Jump to content

Sy om sprayhood/kalesje?

vikers

Recommended Posts

Holder på å forberede så mye som mulig til min første sommer i seilbåt.

Treseileren min har jo normalt ikke kalesje over sittebrønn, men jeg kunne gjerne tenkt meg å lage et opplegg hvor jeg kunne slå opp kalesje der på litt kjølige dager og med litt regn.

Tenkte her en kalesje hvor jeg syr inn mye vinduer og får spesialtilpasset stenger slik at dette kan gjøres på en grei måte. (Om noen har en gammel og avdanka sprayhood/kalesje, så send meg en IM!!).

Legger ved et bilde som beskriver hvordan jeg kunne tenke meg å få til dette, men da uten at jeg har rutene foran. Kalesjen skal da festes ned i kabintaket og strekkes ut/opp med stenger, og med plastruter i front.

Forslag1.jpg

Er det noen her som har forsøkt å få til noe lignende. Dette er kun for å få et "innerom" i sittebrønn ved landligge - ikke til bruk under fart. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Min lille erfaring med å sy kallesje er at å sy om på "gammelt ræl" ikke har noe for seg. Start med nytt materiale. Koster ikke mange kronene til treseileren din.

Lag mal av gjennomsiktig plast først, tegn inn vinduer, glidelås osv. Lag bøyler av syrefast eller aluminium. Er ikke store jobben dette... Jeg sydde totalt 15-16m2 kallesje til Stauden i våres

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er vel noe i det...

Hvor kan jeg få ta i slik gjennomsiktig plast - det beste er vel å ha denne så bred som mulig, og brette den ned langs sidene, eller la du taket først og klipte til sidestykkene etterpå?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg la taket og siden i stykke. Startet på ene siden av båten og gikk via tak og ned til andre siden. som en tunnel. Laget deretter et bakstykke. Har en god del bilder av prosjektet og laget en tråd her på baatplassen også om dette prosjektet, men finner den ikke igjen nå... blir ikke klok på denne søke tjenesten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

OK...så om jeg gjør det samme og lager et bakstykke + forstykket så er det sikkert det enkleste. Husker også den tråden din, men fant ikke denne jeg heller.. :crazy:

Det er jo for galt....tidligere i høst pakket jeg båten inn med det for øyet at jeg skulle begynne på den igjen når varmen kom.

Med 10 grader, sol og flotte værmeldinger i slutten av desember, så har jeg jo ikke noen god grunn til ikke å starte vårpussen. :lol:

Pollensesongen er jo i full gang, så hvorfor ikke vårpuss? :crazy:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...