Jump to content

Libra 29, erfaringer?

Stolmen

Recommended Posts

Hei,ser at du ikke har fått noen svar enda,skal prøve å svare litt,er ingen ekspert på båten,men har en svoger som har en Libra 29.Har vært en god del turer med den,skal prøve å si litt om den.Mange av Libraene er innredet av kjøper,og er derfor ikke helt like innvendig,samt at alle var ikke like nøye med innredningen,sjekk godt ved vinduene,har en lei tendens til å lekke,hvis det er alu.rammer.Selve båten må nok betegnes som en meget god combi båt,med stor uteplass og selvsagt selvlensende,dette går nok på bekostning av mindre kabin,men helt ok på ferieturer for 4 personer.Motoren i denne ble skiftet for ca 10 år siden,det er en Sabb Iveco,tror det er ca 85 hk,båten her med denne motoren går ca 9 mil,oppgitt av produsent til ca 12 mil,dette går ikke uten flaps,den graver seg ned og lager mye sjø,og enorm motorstøy,dette på grunn av at motoren sitter for langt fremme,må faktisk åpne skap inne i kahytten for å komme til viftereim etc.Det hadde vært plass til å ha motoren lenger akterut,men denne sto i båten når han kjøpte den,så pass på å sjekke motorstøy ved et eventuelt kjøp.Båten er tung, og meget god i sjøen.Alt i alt en meget god båt,men pass på og sjekk inredningen,som sagt tidligere,her har det vært mange hobbysnekkere på ferde,er også viktig at det er flaps på båten for å få riktig fart.Stort og godt maskinrom,samt godt oppverangisrom akterut under dekk.

Hei Alnorbåt.. Takk for godt svar.. Det va egentlig dette eg var ute etter å vite.. Eg veit om to Libra 29 ikkje langt heima i frå, med det eg veit er begge desse to utstyrte med 50 hk Leyland. Då veit eg at ivertfall den eine gjer berre 7 kt.. Dette synst eg var litt lite..Var veldi intreserte i å vete om en kunne sette i noko større.. Godt tips dette med at maskina kansje ikkje bør stå så langt framme dette kan vere greitt å sjekke dette ut ved et eventuelt kjøp.. Sameleis med rutene.. Skulle du ha bilete av båten, gjerne innvendes tek eg gjerne i mot det også :smiley: Er det foresten mykje arbeid å montere ein flaps på denne??

MVH Stolmen :santcheers:

Hei Stolmen.

Vil nok påstå at en 5o hk på denne båten blir for lite,i forhold til vekta av båten,har desverre ikke bilder av båten,da mitt kamera er til reparasjon,men skulle jeg få det tilbake før jul så skal jeg selvsagt ta bilder innvendig,send meg en IM med mailadressen din,så skal jeg se hva jeg kan få til.Er litt interessert i pris på disse to du har i kikkerten.

Hadde en Libra 29 registrert som fiskebåt sammen med min far på 80-tallet. Den var egeninnredet av tidligere eier og hadde en 115 hesters Leyland i motorrommet. Det som andre har sagt om tilkomst til servicepunkter motor osv stemmer godt med mine erfaringer. En annen svakhet er at tankene vanligvis er støpt integrert i skroget. Det kan gi noen problemer på sikt, det er blant annet vanskelig å rengjøre dieseltanken. De som kjøpte båten av oss fikk motorstopp på Stadthavet pga dette. Videre skal man være forsiktig med å bruke dette som hurtiggående båt. Den kommer raskt opp i sjøen og blir kursustabil. Med den motoren vi hadde var det nok å lene seg over til siden for at båten skulle skjære ut. Vi brukte derfor sjelden høyere turtall enn 1700 rpm, og da gikk båten langt på literen, samt at den var svært grei i tildels grov sjø. Styrken til båten slik jeg opplevde det var at skroget var svært solid, og selv om man av og til braket ned på et skjær i svellet under teinefiske så ble det ingen skader.

Kort og godt:

God sjøbåt

Noe tung, en fordel når det er sidesjø, ellers ikke

Max fart ca 9 knop. over dette blir det utrivelig ombord

Ikke monter faste flaps, det kan være livsfarlig når man går unna været.

Libra.jpg

Men sånn for ordens skuld. Snakka vi no om denne modellen som vist på bilde eller modellen før?? Eg tenke på modellen som kom før denne... Bør flapsa vere bygde slik at en kan vippe dei opp når en går unda veret?? Å foresten so blir det ikkje salg av den som vi kansje hadde på hand.. Og når det gjelder pris so er d vel ikkje så godt å sei.. Nåken som kan tilføye noko om dette??

Redigert av Stolmen (see edit history)
  • 2 år senere...

har nettopp kjøpt meg en libra 29 artic 1981 mod.

det er lagt nye brennstofftanker ute på stb/bb samt vanntankene.

Så det er et stort lasterom midt i båten.

i denne båten sitter det en helt ny yanmar 222 hk diesel noe som er for stort for denne båten.

Men det jeg ville si og spørre om er at motoren står inne bake i akterkant av innredningen når denne gjør 10-12 mil så er det minimalt med støy

også selfølgelig pga god isolering.

Kunne tenkt meg og montere trimflaps på båten men ble litt svett når jeg hørte innlegget om hekksjø.

Hva kan man gjøre for og gjøre den mer stabil i 12 kn fart.

Hvem forhandler libra.

finnes det en standard mal for montering av trimflaps på disse.

Redigert av Olafsen (see edit history)
  • 1 måned senere...

Har selv en libra 29 artic med fast flaps med en yanmar motor båten er fra 1982 sa vist feil sist

Dere snakket om støy i båten dette er jeg overhode ikke plage med.

Når det gjelder sjødyktighet så har jeg brukt denne båten nå en stund

den er en fantastisk god sjøbåt det eneste minuset er når du får sjøen på låringen da skjerer den en god del.

Jeg mener og tror at dette er pga flapsen men det er greit for den er mer et pluss en minus

I min båt er det støpt ned ekstra ballast i båten for og gjøre den mer stabil.

Ser når jeg går med 10 mil så går den fint i vannet hekkbåra slipper en 4-5 meter bak båten

13 mil er max da begynner båten og skjære dette vet 2700 omdreininga

Ved 8 mil så bruker den ca 7 l i timen. dette ved ca 2000 omdr.

Når det gjalt lekasje rundt vinduene så har jeg skiftet alle vinduene med nye termopan ruter og smur gummilistene med silikon så ble rutene satt i tett som F..

Når det gjelder lekasje på vindu så er dette stort sett en enkell affære og fikse.

Redigert av Olafsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...