Jump to content

Jul-rea hos Hjermans i Sverige

Sydvesten

Recommended Posts

Det er jul-rea hos Hjertmans og med SEK/NOK=0,9 er det litt å spare

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kommer an på hvor mye du handler for du kan ha med varer for opp til 3000kr uten og betale toll vist du har vært ute av Norge mindre en 24 timer,

har du vært ute av Norge i 24 timer kan du handle for 6000kr.

Fortolling av varer kjøpt på Internett se her. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

Redigert av Espentc (see edit history)

Det er noen ting som er billigere der mena andre ting er dyrere.

Når det gjelder momsen så er det nå slik at svensk moms trekkes fra og norsk legges til ved bestilling fra Sverige til Norge,og siden begge er 25% så blir det vel det samme etter som hva jeg kan skjønner.

Så jeg skjønner ikke dette med å dra til Sverige og spare moms osv. men jeg regner med at de som snakker om dette kan forklare meg dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg skjønner at ikke jeg kjenner til de billige butikkene i Norge, men kan jo alltids lære hvor de er.

Selvsagt så er det jo subjektivt hva man "trenger" av utstyr, men jeg fant nå en del som er billigere og som jeg kunne tenke meg. Tror ogås jeg kan spare noen få kroner på å kjøpe litt fra Hjertmans

Rodkick fra Selden til Bavarian koster 2490,- SEK fra Hjertmans og ca 5000 NOK riktignok montert fra Lundebåt. Har ikke fått oppdatert pris fra dem på bare kicken ennå.

Selden strekkfiskbesytter i Alu koster 200 SEK hos Hjertmans og 355 NOK Watski i Norge (ca. halvpris)

20 kg syrefast "Bruce" anker koster 2750 SEK og 4558 NOK hos Maitim (ca. 2000 nok mindre i Sverige)

SP75 baugpropell koster 13900 SEK og 16210 NOK hos Maritim, men jeg mener å sett denne billigere et annet sted. (drøye 3500 kroner mindre)

Men selvsagt alt er ikke billig, men jeg shopper nå der hvor det er billigst, men det har vel noe med likviditeten min det vil jeg tro. Skulle ønske jeg var en slik situasjon at prisen ikke spilte noen rolle.

Det tilkommer selvsagt frakt på det man bestiller fra Sverige, men det gjør det om en bestiller i Norge også, riktignok noe mindre frakt her i kongeriket vil jeg anta. Pluss ca. 150 kroner i gebyr til posten om en bruker dem til tolldeklarering av varene

Båtustyr har i mange år generelt vært dyrere i Sverige enn i Norge, og ut fra disse tilbudene ser det ikke ut som det har endret seg mye.

Det er det jeg har observert også. Det meste av småtteri kjøper jeg lokalt, det er litt kjekkt å støtte gode kamerater også. For større og dyrere ting så shoppes priser og når jeg vet hva jeg kan få det for så er det dobbel nelson på kameratene. Som regel blir vi enige.

Så en del interessante ting hos Hjertmans.

Nicro solcelleventilator tror jeg ikke du får i norge og de var på tilbud hos Hjertmans. Samme med vanlige solceller var også ok priser på vel?

Så også ut til at Dynema-fall med sjakkel var halv pris i forhold til Maritim....

Dette med å handle lokalt fungerer dårlig i Bergen da reisetiden fra området rundt bystasjonen til Maritim og tilbake til Danmarksplass raskt tar en time takket være politikerne i Bergen. Så moralen er å kjøpe fra utlandet ;)

Jeg har nå listet opp et par ting som jeg har funnet noget rimeligere i innelgg #8 i denne tråden, men dette er jo neppe relevant for alle, jeg mener også å kunne innestå for at dette er rimelig relevant til båt også.

Men det er jo ikke noen automatikk i at alt er billigere, det krever jo at man vet hva man skal ha og hva det koster i kongeriket her

Jeg så bare at bl. a Fenderstep koster kr 350 hos Seatronic - endel billigere enn i Sverige.

Likeledes for varmtvannsberedere.

Bruce-ankeret hos Seatronic koster kr. 3650 - så her er det mye å spare på svensk pris, men det dreier seg om frakt av 20 kg.

Baugpropellen hos Seatronic koster iht nettprisene kr 15680 - dvs betydelig dyrere enn i Sverige - hva blir forskjellen i frakt?

Jeg skriver ikke dette for å verne norske interesser,

men for å registrere de billigste prisene "alt inkludert".

Hva er virkningen av å kjøpe fra USA?

Jeg er inne i en fase hvor jeg søker å kjøpe deler fra USA - men har noe problemer med fraktprisene.

Ønsker derfor gode råd for "billig" fraktsystem.

