Jump to content

QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best?


Bonus

Recommended Posts

Om ikke jeg har misforstått helt så vil Ql planene lage en trykk pute i forkant av trimflapsene. Slik at båten løfter seg i bak. Desto høyere fart des større pute....eller?

 

De tradisjonelle planene fungerer som rene horsiontale ror.

 

Mener det var en tråd om dette for lenge siden....

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette var en interresant tråd. Har bestilt en ny NB820 Sport AQ som vil leveres i mars, regner med at NB bruker "vanlige" horisontale trimflaps. Bør jeg endre dette til QL vertikale trimflaps? Det er sikkert noen som har meninger om dette?

 

Nordstar (må vel snart endre signatur)

Link to post
Share on other sites

Jeg har "i alle år" brukt tradisjonelle trimflaps - dvs plater som presses ned bak akterspeilet -

og vært fornøyd med dette. Både for å senke baugen og for å justere sideskjevheter.

 

Jeg oppfatter imidlertid at interceptorene er et meget interessant alternativ.

 

Jeg skulle ønske at noen småbåteiere, eller båttyper hadde sammenlignet de to forskjellene på en og samme båt og registrert mulige forskjeller.

 

Jeg ville nok i dag satset på interceptorer på ganske lette båter ut fra den enkle monteringen.

 

På tunge båter kan det synes, gjentar "kan det synes" - som om løftet blir noe mer effektivt med gamle flaps.

 

Men her er jeg på "tynn is".

Link to post
Share on other sites

Takk til lippert - sidene er lagret.

 

Artikkelen var ganske informativ,

 

men siste setninger av konklusjonen tydet ikke på "kast de gamle flapsene gamle og installer interceptorer"

 

- tvert om kan vi beholde de gamle enda en stund.

 

Jeg savner mer informasjon om fordeler og ulemper, eller rettere:

 

fordeler med bruk av interceptorer.

 

 

 

Mange av oss sliter med å vedlikeholde flapsene,

og det er ikke tvil om at kompoisittmaterialet i interceptorene til Volvo kan være interessant alternativ til tradisjonelle flaps.

 

Ved siden aqv meg i opplagshallen ligger en Flyer 12 med interceptorer og de ser ganske fine ut etter en sesong i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Inspiron: Har du tidligere hatt horisontale trimflaps på båten, eller har du montert QL på den som ny? Dersom du har prøvd begge deler, forskjeller? Da jeg får levert min NB820 sport i mars, har jeg vel enda tid til å bestemme meg. Hvilken motor har du? Har bestilt min med D4-225.

 

Nordstar (enn så lenge)

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut Inspiron, dine kommentarer rimer vel godt med hva vi har fått fram til nå i denne tråden.

 

To raske spørsmål:

 

 

Fikk du noe inntrykk av "flapse-kraften"; senker (eller hever) de baugen like mye som tradisjonelle flaps på fullt utslag?

 

Kommer virkningen ved tilsvarende hastighet som tradisjonelle flaps, eller må du opp i høyere hastightet for at de skal gi skikkelig effekt?

 

(du var kjappere nordstar :lol: )

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...