Jump to content

Båtplassmedlemmer er gode betalere


Motorconsult

Recommended Posts

I år snur ikke solen før den 22 i følge almanakken..., så vi må nok vente ennå noen flere timer. Ny sesong, vel den gamle er da fortsatt i noen noen dager, så den nye begynner 1. januar, men planlagt tur på sjøen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hva som er forskjellen på MGO eller Autodiesel eller forsåvidt Fyringsolje idag vet jeg ikke.

 

Jeg har vel knapt kjørt på annet enn MGO, og det gjelder nok de fleste, de vet bare ikke hva de har fått når de har fyllt tanken.

Du vet ikke forskjellen på de forskjellige drivstofftypene, men du mener at du fyller MGO. Da fyller du kanskje på spesielle fyllingsanlegg og ikke på de vanlige anleggene for fritidsflåten? Anbefaler at du leser innlegg #71 i denne tråden en gang til og hva Gutek skriver om cetantall og merker deg forskjellen. MGO har ikke samme krav til cetantall som autodiesel og moderne dieselmotorer har helt spesifikke krav til dieselkvalitet der autodiesel dekker kravene, men ikke alltid MGO.

 

Problemet med aftermarket additiver er at de kan ha utilsiktede bieffekter i kombinasjon med uklare mengder gode effekter. Så når man velger å bruke et additiv er det fordi man mener å ha et behov for å løse et problem eller forbedre drivstoffet på et eller annet område. Da bør man jo være sikker på at det faktisk virker og at det ikke lager krøll på andre områder. Til det kreves omfattende testing med dertil tilhørende dokumentasjon.

 

Verdens største oljeselskap, Exxon, gjør som de fleste andre slike tester og de sier selv at det er både dyrt og vanskelig. Her er en artikkel om diseltilsetninger skrevet av Exxon og publisert hos sae.org.

 

Når man selger additiver er det naturlig å kunne dokumentere sine påstander basert på egne og andres tester. Kan man ikke det er det nærliggende å kalle produktet for "snake oil".

 

I disse miljøtider er det stor fokus på drivstofforbruk, CO2 og nitrogenoksider. Har man et produkt som beviselig kan redusere alle disse 3 tingene, er det nærmes et kinderegg fra himmelen. Når de store oljeselskapene ikke bryr seg om produkter som tilsynelatende kan begrense miljøtrusselen vesentlig, kan man jo begynne å lure på hvorfor ingen bryr seg.....

 

Selv har jeg aldri brukt noe additiv. Jeg har nok litte bitte grann vann i tanken, men det har aldri laget noe problem for meg. Jeg har selvfølgelig vannutskiller og filter. Skulle jeg fylle på grumsete diesel en eller annen gang, tror jeg ikke det finnes noe additiv i verden som kan fikse problemet bare ved å helle på noen milliliter vidundermiddel, men jeg kan jo ta feil.

 

Når det gjelder Hammerdown, kan man ikke vite noe som helst annet enn at det emulgerer vann forbi vannutskilleren. Har ikke helt bestemt meg for om det er en god ting. For alt jeg vet kan jo det føre til rust i dieselsystemet. Null fritt vann i dieseltanken er jo et gode, men litt vann skaper da ikke dieseldyr? Dieseldyr er noe sjeldne greier som gjør at både tank og drivstoffsystem må totalrenses. Har aldri hørt om noen som har fått dieseldyr. Litt grums i dieselen, ja, men ikke dieseldyr.

 

Når det gjelder Mortorconsults kundeoppfølging, må jeg bare riste på hodet. Selv selger jeg utelukkende varer på kreditt, men jeg vet nå i alle fall hvem jeg selger til og om de har betalt eller ikke. Fint at Motorconsult selger på kreditt. Det gjør faktisk et stort flertall av norske bedrifter. Problemet er ikke kreditten, problemet ser ut til å huske å ta betalt og å huske hvem man har solgt hva til. Å etterlyse et par 300 kroners kunder her på baatplassen.no bli jo for dumt hvis da ikke hensikten er et markedsføringsstunt for Hammerdown.

 

Lotus

Link to post

Nå fikk jo xxxxxxx (redigert) ikke den tilsiktede effekten han hadde kalkulert med – nemlig en total fordømmelse fra BP’s medlemmer mot de to han navnga som han mente ikke hadde gjort opp for for Snake Oil’en de hadde kjøpt fra Motorconsult. Og dessverre for xxxxxx (redigert) så var det en glup sjel som sjekket medlemsregistret.

 

Og riktig.

 

Det fantes ingen medlemmer med de ”nickene” xxxxxxx(redigert) oppga. Enhver har gjort seg sine tanker om det.

