Jump to content

Kor får ein kjøpt rimeleg landstraumskabel?

Ask

Recommended Posts

Med den lengde må du ha minimum 2.5mm^2 på lederene. Selv om sikringen bare er 10A eller mindre. Jeg regner da med at du bruker samme kabelen på ferie... Med dårlig spenning i turisthavner, vil du fort komme ned i 170-190V med 50m eller mer med 1.5mm^2. Og så må du bruke gummikabel som tåler vann, sol og frost og i tillegg er smidig. Og det får du ikke på Biltema bortsett fra en 5-leder som er litt dyr.

Hei

Takkar for svar.

Eg har undersøkt Biltema sitt sortiment, både før og etter. Kabelen skal brukast eit halvår. Deretter er ikkje behovet til stades. Difor ønske om rimeleg kabel. (Hamnevesenet tek ca. 2 ganger vanleg markedspris. Det er ca. 70 m til ein annan kontakt.)

Ask

Hei.

Hva er det du skal bruke av strøm? Er det lading, verktøy, varmeovn (hvor mange watt) eller hva?

(obs, her var en annen 1 min ute før meg)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Med 50m 1,5mm2 og 10A strømtrekk, får en nok ikke mer enn 10 - 15volt tap. Men utgangspunktet er ikke alltid at dette trekkes fra 230volt. Svært ofte er soenningen allerede nede mot 200volt i uttaket på bryggen ved gamle anlegg med mye strømtrekk i tilførselsledningen fra andre båter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Me er ein familie med to små barn som bur ombord. (I Nordnorge.) Så det går eindel straum. (Lading, varme, vaskemaskin, varmt vatn.) Opplegget på land er bra. Sikringsskapet har 80 A, trefase inn. Min kurs blir på 16A, og det er erfaringsmessig tilstrekkeleg. Trur eg må ha minst 2,5 kvmm treleda kabel.

Ask

Hei.

Med 50m 1,5mm2 og 10A strømtrekk, får en nok ikke mer enn 10 - 15volt tap. Men utgangspunktet er ikke alltid at dette trekkes fra 230volt. Svært ofte er soenningen allerede nede mot 200volt i uttaket på bryggen ved gamle anlegg med mye strømtrekk i tilførselsledningen fra andre båter.

Lars H.

Det var det jeg tenkte på også.

Hei.

Så der kom de etterlengtede opplysningene fra Ask. Og joda, da nytter det ikke med 1,5mm2, da må du opp i 2,5mm2. Og dersom du da belaster med 16A, får du med dine 75m 17volt tap i spenningen.

Og for de som ikke vet det, tapet regnes ut slik:

Tapet er lik 0,0172 ganger lengden, delt på kvadratet av kabelen, ganger med strømmen. (og lengden må ganges med 2, strømmen skal "tilbake" også. I eksemplet ovenfor med 75m mellom båt og strømtavle, må en altså bruke tallet 150)

Lars H. :santcheers:

Hei

Me er ein familie med to små barn som bur ombord. (I Nordnorge.) Så det går eindel straum. (Lading, varme, vaskemaskin, varmt vatn.) Opplegget på land er bra. Sikringsskapet har 80 A, trefase inn. Min kurs blir på 16A, og det er erfaringsmessig tilstrekkeleg. Trur eg må ha minst 2,5 kvmm treleda kabel.

Ask

Jeg beklager at jeg var litt kjapp i hoderegningen, den ble basert på egne målinger med 50m 1,5mm^2 kabel i travel turisthavn. Faktisk målte jeg ned i 150V inne i båten. Då kobla også det meste ut.