• 10 måneder senere...

Det er nok litt i tidligste laget å tenke julesalg, men nå var denne tråden beslektet med hva jeg ønsker informasjon om så derfor........

Hvordan ligger prisene an hos Hjertmans nå i forhold til i fjor?

Er prisene hos Hjertmans lavere enn norske maritime butikker ?

Jeg er i den situasjon at jeg må handle en del utstyr. Jeg har i den forbindelse blitt innrømmet noe rabatter i Norske forretninger, men er ikke fornøyd.

Jeg skal til Gøteborg i forbindelse med jobben i neste uke, og skal ha med meg noen stykker (4), og kan isåfall få handlet en del dersom gjeldende regler fortsatt gjelder :

Det kommer an på hvor mye du handler for du kan ha med varer for opp til 3000kr uten og betale toll vist du har vært ute av Norge mindre en 24 timer,

har du vært ute av Norge i 24 timer kan du handle for 6000kr.

Er det disse regler som fortsatt gjelder ?

Utover Maritim, er der andre båtbutikker som bør sjekkes ut på østlandet ? Der ligger en større forretning i Mosstraktene/hva heter den/hvordan er prisene her sammenlignet med eksempelvis Maritim?

Hvis det er fordel/rimeligere å handle i Gøteborg, er der spesielle varegrupper som er rimeligere enn i Norge og omvendt ?

Hei et lite tips er Wærners Båtbu Hyttebutikk

Skiringssalv. 9, 3211 Sandefjord

33 45 97 11.

De har stort sett det samme utvalget som maritim og tilnærmet de samme prisene hvis ikke bedre. Kjøleskap foreks er billigere enn på maritim. Kanskje fordi importøren til Norge Thermomarin ligger i Sandefjord?? Jeg handler ihvertfall mye der da turen til maritim ikke svarer seg :smiley: Får også litt prosenter når man spør og handler litt :cheers:

Redigert av Thorgrim (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei et lite tips er Wærners Båtbu Hyttebutikk

Skiringssalv. 9, 3211 Sandefjord

33 45 97 11.

De har stort sett det samme utvalget som maritim og tilnærmet de samme prisene hvis ikke bedre. Kjøleskap foreks er billigere enn på maritim. Kanskje fordi importøren til Norge Thermomarin ligger i Sandefjord?? Jeg handler ihvertfall mye der da turen til maritim ikke svarer seg :smiley: Får også litt prosenter når man spør og handler litt :cheers:

Ja jeg handler også mye hos Wærner, vil vel heller mene at de har standarpriser, men og det kan vanke noen prosenter dersom han er i rett humør. For øvrig gir de gutta som jobber der god servise. Når det gjelder Maritim er vel ikke prisen lenger deres konkuransefortrinn. Av svenske butikker har jeg bare handlet i den lille butikken i Strømstad og mange ting er svindyrt der, og i en slik sammenligning ser det ut til å være noe bra tilbud hos Hertmanns, men en må vel reise til Gøteborg for mer en å handle :flag_sw::cheers: dersom det skal ha noe for seg.

Malfix i Oslo

Sjekk rundt i markedet på pris men du havner alltid tilbake til Roger hos Malfix. Har nå hatt båt i 30 år og vært kunde hos Malfix i 30 år.

Morsom side de har der :lol:

"NB! Til nye Kunder:

Vi har en meget liten butikk!

Besøker du oss i sentral sesong?

Kom ikke i hast, du bør ha god tid.

Godt humør og / eller gal humor er nødvendig.

Fortvil ikke, ventetiden er vanligvis godt betalt."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sitat Sydvesten:

"Jeg skjønner at ikke jeg kjenner til de billige butikkene i Norge, men kan jo alltids lære hvor de er."

Mener du at du etter x antall år som båteier og båtinteressert ikke har oversikt over båtbutikkene i nærmiljøet, på nettet eller de som sender postordre, eller er du ironisk??

Sitat Sydvesten:

"Så jeg skjønner ikke dette med å dra til Sverige og spare moms osv. men jeg regner med at de som snakker om dette kan forklare meg dette."

Er det noe du ikke skjønner eller er dette din måte å fortelle at du har skjønt noe og andre tar feil??

Takker for linken - hadde ikke den butikken på "listen" min.

Hyggelit at du fortsatt tar deg tid til å anlysere og kommentere min innlegg tj, om du i tillegg leser hele innlegget så vil du muligens skjønne litt mere, og ikke minst de eksempler som det direkte er referet til i "jul rean" fra i fjor... Tar du deg ikke tid til det så trenger du ikke sitere ut en setning bare for å kverulere med meg.

Ha en fortsatt fin båthøst

Redigert av Sydvesten (see edit history)

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...