Jump to content

300 omdreininger for lite på 80 mod Perkins 72 hk

Tommy R

Recommended Posts

Har ein Delfin som er ombygget til 23 fot (ligner en lett båt, kensje litt på Tobias) . Den på bilde. Det står ein 80 mod Perkins 72 hk i den. Den gamle gode. Skal gå med 2500 omdreininger, men går bare med 2200. Har eit 1,52:1 gear, på enden står ein 17 L 16 propell 3 vinges. Tengte eg skulle se om eg fant ein propell som passer bedre. Er det noen som veit om ein plass nær Bergen som seller propeller, som kansje kan reine seg fram til noe?

Jada i Bergen har du litt å velge i...

Maritim på Laksevåg, Sabben like innenfor, Marine og industrisalg, Bildøy Båt og motor (sotra) har kanskje en brukt propell til deg ..... etc. etc... for å nevne noen. Vil tro du vil få hjelp med å få regne ut propell... Spørsmålet er vel om båtens maskineri har begynt å bli litt sletent, eller båten er for tung........for propellen du har.... eller den er godt grodd......

Telefonkatalogen De gule sider vil hjelpe deg med nr.....

Jo kom på at oppe i Os er det en kar som jobber med propeller, kanskje han har en brukt liggende????

Regnet litt på dette, og antok 2000kg som vekt. Det er muligens noe for lite men det vet jeg ikke. Vannlinjen er også antatt å være 21 fot, men det har mindre betyding her

Benyttet de data du har oppgitt og mine tanker omkrong Tobias skroget er at det er deplasement skrog, så dette er også antatt.

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.3 kts.

Power Required: 8.75 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 69.8 SAE hp ( 52.0 kW) @ 2500 RPM

Power Used: 9 SAE hp ( 6.5 kW) @ 1,251 RPM

Max Speed: 6.3 kts

Fuel: 0.5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 17.3 in. Pitch: 13.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 13.7

Blades: 3

Som er kan se av beregtingen så er 17x14 brukbart, er båten tyngere enn 2000 kg så må en ned på stigingen om en vil beholde diameteren. Det er forøvrig et utall av propellere du kan bruke her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om du leser av hva som står på diesel pumpa så kan det si litt om den faktisk skal levere 2500 omdr eller om den har en annen diesel pumpe påmontert.

Ellers tror jeg ikke det er særlig vits og få en fireblader på en båt som er deplasement. Er normalt med 3blads da! Jeg har en 17x13 liggende i garagen in case....30mm 1:10 kon mender den er L det må sjekkes i tilfelle.

Du har garantert en CAV pumpe på maskinen din, leser du av på skiltet vil du se hva denne pumpa skal gi av fritt turtall u/belastning. Er det står det 2500 ja så er det en 72hk rimelig sikkert. Denne motoren er levert og i 62hk og opptil 85hk på "nyere" utgaver. Marine utgaven som er mye brukt i tresfjord 29 ol er på 81hk og har et fritt turtall på 3150 og 2800 som makx ved belastning.

Greit og sjekke dette så eliminerer du en variabel i propell regnestykket.

Tror ikke du vil vinne noe på og ha en 4 blader på en sakte gående båt..jeg ville som deg valgt 3blads.

På diesel pumpen står det

( DPA 3249F532 )

SER : R03203VU

WS 66/850/4/3130P

Det er nok en CAV pumpe. Men hva di tall står for veit ikkje eg, men kansje du Sabeltann gjør. Såg ut som du hadde peiling på det der. Det står Maximum Output 72 shp at 2,500 rev/min I boken. Og at ( Maximum rev/min is dependant on hull design as the correct engine rating shoul be matched to the duty of the boat. Rett fra boken. Skulle hatt ei glose bok her ja

Hei Tommy R,

Du kan jo ta en telefon til Universal Diesel, http://www.universal-diesel.no/

Universal Diesel AS

Industriveien 9

1473 Lørenskog

Tlf.: 67 91 28 00

Faxnr: 67 91 28 01

Email: post@universal-diesel.no

Det er disse som importerer og selger Perkins motorer i Norge. De har også ei bok om motormontering, med litt forskjellig. Har selv tenkt og kjøpe den boka.

Bill

Takker for tipset, snakket med Marine og Industri salg i dag. Meinte eg burde sjekke luftfilter eller diesel tilførsel. så skulle og kjøre den varm for også ruse den , skulle da ha turtal på 2800 ca. Så kunne eg ta kontakt igjen. foresten han meinte propellen stemte bra

Hei viser til Im, da dette trolig er en liten halvplaner så har du et teoretisk regnestykke her:

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 68.9 SAE hp ( 51.4 kW) @ 2800 RPM

Max Speed: 16.9 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 51 SAE hp ( 37.8 kW) @ 2500 RPM

Cruising Speed: 14.5 kts

Fuel: 3 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 16.5 in. Pitch: 15.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 15.0

Blades: 3

Jeg ville sjekket litt mere på motor jeg, hva skal den pumpen gi..RING universal så er du sikker!

Er litt i tvil på det serienr ser du...men er i tvil da jeg ikke lengre husker hvordan en leste det av...3130...hmmm fritt turtall?

Tror du kansje skal litt ned på stigning, og det vil gi det rette turtall. om motor ellers er ok...

Om du idag klarer ca 12 knop på 2200 vil du med 2500 kunne få en knop eller to ekstra...men må prøves..

Alt 4 blads vil ligge på 17x13 el 17x14

Dette er dog kun en indikasjon, en må teste på båten for og se hva som passer best så ved ny kjøp avtal at du kan prøve og ev sende inn testet propell og få en med anen stigning om behov.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...