Men jeg regnet litt:

230VAC ved tilkoblingspunktet: 75m 1,5mm^2 gir spenningstap på 29V ved 20 grader C ved 16A strømtrekk =

Du får 201V i båten, og bruker 464W til å varme opp kabelen (den tåler fint det om den ligger ute, du kan jo bruke den til varmekabel :wink: )

210VAC ved tilkoblingspunktet: 75m 1,5mm^2 gir spenningstap på 29V ved 20 grader C ved 16A strømtrekk =

Du får 181V i båten

230VAC ved tilkoblingspunktet: 75m 2,5mm^2 gir spenningstap på 17V ved 20 grader C ved 16A strømtrekk

Du får 213V i båten, og bruker 272W til å varme opp kabelen

210VAC ved tilkoblingspunktet: 75m 2,5mm^2 gir spenningstap på 17V ved 20 grader C ved 16A strømtrekk

Du får 193V i båten

230VAC ved tilkoblingspunktet: 75m 4mm^2 gir spenningstap på 11V ved 20 grader C ved 16A strømtrekk

Du får 219V i båten, og bruker 176W til å varme opp kabelen

Og vi snakker da om når du har på både varme og det andre.

Og for de som ikke vet det, tapet regnes ut slik:

Tapet er lik 0,0172 ganger lengden, delt på kvadratet av kabelen, ganger med strømmen. (og lengden må ganges med 2, strømmen skal "tilbake" også. I eksemplet ovenfor med 75m mellom båt og strømtavle, må en altså bruke tallet 150)

Hvor lang må kabelen være for at all strømmen blir borte? :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hvor lang må kabelen være for at all strømmen blir borte? :wink:

Det kan teoretisk rimelig enkelt regnes ut...,

Men i praksis kan man si følgende:

Den må være såpass lang at du ikke ser begynnelsen på den.... Da er den lang nok til at andre tar ut støpslet og selv kobler seg på... :cool::cool:

Det er det som skjer i gjestehavner i alle fall :headbang:

Likevel ønsker jeg alle baatplasslesere en riktig god jul og håper alle har vært snille nok til å få besøk av denne karen: :santcheers:

Den må være såpass lang at du ikke ser begynnelsen på den.... Da er den lang nok til at andre tar ut støpslet og selv kobler seg på... :cool::cool:

:lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

QUOTE(Krisida Magni @ 19.12.06 14:04)

Hvor lang må kabelen være for at all strømmen blir borte?

Det ´ække strømmen men spenningen...

Kjære Marwin, i alle dager. Er du blitt helt på en snurr nå... Her har jeg prøvd strøm i alle fasonger siden guttedagene, igjennom fingrene, kroppen forøvrig, ja til og med 700 volt i hodet fra katoden på billedrøret i tv, og så sier du at ikke strømmen blir borte når spenningen blir borte ? Hva har du lært som ikke jeg har lært ? :lol: Måtte vri litt på den... kunne ikke dy meg.

nå kommer det litt ann på hva som er annleggets IK2Pmin verdi. Ved 0,5Ka og en 10A c-kar kurs kan man gå maksimalt 49meter for og ha en garantert utkobling. Bruker man B-car kan man gå 111meter

er det derimot en 16a kurs med de samme forutsetningene kan man faktisk bare gå 26meter med en 16A c-kar og 64meter med en 16A b-kar.

Derso kursen får montert en jorfeilbryter av typen 30ma kan man gå noe lenger, men ikke 80 meter på 16A kursen.

Dersom man skal benytte en 16a kurs er enste løsning her og benytte 4mm2 kabel og eventuelt benytte en jordfeilbryter. ellers oppfyller man ikke kravet til en I5 verdi og dermed en farlig kurs.

Bruker du en 2,5mm2 vil denne kabelen ganske fort få en funksjon som "varmekabel" :nono: .

Vet jeg sikkert erter på meg en del folk her nå, men man kan ikke dimensjonere en kurs of et vern etter hvor man kanskje skal henge på denne kursen. Man må faktisk legge alle forutsetninger tilstede for at den en eller annen gang vil bli fult belastet. :yesnod:

Skal være seriøs nå.

