Jump to content

Hva er galt med min VP 260A


bbergs

Recommended Posts

:smiley:

 

Har tatt konservering på mine VP260A Bensinmotorer  i helgen .

Oppdaget at den ene motoren hadde hvit og litt sur røyk .

Det var også en del sotbelegg i kjølevannet .

Hva kan dette skyldes ?

Er det feil tenning eller er det feil med ventilåpningen.

Motorene har gått helt feilfritt i hele sommer med 4200 max turtal.

Leste under et forum at man skulle tillsette blytilsettning på disse gamle  motorene pga ventilhettene

Eller tilsette hver 3 tank blytillsettning da dette ikke lenger er å få i bensinen.

 

Hilsen en urolig Bensinfrik.

"Burde fått en Aksje i statoil som rabatt hver gang jeg fyller bensin"

Link to post

Det høres nesten ut som du får vann i sylindrene pga toppakningen er gåen.  Jeg ville ha sjekket toppakningen, og at motoren får god nok kjøling.  

 

Hei Harald!

 

Motoren ryker bare hvit røyk når den ikke har opparbeidet seg riktig temp.

Etter belastning ryker den ikke noe ,men etter en del tomgagnskjøring så surner den til igjen.

Og kjøling får den i massevis har sjekket termostat og den åpner ved riktig tempratur saltvanskjølevannet som kommer ut er ikke for varmt.  

 

Mvh

Bernt

Link to post

Hvit røyk på kald motor er nok bare vanndamp,hvis olja er bra og du ikke mister kjølevann, hvis det er ferskvannsavkjøling tror jeg ikke det er noe og bry seg om.Når den går seg sur så kan det ha flere årsaker nevner lufteskruer kan også være choken som ikke åpner spjeldet helt,og kan være flottørnåla.Hvis det er carter eller rochester forgassere så er de lette og fikse.Du behøver ikke med blytillsetting på en GM motor som er produsert etter 1975 og din motor ble produsert fra 1978-1985.

Trond J

Fjord boat club

Link to post

Hei Harald!

 

Motoren ryker bare hvit røyk når den ikke har opparbeidet seg riktig temp.

Etter belastning ryker den ikke noe ,men etter en del tomgagnskjøring så surner den til igjen.

Og kjøling får den i massevis har sjekket termostat og den åpner ved riktig tempratur saltvanskjølevannet som kommer ut er ikke for varmt.  

 

Mvh

Bernt

Hei Bert,

 

Er litt usikker på hva dette er. Det kan være ufullstendig forbrenning pga dårlige plugger.  

 

Mvh

Harald

Link to post
  • 2 år senere...

Har akkurat hatt samme problem selv på en V8er. Var lekasje av vann fra ene riser/manifoild. Over litt tid bygde det seg opp litt vann i manifoild, trengde inn i sylinder og resulterte i hvit røyk og litt surning på motoren. Etter litt rusing så fungerte den bra igjen...i en 20-30 sek. før den surnet igjen. (Rusing tømte alt vannet ut). Vent til motoren surner, stopp motoren og sjekk pluggene. Tipper du vil finnet et par av de med vannperler på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...