Jump to content

Ny gummibåt, men hvilken?

baatsman

Recommended Posts

Har solgt vår følgesvenn fra i sommer, en Silver Marine. Har nå tenkt å kjøpte en 3.M som takler

vår 8 hk. Båten skal være solid, takle 8 hk bedre enn den vi hadde samt litt bedre plass.

4 pers.

Har lurt litt på en Aquaquik 3.00 . Quicksilver, hvor er de nå. Zodiac kjenner jeg til, men i o m

vår kjære datter bruker båten, og drar den opp på strender osv. må den være holdbar.

Noen gode råd, regner med en kjapp handel.

Tenker nytt.

Vi sees!

Jeg henger den etter "yachten". Har en 2004 mod 10 fot AL320 hardplast med 10 hk Johnson GT. Med styrekonsoll. Den brukes i Østfoldskjærgården.

Jeg gidder ikke ta av motoren. Men båten skal kunne dras opp på stranden, og vil bli brukt som lettbåt, samt "være båten" til min datter.

Vi sees!

Har davitere på nybåten , så kjøpte fester til Zodiacen idag å heiste den opp . Som så mye anna med båt var jo ikke det bare bare , har en 260 Zodiac som blir litt kort da den ikke treffer begge davitane . Så da er det vel bare å selge den , og få seg en 3m rib . Så et spørsmål ,Zodiac 26o er godkjent for 4 HK mens en aquaquik er godkjent for 10 HK samme lengde . Så pr idag kjører jeg ulovlig da jeg har en 6HK med 8 HK gasser , ikke bra . Trudde dem var sånn ca like alle sammen jeg men nei. Noen her som veit hva en 3m Zodiac rib eller en 3m Aquaquik rib er godkjent for ? Mest lyst på en Zodiac igjen da jeg syntes det er kvalitet , men betaler kansje litt for mye for det navnet ?

Men da veit dere at jeg har en 260 Zodiac m/oppblåsbar kjøl til overs , hvis det er noen som er ute etter en slik

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kjøpte en Aquaquick 3,0 m ny i 2005. Er sånn passe fornøyd. Båten er Ok, men jeg har følgende innvendinger:

- Reklamasjon p.g.a, vanninntregning. Viste seg å være lekkasje rundt lensevenstilen.

- Liten luftlekkasje (luften siger ut iløpet av en 14 dagers tid fra et av kamrene)

- Maling flasser av allerede fra motorbraketten.

- Maling flasser av bunnplatene.

- Har funnet en brist i en av platene, som må skiftes ut.

Båten er godt vedlikeholdt og passet på. Den ligger tørt på land når den ikke brukes. Likevel disse feilen. Dette er jeg selvsagt ikke fornøyd med.

Ellers går båten bra og stabilt i vannet. Og fort også - med en 9,8 Tohatsu på hekken. Den er grei å slepe. Likevel tror jeg faktisk jeg ville ha vurdert en annen båt i dag, dersom jeg før kjøpet hadde vært klar over de nevnte minuser.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Ville ha laget en liste over hvilke egenskaper som er viktig for deg. Er fart og stabilitet viktig er kanskje en RIB interessant. Skal den slepes eller henges eller vippes i davitere? Betyr vekt noe ville jeg sett på noe med oppblåsbar kjøl og joller som er lette (Zodiac lager noen veldig solide og lette joller jeg ville ha kikket på. Siste jeg sammenlignet var Zodiac sitt alternativ nesten 10 kg lettere en den nest-letteste). Hvor viktig er pris (Zodiac er noe dyrere en Aquaquick, Quicksilver osv)

Ville ha laget en liste over hvilke egenskaper som er viktig for deg. Er fart og stabilitet viktig er kanskje en RIB interessant. Skal den slepes eller henges eller vippes i davitere? Betyr vekt noe ville jeg sett på noe med oppblåsbar kjøl og joller som er lette (Zodiac lager noen veldig solide og lette joller jeg ville ha kikket på. Siste jeg sammenlignet var Zodiac sitt alternativ nesten 10 kg lettere en den nest-letteste).

Helt enig med Swande. Her bør man sette seg opp en liste over hvilke egenskaper en prioriterer høyest. Det kan være totalt avgjørende for om man bør velge RIB kontra oppblåsbar kjøl, platedørk kontra oppblåsbar dørk etc.

RIB er mest stabil og går vel best i sjøen, men er tyngst. Dersom man vil ha en lettere og/eller sammenleggbar gummibåt er det vel spilebunn som er det aller letteste, men de går også dårligst i vannet om båten skal opp i plan. Deretter har man oppblåsbar kjøl og platedørk/bunn samt oppblåsbar kjøl og oppblåsbar dørk. Sistnevnte vil ikke kunne gi de problemene som "Mathilde" antyder med platedørk på sin gummibåt, mens platedørk gjerne til gjengjeld vil være litt mer stabil enn oppblåsbar dørk. Den oppblåsbare dørken er vitkig å blåse opp til høyt trykk - i alle fall tett på maks angitt av fabrikant.