Altså, om noen leverer 200 volt på kaikanten, så skal ingen betale for den strømmen, det er hevet over enhver tvil. Det er udiskutabelt.

Det er bare og ringe eltilsynet og be dem stenge det aktuelle anlegget.

NEK 400, Det anbefales at det skal maksimalt være 4% spenningsfall fra leveringspunktet (der kraftleverandøren leverer sin strøm, normalt inntakspunktet) til forbruker. Dette betyr at når leverandøren leverer 230 volt i inntakspunktet, så skal ikke spenningen til forbrukeren være mindre enn 220,8 volt.

Hovedkravet i forskriften FEL §27 sier: Anlegget skal være planlagt og utført slik at spenningsfall i anlegget ikke er til hinder for at utstyret får den spenningen det er beregnet for.

Når NEK 400 anbefaler en ting, så skal det meget tungtveiende grunner til for at det skal kunne fravikes. Og det skal ikke kunne fravikes ut over hovedkravet i FEL §27.

Når er jeg noe rusten i forskriften, men jeg mener at vi lærte at det ut fra kurs sikringene ikke skulle være mere enn 2% spenningsfall. Altså Maks 2 fra inntakspunkt til etter kurs sikring, og maks 2 % derfra og til forbruker/stikk.

Om dette følges, så skal en gummikabel på 50 meter og 1,5 kvmm ikke være noe problem ved 10 ampere.

Om overbel. vern i uttaksstolpe på kai skal slå ut, så vil det være et spørsmål om det virkelig vil gjøre det om foranliggende nett er så underdimmensjonert at det bare er 200 volt der.

Om man dimmensjonerer opp siste kabel, dersom foranliggende nett er så lite stivt som det her gies uttrykk for, så vil selektiviteten i installasjonen være fullstendig fraværende.

Bill

Enig med deg der sleipner! Mend det jeg nevnte over ang I5 verdi som er momentan utkobling, er bare et annet krav som skal tilfredstilles.

Har samtidig vondt for og tro at en fast installasjon leverer 200V på kaikanten, og skulle enorme mengder gummikabel ut til en eller annen båt være skylden i spenningsfallet, så hjelper det lite og ringe tilsynet. Det er i såfall annleggs eier sitt problem, så lenge det er en skjøteledning som er roten til spenningsfallet.

Syns forresten 80meter skjøteledning er et dårlig alternativ. Dersom dette er til båten din ville eg vurdert en fast installasjon med stolpe og vern i stolpen.

Jammen godt der er såpass mye strøm diskusjoner her, ingen sjangs for og komme sløv tilbake på jobb etter juleferien da :crazy:

Jeg deler gjerne 220 volt landstrømkabel i tre typer.

1) Den jeg skal ha over lengre tid og over lengre distanse (ca 80 meter) til båtplassen har jeg fått kappet til denne lengden gjennom det lokale el-firmaet og denne har kraftig isolering. Den skal visstnok være godkjent på alle måter. Den var relativt kostbar, men gir meg en viss trygghet om at alt er forskriftsmessig.

2) Dernest har jeg et system bestående av 2 x 15 meter, spesifikasjon hentet fra Seatronic. no:

Landstrømkabel 15m

Solid blå gummikabel med

3x6mm². Kabelen har den

nye "Euro" kontakten i båt

enden. Denne passer til kontakten under og til høyre.

I land enden er det løse ledninger, slik at du kan sette på den type kontakt som passer der du er.

Kun kr: 765.

Disse kablene benytter jeg når jeg ligger på vanlig landstrøm rundt omkring.

3) Det tredje systemet er tre tromler ombord, hver på 20 meter med 3 x 2.5 kvmm, som utelukkende er et sikkerhetssystem. Dette veier lite og tar lite plass.

Det tredje systemet har jeg utelukkende benyttet for å gi strøm til andre båter (seilbåter) som har gått tom for strøm!

Jeg tror ikke det er klokt å spare på pengene når det gjelder strømtilførsel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...