Jump to content

Temperatur på motor under varme sommer dager ?

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Under de varmeste dagene i sommer med høye sjøtemperaturer, har min VDO temp måler vist 95- 100 grader .( har ikke målt 100 gr enda pga senket turtall)

Dette hender når jeg har kjørt ca 1 time på 3200 rpm ( maks er 3600 ).

Senker jeg turtallet til 3000 rpm ,synker temp RASKT til 80 -85 grader, og den holder seg der .

Er det den høye sjøteperaturen/luft som gjør dette , eller begynner kjølingen på motoren og bli dårlig :confused: ? ( har ikke dette problemmet på vinteren)

Motor er en Yanmar 66 hk fra 1986

Andre som har opplevd dette?

Hei!

Jeg opplever også at temperaturen stiger noe mer når det er veldig varmt i luften og i sjøen. Nå har jeg ikke båten på vannet om vinteren, men synes å merke en forskjell når sjøvannet holder 21 grader i stedet for 15.. Det kan vel være en kombinasjon av flere faktorer vil jeg tro.

Hei!

Hadde 77 Yanmar før, det er samme motoren. Den gikk også litt varm på høy belastning, men etter en rens av begge kjølesystem ble den bedre. Kunne da kjøre 3400-3500, uten at den gikk over 95 grader om sommeren.

I følge Yanmar sjappa i Tønsberg er det normalt at disse ligger litt høyt på tempen.

På generelt grunnlag kan det sies at hvis temperaturen stiger mot 100 grader har du mest sannsynlig en innsnevring i sjøvannssløyfen..... Vel, det kan jo legge seg et belegg på ferskvannsiden og som reduserer kjøleeffekten, men i hovedsak er det på sjøvannsiden synderen ligger....

Termostaten skal holde motoren gjevnt på den normale temperaturen (80-85grader alt etter hva som står på den), ja hvis da ikke motoren har hatt denne høye temperaturen hele levetiden da....

Når motoren taes i bruk aller første gangen har varmeveksleren og de andre kjølerne"stor" overkapasitet og du ser masse vann ut eksosen, men etterhvert som rørerne tettes igjen av saltavleiringer, ting og tang og gamle zinker reduseres dette betraktelig. Det er gjerne spesielt da vi merker temperaturoppgangen i sjøen...... Termostaten klarer ikke å holde temperaturen nede, selv om den er helt åpen hele tiden.

Da er det evt. å demontere innsatsene for syring eller, den moderne varianten: Systemrens.

Men i verste fall kan du oppleve at innsatsen er så inn i granskauen tett av saltavleirninger at den må i et skikkelig syrebad, bruk da gjerne et radiatorverksted.... De har rette blandingen i syrekarene sine.

men, men, men, men, vær og obs på at hvis påfyllingslokket ikke er tett lengre kan du (behøver ikke)og oppleve at du ikke får det trykket som trengs i fv. systemet for å få den riktige sirkulasjonen. Da kan og temperaturen stige både 5 og 8 grader over det normale.......

Redigert av Gudrun (see edit history)

sikkert noen som er mer ømfintlige enn andre . men skulle ikke være noe gale å ha 95-97 grader i en "vanlig" diesel motor. men man ligger jo da på grensen og må være litt mer på vakt. og selvsagt kjøre den ned i temperatur. før man stopper den. tror vel kanskje at motorer med alu topper ikke er like hardføre som de med støpejern.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...