QL interceptor. Ble positivt overasket over hvor raskt de reagerte og hvor enkelt de var i bruk. Veldig greit med indikatorlys i panelet som også kan dimmes. jeg angrer ikke på att jeg valgte QL sitt trimsystem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
estark Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Inspiron: Har du tidligere hatt horisontale trimflaps på båten, eller har du montert QL på den som ny? Dersom du har prøvd begge deler, forskjeller? Da jeg får levert min NB820 sport i mars, har jeg vel enda tid til å bestemme meg. Hvilken motor har du? Har bestilt min med D4-225. Nordstar (enn så lenge) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 (redigert) Høres bra ut Inspiron, dine kommentarer rimer vel godt med hva vi har fått fram til nå i denne tråden. To raske spørsmål: Fikk du noe inntrykk av "flapse-kraften"; senker (eller hever) de baugen like mye som tradisjonelle flaps på fullt utslag? Kommer virkningen ved tilsvarende hastighet som tradisjonelle flaps, eller må du opp i høyere hastightet for at de skal gi skikkelig effekt? (du var kjappere nordstar ) Redigert 16.Desember.2006 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ardea 870 Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 (redigert) Har ikke hatt vanlige flaps på båten, men har kjørt demobåt fra Nb med vanlige flaps. Noen store forskjeller vil jeg ikke si att det var men likte QL sine bedre. Fikk pressa baugen mer ned med QL Jeg har Volvo Penta D3-190 Redigert 16.Desember.2006 av Inspiron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 det sies at effekten er raskere og større med interceptor. Jeg ville ha valgt interceptor, men kanskje satt på en str større enn anbefalt ettersom båten din er tung i hekken Svenning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Da tror jeg at jeg bekrefter min bestilling av QL. Båten skal produseres i Januar-Februar, så deadline for bestilling av utstyr er rett rundt hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 den utstyrslisten er nok kort tenker jeg Har du leid deg hybel i Arendal for å følge med? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Interceptorene til Volvo har bare to bredder. Jeg vil anta at de fleste småbåtbrukere klarer seg med en stk. av de bredeste. Avventer erfaringssynsunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 den utstyrslisten er nok kort tenker jeg Har du leid deg hybel i Arendal for å følge med? Den listen er nok lang ja, er nok den lengste i N300' historie Kommer nok til å reise endel nedover ja, siste møte der vi gjennomgikk mitt lille ydmyke 52 punkters regneark tok en dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Interceptorene til Volvo har bare to bredder. Jeg vil anta at de fleste småbåtbrukere klarer seg med en stk. av de bredeste. De leveres i 30 og 45 cm. bredde. Regner med at du med en mener en på hver side roaldbj.På større båter kan du også utvide med flere på hver side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 det må være første N300 som koster mer enn en Windy 32 GT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Vi lever bare en gang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Noen lærer av andres feil, andre ikke Vi lever bare en gang - det stemmer. Gleder meg til å ta en kikk til sommeren Er sikker på at det kommer til å bli en flott båt du får! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.