avsluttet Startet 16.Desember.2006 Del på Facebook Startet 16.Desember.2006 Det ser ut til at jeg har et problem med radaren. Jeg var en tur med båten i dag og gikk inn i en snøbyge med radaren på. Den sluttet å plutselig å virke, fikk feilmelding "HD-SIG-MISS" og sjermen viste bare forstyrrelser. Dette ville ikke gi seg etter at været klarnet heller, samme melding og grøt på sjermen. Ifølge instruksjonsboka har jeg ikke kablene skikkelig festet til instrumentet, men det har jeg! Noen som har vært borti samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Heading Data missing: Du mangler puls fra heading marker i antennen, ville begynt med å løfte på kakeboksen å se etter dårlige kontakter og vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 "Vill gjetting": snøbøygene har vel forårsaket en formidabel refleksjon av ekkosignaler. Kanskje har dette blitt "for mye" for reflektor-systemet i radaren din. Vil anta at det hele kan resettes softvaremessig. Vil tro at det foreligger en reset-funksjon på Furunoen - men jeg har bare benyttet denne radaren noen få timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 puls fra heading marker i Enig. Radaren vet ikke hvilken stilling scanneren står i. Tror litt elektronikkrens vil gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 (redigert) Headingsensoren er en reedkontakt som påvirkes av en magnet på scanneren. Hver gang scanneren står rett fram gis en puls til elektronikken. Reedkontakten er justerbar for å finjustere Heading-Up displayet, kanskje denne er litt løs og har fått for stor avstand til magneten på scanneren? Du bør kunne se denne sensoen rimelig lett oppe i kakeboksen. Redigert 16.Desember.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
avsluttet Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Ok, da blir det av med kakeboksen. Mulig jeg skrur av hele greia og tar den med hjem. Takk for svar, skal gi tilbakemelding på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 16.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 er det forresten noen som har en link til noen som selger diverse varianter av kontakter, koblinger, NMEA etc. på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Hvis du tenker generellt på koblinger har jo Elfa det meste, er du ute etter en Furuno plugg (den runde typen) så kan du like godt kjøpe den lokalt eller bestille fra Furuno, fulgte en stund med på ebay på disse kablene og de gikk alltid til vanlig pris... Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 16.Desember.2006 Del på Facebook Svart 16.Desember.2006 Gygra fikk en krøll på Furunoen i sommer, skjermen viste bare en svart kladas. Det var rett og slett drivreima til antennen som hadde sporet av. Virket greit etterpå. Håper du finner feilen! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Chiefen ex m/y Gygra Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Som JanS nevnte så sporet drivreimen av på vår båt. Årsaken var at settskruen til drivhjulet på elektromotoren (mikroskopisk liten unbrako) var løsnet slik at den løftet seg på akslingen med påfølgende reimavsporing på rotoren. Hvis jeg ikke husker feil så fikk vi samme feilmelding. Dette er naturlig siden elektronikken venter en puls, men siden det ikke er rotasjon, genereres det i stedet en feilmelding. Chiefen Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Flott info, nå må nok kakeboksen av på min også og se om det sviver rundt. Har også en feilmelding på min Rayethon, om: No heading/bearing signal. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Skipper Worse Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Nok en fordel med himmelpropell: Du kan se at den snurrer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Isfeldt Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Flott info, nå må nok kakeboksen av på min også og se om det sviver rundt.Har også en feilmelding på min Rayethon, om: No heading/bearing signal. Hei Du har følgende muligheter: Antennen går ikke rundt. Heading marker kretsen virker ikkke (reed rele, elnik feil, magnet, dårlig loddepunkt etc)) Kabelen eller pluggen (i antenne/monitor) gåen. Headingmarker kretsen i monitoren gåen. Det enkleste er å måle headingmarker pulsen med et oscilloskop nede i monitoren. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Hei Du har følgende muligheter: Antennen går ikke rundt. Heading marker kretsen virker ikkke (reed rele, elnik feil, magnet, dårlig loddepunkt etc)) Kabelen eller pluggen (i antenne/monitor) gåen. Headingmarker kretsen i monitoren gåen. Det enkleste er å måle headingmarker pulsen med et oscilloskop nede i monitoren. Bjarne ------------------------- Da får jeg sjekke det som jeg klarer, og så blir det evt. reperatør på resten. Takk for info. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avsluttet Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 Gygra fikk en krøll på Furunoen i sommer, skjermen viste bare en svart kladas. Det var rett og slett drivreima til antennen som hadde sporet av. Virket greit etterpå. Håper du finner feilen!mvh JanS det var reima. Det virker som tannjulet på motoren hadde arbeidet seg litt opp, noe som igjen førte til at reima hoppet av. Jeg trykket ned tannjulet og hekta alt på plass, nå virker den, får se nærmere på dette til sommeren. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Januar.2007 Del på Facebook Svart 7.Januar.2007 Fint at du fikk det til, traust! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.