Jump to content

QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best?


Bonus

Recommended Posts

Har noen erfaring med Volvo's relativt nyere QL trim system?

 

QL-trim.jpg

 

Fungerer dette like godt eller bedre enn tradisjonell el/hydr. trimplan?

 

Trad-trim.jpg

 

Er ikke helt sikker på hva vi bør montere på vår nye Nidelv 300 Sport.

QL er kun elektrisk, trenger ikke egen hydraulikk, og har betjeningspanel likt Volvo's EVC paneler.

Men, virker det like bra?

Link to post
Share on other sites

Det vil være greit å komme i kontakt med eiere av samme båttype som har montert henholdsvis interceptorer og tradisjonelle trimplan.

 

Interceptorene har vært brukt i mange år, bl.a. på MTBer.

 

Når det gjelder trimplan anbefaler jeg at du ser på systemet til Lenco:

 

http://www.lencomarine.com/

 

Dette krever svært like vedlikehold, foruten å skifte anoder på flapsene.

 

Beneteau monterer interceptorer på sin Flyer 12.

 

Hørte noe om at effekten kanskje var litt liten, men dette er ikke en personlig erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har de nye volvo trimplanene.. Min erfaring er nesten lik null med de gamle.

 

Synest kansje at volvo planene på min båt er litt "forsiktige". Men båten trimmes fint. Setter baugen godt ned når jeg ber den om det.

Mørebas 9400 har meget stor oppdrift i fremre del av skroget. (nesten litt rund der fremme) Så de virker absolutt.

 

ER godt fornøyd med produktet, fikk de montert på volvo merkeverksted, fremskaffet mellomleggs plater da mitt skrog er noe krummet. Endte med at jeg nå i desember har lagt så og si all kabling opp på nytt da merkeverkstedet haddekoplet seg inn på batteriet direkte, ledningene lå hulter til bulter.(koblingsskinna var stripset fast til styrekabel!) Brukte 1 time og fikk ryddet opp og skrudd alt fast til skott.

 

Volvo planene tar null plass der bak. Har ofte jolla liggende der, ankertau, unger som bader og trør på alt. osv osv...!

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke helt hvordan akterspeilet/bunnen er utformet på Nidelven.

 

Jeg mener imidlertid å huske at plassering av interceptoren er viktig i forhold til akterspeilets bredde.

 

Sikkert lurt å drøfte dette inngående både med Volvo og Nidelv. Litt kjeldelig i etterkant å måtte remontere dem.

 

Så vidt jeg har forstått er interceptorene driftssikre.

 

Det er ingen tvil om at trimflapsene til Lenco er meget driftssikre.

Link to post
Share on other sites

Om jeg sammenligner effekten av trimplanene på N300 og W37 (vi hadde en N300 før vi kjøpte Windyen) så synes jeg effekten på N300 er dårligere enn på W37. Vet ikke om det har med skrogets utforming å gjøre eller trimplanenes størrelse. Mulig det har med at N300 er ganske tung i hekken med D6 motor - som jeg hadde og som Svenning skal ha. Jeg syntes rett og slett at jeg måtte "flapse" ganske mye for å få den effekten jeg ville ha - om jeg nå sammenligner med W37

 

Om jeg kunne velge da jeg bestilte vår Windy hadde jeg valgt VP's løsning. De testene jeg har lest er udelt positive, det er et enklere system og betjeningspanelet er mer logisk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har erfaring med interceptorer både frå lystbåter og hurtiggående passasjerbåter. Interceptorer er uten tvil å foretrekke. Dei gir betre løft og større kontroll. Dessuten er båter med interceptorer mindre utsett for løft ved sjø frå akter eller på låring. Eit råd til slutt: velg ikkje for små interceptorer. Dei store kan du eventuellt trekka opp.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli interessant.

 

For det første: hva er forskjellen på trimflapsene fra Lenco og Benett. Jeg har benyttet begge o0g er spent på svaret.

 

For det andre: hvilke båttyper har fordeler av interceptorer i forhold til tradisjonelle flaps - ser gjerne at det hyenvises til gode og pålitelige tester.

 

For det tredje: Hva er de gunstige fartsområdene for de to trimsystemene.

 

Jeg har ikke problemer med å "synse" selv og har forsøkt svært mange trimmingssystemer opp gjennom årene.

 

Jeg avventer de mer robuste og pålitelige uttalelsene..

 

Har opplevd i nåværende båt hvor stor effekt vekten i akterdelen har for trimmingen (har 750 liter vanntank som kan lenses og dette gir "enorm" effekt på trimmingen), mens fyllingsnivå på dieseltankene, som er montert ganske nøyaktig midtskips ikke har innflytelse på trimmingsegenskapene.

