Jump to content

Hjelp! Ny familiebåt!

Taucher

Recommended Posts

Hei! Vi driver å leter litt på nettet etter en ny båt, og da kom jeg på den geniale ideen om å starte en tråd her, hvor alle som har en båt mellom 17 og 20 fot,cabin,påhengsmotor (50-150 hk) og som koster under 300.000,jo billigere jo bedre,kan legge inn sine erfaringer om akkurat denne båten.

Håper at noen har noen glupe ideer om hva som passer oss :-)

...vil da slå et slag for båten vår - familiebåten framfor mange - Askeladden 585.

19-foter som har en veldig grei innredning. Den er stor nok for å reise 2 familier på dagstur (4 voksne og 4 barn), grei til å fiske fra og frakte ting i på grunn av det åpne rommet i cockpiten bak, og er en grei sjøbåt.

Noenlunde fart blir det på den også - særlig hvis du velger en med 135 hk +.

Cabinen er altfor liten til å overnatte i, men stor nok til å være et greit stuerom eller til at barna kan legge seg å sove hvis vi kommer litt sent hjem en fin sommerkveld.

Ekstrabilde.jpg

Et alternativ - kanskje enda bedre, men dyrere - er Askeladden 605. Du kan få den under 300 000 hvis du kjøper nå og pruter.

"vi" er en herremann på 42,ei kone på 39,to gutter på 15,6(meg) og en på 11 ,vi har også en hund som er glad i båtlivet, men ikke for mye bevegelse,han er middels stor...vi bopr i søgne(v. kr.sand) alle er meget sjøvante og interesserte utover det vanlige, herremannen har hatt 6-9 båter,fruen har hatt 2 i ung alder

jeg har hatt 4 og lillebror 2. nå har jeg 2 og lillebror 1...

Dette var en utfordring for rådgivere:

- Båt til familie som er båtvant (langturer kan være aktuelt).

- Initiativ tatt fra eldste-sønnen (mor og far vet ikke hva som skjer?).

- Bosted i det sentrale Sørlandsområdet (dagsturer sikkert aktuelt)

- Totalt 4 mennesker pluss en 4-beining.

Konklusjon:

Vil tro at det er lite aktuelt med båt under 20 fot.

Vil tro at åpen båt er passende i sørlands-leia.

Vil ikke forundre med om eksempelvis en eldre Scand vil passe bra - men da må familien være villig til endel opp-pussingsarbeid i forhold til budsjettet under 300 k kr..

1: Langturer er ikke akuelt på nåværende tidspunkt

2: Familebåten er solgt, så mor og far vet hva som skjer, og vi skal alle komme med forslag til ny båt.

3: Vennligst les hva jeg har skrevet, båten skal være MAKS 20 fot

4: Vi skal ha en hurtiggående,planende båt, så en eldre scand er ikke aktuelt,og båten skal ikke koste over 300 k,,,

Er dette et problem for alle konsulenter vil jeg anbefale mange av BPs medlemmer som konsulenter, for de klarer ihvertfall oppgaven...

Hva med en Skipsplast?

655-13_500x250.jpg

En nyere brukt Skibsplast 605 eller 655 kan du få under 300' Vanlig motor på disse er 115 hk. Mye båt for pengene! Og ikke minst en cabin (spesielt på 655) med bra høyde og som det går an å være i. Dette er blant de meste populære båtene rundt 20 fot, og holder seg bra i pris.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Svaret er enkelt; kjøp en Ibiza20 Touring med 125/150hk!

Jeg har hatt en slik og var veldig fornøyd med den. Bra kvalitet, lett å holde ren, kan stå ute og fiske og sitte "inne" under kalesje samtidig, god fart og bra i sjøen.

Fin til vannsport som vannski, wakeboard og "rumperister".

Anerkjent merke og vil være lett å selge igjen hvis/når?

Hold deg unna teak, blir bare masse jobb å holde pent!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Windy 23FC, masse båt for pengene. Mulighet for å overnatte, koke middag i et lite pentrykjøkken, et lite toalett som er kjekt å ha. Og sist men ikke minst en kjempegod sjøbåt, skroget er designet av Linge.

Jeg har selv en Windy7800 og en kompis har Windy23FC, vi er begge storfornøyd med disse båtene og ingen av oss har planer om å selge dem med det første. Tar du av de stygge stylingstripene over fenderlisten på 23FC så ser den 10 år nyere ut. Og sørg for å se på de nyeste av dem hvor dashbordet er støpt i glassfiber, de eldste har dashbord av treverk.

Det er fullt mulig å få en ny båt godt under maxprisen. Om det er ny båt dere er ute etter ville jeg tatt en kikk på utenlandske merker. Det er ofte båter med litt enkle løsninger, men godt utstyrt med innlagt vann, kokemuligheter og plass til toalett.

Nevner et par merker som du kan søke på:

- Selva

- Galion

- Aquamare bahia cabin

- Quicksilver

Har selv en aquamare bahia cabin som du kan lese mer om i erfaringsdatabasen. Synes jeg har fått utrolig mye båt for pengene, men jeg har kjøpt båt som jeg skal ha lenge. Bakdelen med å kjøpe billige nybåter er ofte at resten av prisen må en betale ved salg.

Uttern sin daycruiser får en forresten også til godt under 300.000.

Det er fullt mulig å få en ny båt godt under maxprisen. Om det er ny båt dere er ute etter ville jeg tatt en kikk på utenlandske merker. Det er ofte båter med litt enkle løsninger, men godt utstyrt med innlagt vann, kokemuligheter og plass til toalett.

Riktig det, men vær samtidig klar over at finish og byggekvalitet varierer en god del på disse billigbåtene. En båt skal vare i mange år og den skal gjerne selges videre. Spørsmålet er derfor: Skal en satse på en slik billigbåt eller en nyere brukt Askeladden, Skibsplast, Uttern, Yamarin el.l.

Et annet poeng er at kjøper en ny båt så får en også ny motor. Og det er viktig! At båten er noen år betyr ikke noe, men en godt brukt motor er mer tvilsomt.

Kanskje det smarteste er å kjøpe en 2-5 år gammel båt med ny motor ?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hva med Uttern 55 exclusive. Bakken Motor AS

Sjekker du prislisten hos overnevnte forhandler, ser det ut som om det er mulig å få med henger til båten i prisen.

Kan leveres med både påhengsmotor og innebordsmotor.

Har ikke selv erfaring med Uttern, men kjenner noen med en større utgave (D 68 exclusive), han er i alle fall fornøyd.

Ser ut som om dette kan være et alternativ for de kriterier du har satt.

Lykke til i valg av båt.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Enig med roesok; Skibsplast 605 er helt klart en meget sterk kandidat. Vi er også en familie på 4, men er dessverre ikke så båtvante enda at vi går for så "stor" båt. Men når dagen kommer da vi er klar for en dc så blir Skibsplast valget

roesok anbefalte både Skibsplast 605 og Skibsplast 655. All ære til 605 for et bra skrog og praktiske løsninger mht brukbart brede dollbord etc.

Legg imidlertid merke til at 655 har VESENTLIG større kabinplass enn 605 og egner seg mye bedre til overnatting for en liten familie. Videre har 655 et to-bluss kokeapparat som standardutstyr, mens 605 bare har ett-bluss kokeapparat og da som ekstrautstyr.

Jeg våger påstanden at for en moderat høyere pris fra SP605 til SP655 får man en båt som er mye mer egnet for overnattingsturer. For de som bare skal ha båten til dagsturer vil kanskje 605 i en del tilfeller være et mer fornuftig valg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...