Jump to content

Montere rodkick og fester bom/mast

Sydvesten

Recommended Posts

Jeg vurderer en rodkick til båten som julegave fra en eller annen, og lurer da om jeg trenger å bytte noen av disse festene som i dag kun har tauverk. Er det noen "eksperter" som kan uttale seg om dette?

Dscf4397.jpg

Mastefeste

Dscf4395.jpg

Bomfeste

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi har en 42C med rodkick fra Selden, nederste festet på din båt er det samme som vi har, der den første sjakkelen din er festet har vi rodkicken festet.

Er ikke sikker når det gjelder øvre feste, men tror også du kan bruke dette til feste av en rodkick.

Når det gjelder kvaliteten på Selden sin rodkick har jeg lest om en del problemer med gassfjæren som holder den oppe, flere har opplevd lekkasje slik at trykket forsvinner og rodkicken synker sammen. Det har vært fremsett noen teorier om at lagring opp ned kan være skyld i lekkasjen, oljen har da ikke blitt liggende ved simmering som en form for pakning.

MVH Chrian

Du er inne på noe det thor, nå er jeg ikke sikker på hva jeg spør om selv... Selv om det sikkert er noen her som mener at jeg aldri har vært sikker på det.. :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Rodkick høres for meg ut som en starter på en selvbygd motorsykkel. "Hot rod - kickstart" :lol:, men siden jeg også skal forsøke meg på seilingen til sommeren, så leser og lærer jeg.....tror jeg. :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Har nå montert seldens rodkick på to Bavaria. Du bruker di fester som er på bom og mast. Det eneste du trenger og tenke på er og få rett avstand mellom "bom feste" (den greia som bomen fester i masta) og den dingsen du festar rodkicken i. Dette burde hva enkelt att få noen på bavaria klubben og måle på sin bom.

Montering tar sirka ti minutter, på bom og mast. Montere sammen dritta tar to timer...... = les monterings anvisning innen du begynner :yesnod:

Da har jeg sondert terrenget litt og snakket med Lundebåt, det er rodkick 20 (Selden 076-0746-11 eller12, avhengig av hvilken fjær man velger) som brukes på min båt og de vanlige festene fungerer fint å bruke.

Prisen hos Lundebåt var imidlertid 4600 blanke norske kroner pluss frakt fra Sverige, og 600 kroner mere om jeg ønsket en større gassfjær 2,5kN mot standard 1,2kN. Bommen min er tung den, men seilet ligger pent på rull i masten så den vekten trenger jeg ikke å regne med. Jeg kommer nok til å gå for den kraftige 2,5kN fjæren, med mindre noen her har gode argumenter for å ikke velge den.

Har også fått svar fra Hjertmans i Sverige, og de selger denne for 2490,- SEK pluss frakt fra Sverige, her er det ikke pristillegg for den kraftige fjæren. Det var bare å opplyse om dette i bestillingen

Har ikke pejling på vad JohnMast tar för sin rodkick den satt på båten när jag köpte den.

Kan däremot säga att den funkar utmärkt, jag har rullbom som väger en del + att jag själv hängt

ute i nokken utan att den rör sig. :smiley:

har tyvärr ingen bra bild i denne datorn

johnmast.jpg

S/Y Gunga Din

Er kanskje litt sent ute her men dersom det kan være til hjelp så tok jeg noen bilder av rodkick på min båt i dag.

Vil tro at det er akkurat samme opplegg som på din.

Bildene er tatt med mobiltelefon så kvaliteten er det desverre så som så med.

Rodkick_1.jpg

Rodkick_2.jpg

Rodkick_3.jpg

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Takker Leading Edge, det ser ut til å være samme fester som jeg har på min båt. Det er mulig du har en større utgave enn hva jeg trenger men det er ikke sikkert. Det jeg er usikker på er om jeg trenger den kraftige gassfjæren på 2,5 kN. Fikk ikke noe klart svar fra han jeg snakket med på Lunde, men han trodde jeg trengte den.

Jeg har ingen bomløfter/dirk bare 'rod'en däremot setter jag ofta storfallet i bomnokken ner vi går i hamn!

Ja, klar over det, gjør det samme selv også. Extrafall hadde jeg ikke tenkt på, men extra til hva? Fall til forseil, gennaker/spinnaker osv er jeg så vant til at man fester foran masten "et eller annet sted"?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når du monterer rodkicken er det vesentlig at man fester den så langt ut på bommen at man kan klosshale storseilet uten at det butter i rodkicken. Hvis ikke blir dette festet og bommen utsatt for uheldige krefter. Klosshal storseilet maks i havn for å finne et egnet punkt på bommen.

Har selv rodkick uten gassfjær. Når storseilet er nede, er derfor bommen litt for lav på min båt, og må i havn eller under motor heises opp med smule (over hodehøyde) med storseilfallet. Dette slipper man med gassfjær. Samtidig blir revingen noe enklere.

Med dette varierer sikkert noe fra båt til båt.

Hva er å klosshale storseilet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...