 

Jeg har også kjørt med interceptorer og på den båten (Flyer 12 - som er valgt av et anerkjent britisk båtblad som årets testbåt) erfarte flere erfarne båtførere at båten måtte ha relativt stor hastighet før interceptorene ga løft i akterområdet.

 

Jeg vil anta at vektfordeling, skrogtype, total vekt, lengde, bredde, fart og mange andre faktorer har betydning for vurdering av optimal trim-type.

Link to post
Share on other sites

Jo, teknisk kjenner jegt svært godt til forskjellen - har montert noen opp gjennom årene,

 

men funksjonsforskjellene,

 

eller effekten på båten under fart, ved oppstrt, sideeffekter, aktereffekter o.a. har jeg hittil ikke sett beskrevet.

 

Men det er flott dersom dette kan forklares til en enkel sjel..

Link to post
Share on other sites

Funksjonsmessig er det vel ingen forskjeller.

Men jeg har direkte aversjoner mot å installere elektromotorer under sjøvann.

Derfor er Lenco helt uaktuellt for meg.

 

Du kan jo lese litt i denne Linken hvis det har interesse.

 

Interceptorer har jeg ingen erfaring med så jeg kan ikke uttale meg.

Men jeg var skeptisk om de hadde løft nok til presse baugen ned i litt lav fart på en stor tung båt

i høy sjøgang. Det er da en trenger løftet mest.

Derfor valgte jeg tradisjonelle Bennet.

 

 

Link to post
Share on other sites

eller effekten på båten under fart, ved oppstrt, sideeffekter, aktereffekter o.a. har jeg hittil ikke sett beskrevet.

 

Men det er flott dersom dette kan forklares til en enkel sjel..

 

Min erfaring går på bruken og responsen fra trimplanene. Lencoene er mye tregere i responsen når de kjøres ned med belastning. De går langt fra like fort opp og ned etter litt tids bruk. De går også med forskjellig hastighet seg imellom og de "støyer" i forhold til Bennet.

 

Benneten føles, ihvertfall for meg, mye mer presise i bruk.

 

Lenco og Bennet er sikkert like effektive i samme størrelse. Det var ikke det jeg tenkte på når jeg skrev hvilke jeg helt klart foretrakk.

 

Mulig dette kan kalles synsing, men jeg kaller det opplevd kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg oppsummerer diskusjonen så langt, hører jeg følgende :

 

+ Udelt positive tester, enklere system, mer logisk betjeningspanel

+ Raske, pålitlige og utroligt hva du greier å presse båten med de

+ Interceptorer gir betre løft og større kontroll.

+ Båter med interceptorer mindre utsett for løft ved sjø frå akter eller på låring

- Båten måtte ha relativt stor hastighet før interceptorene ga løft i akterområdet

- Litt "forsiktige"

 

Jeg trenger sansynligvis temmelig kraftig effekt ("så synes jeg effekten på N300 er dårligere enn på W37")

 

Min konklusjon så langt er at kvalitet og betjeningskomfort synes OK, men at det er fortsatt litt usikkert om effekten er tilstrekkelig for vår båt. Får vel sjekke litt videre og diskutere med Nidelv / Volvo da. Jeg vet at Nidelv har montert QL på en N300, men denne er ikke blitt testet enda.

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Har ingen erfaring med Lenco eller QL men henger meg bare på de som er alergiske mot neddykkede lavpris elektromotorer.

 

Har nettop skiftet ut mine 20 år gamle Bennett's med helt nye Bennett's. komplett for kr. 4380,-

 

De gamle virket men hadde en liten lekasje og flappene hadde tæringsskader pga. manglende annodebruk. De har ligget neddykket i sammenehengende 17år!.

 

De er 60x30cm og retter min 5 tonn tunge båt fra 6 knop og oppover.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til for min del og min båt/trimplan at mørebasen har lav hastighet (12-14 knop marsj) det vil jo ha endel og si på hvor stor trykk pute som planene kan etablere der bak.

Det er ikke helt riktig tror jeg. For det er den hydrodynamiske effekten man vil ha. Og det er det som er poenget med trimtabs fra QL. De påvirker løftet på en annen måte. Det man uansett vil er å presse vannstrømmen ned og båte opp av vannet - det gjør QL på en annen måte enn de tradisjonelle trimflapsene

 

Det jeg er usikker på er hvordan effekten er i lave hastigheter - men her synes jeg uansett at N300 med 800 kg motor i hekken graver en hel del - motoren er nok på grensen av hva skroget takler i lave hastigheter slik skroget er i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...