- Maling flasser av bunnplatene.

- Har funnet en brist i en av platene, som må skiftes ut.

Kanskje oppblåsbar dørk er noe å vurdere i steden for?

Jeg tar vel en avgjørelse idag, Rib ville kjøpt hvis jeg kvittet meg med AL med styrekkonsoll. I og med min datter

bruker båten bør den være solid og tåle hardhendt behandling. Vekt er avgjørende hvis jeg skal løfte den opp/ned fra dekk.

Men vil bruke ett av fallene hvis dette blir virkelighet. Tenker jeg på lengre overseas, vil en annen løsning bli mer int.

Vi sees!

Tja, spørs hvilke krav man stiller.

Mine:

Skal være helt sammenleggbar. Jeg har ALDRI jolla på slep etter en sur opplevelse der jeg fikk mere vær enn både jeg og meteorologen hadde forutsett. Jolla ligger altid i veska si surret på dekk når jeg er underveis.

Jeg vil ha platedørk og oppblåsbar kjøl.

Den skal plane med firehesteren med meg ombord.

Fasit: Zodiac Cadet 310. Er nå 10 år gammel og er like fin.

Jeg synes vel Yam's sin sammenstilling/sammenligning på tre relativt like gummibåter mht lengde gir en bra generell antydning om forskjellene mellom spiledørk/roller, oppblåsbar dørk samt platedørk.

De viste gummibåtene har samme pontondiameter og omtrent samme lengde. De største "tallmessige" forskjellene er i vekt og tillatt motorstyrke.

Av vekthensyn har jeg selv verken RIB eller gummibåt med dørkplater. Jeg har en Suzumar 265 (erfaringsdatabasen) med oppblåsbar dørk (relativt stabil og fin gummibåt på 31 kg) samt en Plastimar 220 med spiledørk som jeg utelukkende kjøpte som et supplement til Suzumaren fordi denne Plastimaren har ekstremt lav vekt (kun 13,5 kg).

Dette temaet har vært oppe flere ganger - det er ikke så lenge siden sist det gikk en omfattende tråd. Selv er jeg fornøyd med Kvikk. Ser ut som tilsvarende båter. Fungerer som tilsvarende båter. Kvalitetsmessig så langt synes den grei. Og hovedfordelen er prisen - betalte kun rundt 6900,- for en Kvikk 290 som kan ha 9.9 hk.

Er det plass til denne på fordekket under seilas. Jeg er selv på jakt etter en passende gummibåt jeg kan ha på fordekket under seilasen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Prisen er jo forholdsvis hehagelig og :santa: har fortsatt ledig plass i sekken. Hvor finner jeg en slik båt til under 6 høvdinger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det ble en ny Aquiaquick MS300. Betalte ny kr 5990,-

GRATULERER :cheers:

Du valgte en relativt tung gummibåt da (50 kg), men om den ikke er fullt så lett å håndtere som de lettere gummibåtutgavene er den til gjengjeld sikkert mer stabil.

GRATULERER :cheers:

Du valgte en relativt tung gummibåt da (50 kg), men om den ikke er fullt så lett å håndtere som de lettere gummibåtutgavene er den til gjengjeld sikkert mer stabil.

Tung som f... ,men som du skriver stødig. Den blir ett spennende bekjentskap. Viktigste etter litt om og men var,

kraftig duk som tåler mye. Derfor var valget ikke vanskelig. Men etter hvert vil jeg selge AL som jr bruker. Da blir

det en rib. Men ungene bruker båt mye, da er fruen og jeg passasjer. Det er Baatsmans båtskole. Viktig for oss

att barna blir sjøvante. Har altid hatt båt så lenge jeg kan huske.

Derfor ble holdbarhet mitt valg nå.

Vi sees!

Gratulerer med ny båt.

Jeg har hatt en slik du har kjøpt i 3 sesonger og er godt fornøyd. Tung som f men solid og stødig. Jeg bruker en 15 hk på denne og da gjør den over 20 knop. Duk og dørkplater er fortsatt som nytt. Båten ligger i vannet hele sommeren og dørkplatene står ofte under vann i flere uker. Bakplaten viser sprekker i malingen men så er jeg da også litt overmotorisert. På min er tofta i glassfiber og noe myk men på de nyere er den vel kanskje i alu? Min kamerat kjøpte en Silver Marine i sommer. Det er etter min oppfatning ikke tvil om at den du nå har kjøpt er av en langt bedre kvalitet.

Nå snur det snart!

OJ

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...