 

xxxxxx(redigert) prøvde seg med et markedsføringsstunt som nå har forfeilet fullstendig. ”Snake Oil’en” hadde en viss troverdighet tidligere som ”emulsjonsfremmer” men nå duger den knapt nok som kondensfjerner.

 

Så prøver han å mobilisere de få (+-100) brukere av dette additivet til å reagere mot de ”ansvarsløse” som tillater seg å stille spørsmålstegn ved additivets effektivitet og hans egen troverdighet. Der tapte xxxxxx(redigert)nesten fullstendig. Han har for øvrig ikke vært i stand til å legge frem dokumentasjon på at additivet han selger har de egenskaper han har påstått at det har. Dokumentasjonen har vært etterlyst et utall ganger.

Inntil den dagen den etterspurte dokumentasjon foreligger og den beskriver i vitenskapelige termer testresultatene kan ikke hans additiv kalles annet enn juks og humbug – eller kanskje Snake Oil.

 

Konklusjonen på drøftingen i denne tråden er at additivet xxxxxx(redigert) prøver å selge gjennom Motorconsult via misbruk av Båtplassens forum ikke har noen positiv virkning på motoren.

 

Men det kan synes som at den har god virkning på opptil flere brukere.

 

NB

De som har sett Flåklypa filmen vil huske ”Snake Oil” som et heller rottent foretak som prøvde alle tjuvtriks for å slå motstanderen – som var ”Il Tempo Gigante” med sjåfør Reodor Felgen og annenfører Ludvig.

 

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Jeg er glad jeg bare har bensinmotorer jeg, selv om det er litt dyrt! :santcheers:

 

Ellers så er jo dette en riktig så morsom tråd hvor trådstarter starter med å si hvor gode betalere det er på Båtplassen for deretter å benytte det samme "medium" for å forsøke å innkreve utestående fra dårlige betalere på samme sted! Logikken holder like dårlig som markedsføringsstuntet!

Men hvem bryr seg, nå er det snart jul!

 

:santcheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
, men litt vann skaper da ikke dieseldyr?

Joda, litt vann kan skape dieseldyr. Vann er en forutsetning for dieseldyr. De oppstår og lever i skiktet mellom vann og diesel

i bunnen av tanken. Gode temperaturforhold er også drivende på veksten. Korrosjonsproblemer i dieselsystemet oppstår også gjerne som en følge av micro organismer i dieselsystemet.

Her en god artikkel om problemet fra Norsk Oljelaboratorium

 

Og jeg fyller MGO ja, det er vanlig på mine kanter. Det er jo bare å spør på bunkers anlegget hvis du er i tvil.

Er det seriøse folk får du nok et ærlig svar.

Men det er det kanskje ikke alle forhandlere som er langs kysten ? Har hørt om litt ublu priser etc. enkelte steder i landet om sommeren.

Vet Lotus med sikkerhet at han får Autodiesel alle steder han fyller ?

 

 

Link to post

Hmmmmm... siden det var så populært å melde været i en annnen tråd er det fristende å starte en værmelding her også, men jeg skal la være....

Jolo... tenner du på noe annet enn det som har med diesel å gjøre??

Siden jeg ikke kjenner deg er det lett å få en oppfatning av at du hisser deg spesielt opp over dyr diesel og dieseldyr :-)

 

- Og Motorconsult (om jeg forstår riktig) som legger ut ekte navn i denne virutelle båtverden burde fått en smekk på fingrene med en klar advarsel om at her er det kun nick som gjelder (med untak av dem som frivillig navgir seg). Jammen må de være ille ute å kjøre når de etterlyser småpenger på denne måten. Tror aldri jeg ville betalt noe som helst på forskudd til et slikt firma.

Link to post

Enig i at vann i dieselen er grunnlaget for mikrobiologisk vekst. Men jeg kan ikke helt se at det noe utbredt fenomen hverken i fritidsbåter eller dieselbiler. Er mer interessert i hvorfor det ikke ser ut til å være noe stort problem. Får biler ikke kondens i tanken? Er autodiesel allerede tilsatt dispersjonsmidler? Har det noe med hvor ofte man fyller tanken? Halve Norge har jo dieselbiler, men dieseldyr er bare tema for båtfolket. Hvordan kan dette ha seg? Hvis alle bileiere klarer seg uten additiver for å fjerne vann i drivstoffet og de fleste båteiere også klarer seg uten, burde vel dieseldyr være et problem for veldig mange? Små mengder vann på tanken er vel ikke til å unngå? Så hvorfor er praksis helt forskjellig fra teorien? Skjønner ikke helt dette. Det må være noe jeg overser som gjør at diseldyr tross manglende additiver ikke er noe stort problem.

