Jump to content

kor kjøper eg skipsgulv

eysteind

Recommended Posts

Er begynnt å plannlegge det nye skipsgulvet eg skal legge i båten i løpet av vinteren.

Er litt usikker på kva bredde som vil passe, men trur eg plass mellom 4 og 6,5 cm vil passe.

Er litt usikker pa kva slags tresort eg skal velge, vurdere eik. Har tenkt å lage ny innredning og har tenkt å bruke kirsebær på veggene og evt. eik på dører og dashbord(innstrumentplata).

Har ikke funnet så mange leverandører av slike gulv. Ser at vestnes-innredning selger slike bord, men dei er litt breie, 70mm. For eik koster dette ca 450kr/m2 pluss moms.

Er det noen som har synspunker på valg av tresort eller veit om leverandører av slike gulv og priser?

Et alternativ er å kjøpe tjukke planker og skjere desse opp og frese spor til natane, men dette vil eg helst sleppe.

Siden du holder til i Stryn vil jeg foreslå at du tar deg en tur innom trappefabrikken til Hagen og

får han til å skjære/høvle det du trenger av treverk til skipsgulvet ditt. Han har utvilsomt det nødvendige treverk på lager og nødvendig kompetanse for å lage skipsgulvplank i akkurat den

dimensjon som du ønsker. Trolig vil det også bli billigere enn å kjøpe dette fra "langtvekkistan"

Hei Eystein,

Du som er i ferd med å bli ekte båtmann bør kvitte deg med ord som får det til å høres ut som om du går rundt med "kuskitt på hælene"... :smiley:

Du vet selvfølgelig at der ikke finnes "gulv" ombord i en båt og heller ikke "vegger", men derimot dørk og skott.

Lykke til med arbeidet forresten, du får det helt sikkert bra til denne gangen også!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 måneder senere...

Er du konstant på bytter'n, eller, Eystein? Jeg trodde endelig du hadde fått deg en båt du ihvertfall skal beholde en sesong. Ser i Marked at du tilbyr Sollux'en for salg fra 1. april. Du må har et vanvittig overskudd som legger ned så mye arbeid, for så å selge den uten engang å prøve den. Er det for å finansiere kjøp av enda større båt dette da, eller? Har ikke noe med det, men blir nysgjerrig når jeg vet hvor mye tid du bruker på båtene.

Er litt usikker pa kva slags tresort eg skal velge, vurdere eik. Har tenkt å lage ny innredning og har tenkt å bruke kirsebær på veggene og evt. eik på dører og dashbord(innstrumentplata).

Har ikke funnet så mange leverandører av slike gulv. Ser at vestnes-innredning selger slike bord, men dei er litt breie, 70mm. For eik koster dette ca 450kr/m2 pluss moms.

Er det noen som har synspunker på valg av tresort eller veit om leverandører av slike gulv og priser?

Hei, ta en kikk på denne adressen: http://www.oydna.no/

HAr hatt mye med denne leverandører og gjøre, kan de det holder på med! Har vært med og lagt heltre gulv på baderom ifra denne leverandøren, det virket også etter mange år med jevnt vannsøl OG gulvvarme! De har og smalere dimmensjoner og kan levere overhele landet.

koster noen kroner ja, men du får det du betaler for!

Mvh

gammel trelast selger!

Kpt. Sabeltann

Er du konstant på bytter'n, eller, Eystein? Jeg trodde endelig du hadde fått deg en båt du ihvertfall skal beholde en sesong. Ser i Marked at du tilbyr Sollux'en for salg fra 1. april. Du må har et vanvittig overskudd som legger ned så mye arbeid, for så å selge den uten engang å prøve den. Er det for å finansiere kjøp av enda større båt dette da, eller? Har ikke noe med det, men blir nysgjerrig når jeg vet hvor mye tid du bruker på båtene.

Det er vel for å finansere en større og raskere båt, ja. Den båten eg har i dag er veldig fin, men den går litt for seint, så dette er den eneste grunnen til at vi vurderer å selge den.

Ved å pusse opp båter, har eg ikke den største timelønnen, men det gjør heller ikke noe. Eg liker veldig godt å drive på med slikt og syns bare det er kjekt.

Har i dag hentet eikefineren som eg skal lage ny innredning av. På dasjbordet har eg fått tak i 15mm heltre eik. teakstavene ligger klare i garagen, men vurdere å dele dei slik at dei blir litt tynnere, og så bruke epoksy. Gleder meg til å se båten ferdig. Trur den skal bli lekker!

vi prøver å jobbe oss oppover, og drømmen er en helt ny tverrhekka båt. En halvfabrikata helst, men vi kommer sikkert til å ha en par renoveringsobjekter på tunet før vi kommer så langt. Dersom vi selger Sollux`en i år, er det godt mulig vi kjøper en litt raskere båt. Eks. saga 25, halco 26, marex 770, nordan eller en liknende.

Men er ikke sikker på om vi kommer til å selge i år. Trur det blir vanskelig å finne en båt som er like bra!

Nå har datteren min rappa kameraet mitt... Men skyveluken min ligger ute i kjelleren. Ut fra min estetiske vurdering har jeg kuttet eikestavene til 70 mm + natbredde 6 mm (uten at jeg har målt bredden på forhånd). Jeg har bygget en del innredninger. Materialene har i hovedsak vært Sapelli, Meranti, Honduras, Iroko og teak. Jeg har en dansk kompis som kom med uttalsen: "Hvorfor fe'en skal jai sidde nedi en sigarkasse!!!??" Mannen har et poeng. Man er ute og nyder drittvær hele dagen, for så å krabbe ned i et mørkt høl, for å sitere samme mann. Som forøvrig eier selvbygget praktfull skøyte. Nå skal jeg til med innredningen i Hulda. Båten her mye lys inn. Men innredningen kommer i tillegg til å bli i eik og hvite flater. Det er et sagbruk rett syd for Horten som skjærer eik, ask og andre løvtre. Jeg har også fått kirsebær fra Oslo Finnerfabrikk. Testen viser at trevirket falmer fort, og må beises (solfilter) for å holde fargen. Personlig liker jeg ikke fargen og kommer til å droppe treslaget. Men dette er smak og behag.

Eik, som sådann, er et treslag som beveger seg ganske mye med fuktigheten. Man bør derfor ikke benytte for store bredder. 50- til 70 mm + nat er min anbefaling.  Hva nå den enn måtte være verd...Heller smalere enn bredere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...