 

Ikke le nå, men har dieselbiler vannutskiller?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Jeg har lest de mange innleggene etter Motorconsults purring på utestående fordringer. Jeg har kjent innehaveren av Motorconsult siden vi begge arbeidet i maskinlaboratoriet til Marintek for mer enn 20 år siden, og vet at han er en dyktig forsker som også ser de praktiske anvendelsene av teorien. Han er også en idealist, som gjerne vil at alle skal få dra nytte av den kunnskapen han har opparbeidet. Derfor påtar han seg å selge Hammerdown i små flasker til oss som ønsker å kjøpe produktet til privat bruk. Hammerdown produseres, såvidt jeg har forstått, av det amerikanske selskapet Lv Petro, Inc., som har hjemmesiden www.lvpetroinc.com . Motorconsult har derfor bare en distributørrolle for Hammerdown.

 

Poenget mitt er at mannen er en idealist og ikke en hardbarket forretningsmann. Jeg er derfor lei meg for at andre båteiere ikke betaler for produktene de kjøper fra ham. Jeg er også overrasket over kritikken Motorconsult er møtt med i denne tråden.

 

Vennlig hilsen

Far Out

Link to post
Ikke le nå, men har dieselbiler vannutskiller?

Hvorfor le?

 

Det er lenge siden jeg hadde en dieselbil (Golf fra 1982 som jeg hadde frem til noe tidlig på 90-tallet), men mener at den hadde vannutskiller: en 'skrue' på undersiden av filteret som kunne skrues litt ut og så skulle det komme evt vann. Er nokså sikker på det, ja. Om de nye dieselbilene har vannutskiller aner jeg ikke.

Link to post

Vil utrykke at jeg ser med stor bekymring på at en forsker som er ansatt i NTH/NTNU/SINTEF har økonomisk interesse i et produkt han har vært betalt for å utføre forskningsarbeide på.

 

Og for deretter å markedsføre produktet med henvisning til at det er testet i de respektive miljøer. Uten å fremlegge dokumentasjon. Men prøver å flyte på autoriteten som følger med en forskerstilling.

 

Det var tidligere spurt om etikken i denne saken. Jeg returnerer spørsmålet og spør i tillegg også om det finnes moral her.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post

Uten å legge vekt på om dette er forskningbasert, vitenskapelig, eller bare et lurium som er kjekt å ha.

 

Utgangspunktet viser at trådstarter har store problemer med å forstå vanlig forretningsdrift... BP er, elller vil, ikke være stedet for inkasso.

 

Så kan sympatiserere av HD si hva de vil...men makan til "skjult reklame" er det lenge siden jeg har sett.

Stikk en finger eller to i jorden så ser du hor jeg vil hen her...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Er det seriøse folk får du nok et ærlig svar.

Det er akkurat dette som er sakens kjerne, jeg har spurt etter dokumentasjon å et par år nå. Det er som du sier, er det seriøse folk så får en nok et ærlig svar, så man vet hva man har på tanken.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ser med bekymring på denne utviklingen; Enkelte gir seg IKKE, og må terpe på det samme hele tiden.

Hva er det enkelte av dere er ute etter?? Drepe mannen, hans idealisme eller hva??

Foreslår at denne strengen legges død og at videre diskusjon om HD fortsetter på saklig grunnlag i strenger som omhandler Hammerdown.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Har gjennom hele 2006-sesongen brukt Hammerdown. Noen forandring så langt kan jeg ikke se. Røyken som jeg hadde når jeg startet med produktet er der fortsatt. Hva som har skjedd inne i motoren kan jeg ikke uttale meg om.

 

Nå slutter jeg med Hammerdown etter å ha kjørt to flasker gjennom systemet i 207 motortimer.

 

Etter å ha gått rundt 25 motortimer siden jeg kjøpte Hammerdown merker jeg allerede nå at den er mer lettstartet. Før måtte jeg varme rundt 45 sekunder får å få startet. Må holder det med 15-20 sek. selv om det nå er adskillig kaldere i motorrommet. Mindre svart røyk er det også blitt.

 

Hvordan skal vi tolke dette da Astor ! :confused:

Er du blitt politiker som bøyer deg etter som vinden blåser, siden det er valg tider ? :lol:

 

Trykker en på den oransje pil-tilbake på Astors innlegg fra 04.03.06 finner en orginal innlegget, her var endel positive

innlegg ang. Hammerdown. Jeg kjøpte bl.a på på dette tidspunktet.

Innlegget like før fra SveinHa var jo meget positivt.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...