Jump to content

Summelyd fra kjølen

Sydvesten

Recommended Posts

Var en tur ned i båten i dag og sjekket forholdene, har ligget med landstrøm de siste to ukene og en liten oljeoven tilkoblet. Det var helt stille i båten og jeg hørte en form for summelyd i båten. Identifiserte lyden til å komme fra kjølen, da den var best hørbar der. Ble selvsagt bekymret etter all denne landstrøm diskusjonen her.

Koblet i fra landstrøm for å sjekke om lyden forsvant, det gjorde den ikke. Ventet ikke så lenge uten landstrøm, men tanken om at dette kan ha noe saken å gjøre slo meg jo. Det ligger en båt til på samme brygge rett ved min båt som også er tilkoblet landstrøm. Tror jeg skal sjekke dett litt nærmere i morgen, da kobler jeg meg uten jord via egen båt, tar direkte kabel fra landstrømkontakt og til varmeren. Skal samtidig sjekke med nabobåten om han er jordet.

Kan denne summingen komme fra noe annet enn strøm på avveie?

Er det noen grunn til min bekymring her, har nok av sølvfarget hår og trenger ikke mere.. :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kan jo tenkes at det er en ekstern lydkilde, skal sjekke mere i morgen. Bobleanlegg har vi ikke i nærheten, men det er jo mindre industri et par hundre meter unna, var litt tidevannsstrøm i sjøen var det jeg kunne se, men ikke mye. Det var tyst ved motor og drev og i baugen. Kun kjølen som stikker en bit ned. Dybden i området er 13 meter... Tror uansett jeg kommer til koble meg direkte til vameren, samt at jeg sjekker med nabobåten. Det elektriske anlegget er også helt nytt på bryggen, ble koblet opp i august i år så dette burde jo være i forskirftsmessig stand

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Kom til å erindre at jeg hadde en sensor engang som ga fra seg en liten lyd.

Det kan være greit for sin egen del å koble fra all spenning fra batteriene (plus) og høre om lyden fremdeles er til stede.

Jeg har et system ombord hvor jeg både kan frakoble all negativ og positiv kobling via releer.

Dette "garanterer" frakobling av 12 volt anlegg ombord - tror jeg.

Det er nok sikkert vannbåren lyd. Når jeg har mine kosestunder i det aller helligste, hører jeg titt og ofte propellstøyen fra andre båter; særlig den høyfrekvente lyden av påhengere bærer godt eller er lett hørbar. Og båtene det er snakk om, kan være et godt stykke borte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Når jeg har mine kosestunder i det aller helligste, hører jeg titt og ofte propellstøyen fra andre båter; særlig den høyfrekvente lyden av påhengere bærer godt eller er lett hørbar. Og båtene det er snakk om, kan være et godt stykke borte.

trodde ikke blondinerna grejjade o vare tyste en sekund en gang........ :lol::lol:

til Sydvesten:

helt sikkert fra en annen båt / bobbleanlegg

S/Y Gunga Din

Er litt roligere nå etter et par timers badstubad og en :drink:

Jeg mente en stund at lyden var omtrent den samme som vi har på jobben, der har vi tre høyspentlinjer inn med 300kV og 2000A, disse durer fælt når det er fuktig i luften.... og det slo meg at duringen jeg hørte lignet på denne. Men det er vel neppe mulig å høre noe slikt fra eventuell feil i landstrømmen i båten...

Var det noe vind da du hørte summingen?

I så fall, og hvis (jeg går ut-i-fra) at du har gjennomgående mast, og mastefoten står på kjølen, så skal det lite vibrasjoner (svinginger) i masten til, for at du skal høre "kjølen synge" - den fungerer da som "resonanskasse" - kanskje kjølen er hul inni..... ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Nå kan det vel tenkes at svingeren kan være problemet siden hovedstrømmen stod på da, men ekkoloddet var i allefall avslått. Men man kan aldri være sikker her.

Jeg har ikke gjennomgående mast, men det kan jo tankes at resonans fra masten kan forplante seg til kjølen uansett vie bjelken som går fra kjølen og oppunder mastefoten.

Det var tilnærmet vindstille ute, men litt drag var det jo selvsagt i luften og det er jo nok til at det kan gi litt lyd

....er ikke Sabb, det er en Marna... 2 sylindret Marna.

Å nei du! Dette er ÆKTE vare - en 10 hk 1-sylindra "rist-meg-hjem" SABB :smash: Har skrudd på denne motoren i 2 år, så den må du lenger ut på landet med!

Unskyld avsporingen, Sydvesten - men når'n Sleipner45 kommer med slike famøse påstander (det blir snart riksrett, Sleipner!) må jeg bare kontre med én gang!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Walter_S du må gjerne saksøke meg, men om man går til følgende link og lytter, så kanskje vi kan ta det i forliksrådet før det ender i retten ?

home.no.net/sresset/semidiesel og klikk på Marna. Ha høyttalerne på.

Grunnen til at jeg sier det er en tosylindret Marna er ikke at jeg kjente igjen lyden fra sresset sin side, men at i den lyden så hører man 2 smell med 180 graders veivakselvinkels mellomrom, og så går det 540 grader til det samme skjer igjen. Dette betyr at det er en 2 sylindret 4 takts motor med 180 graders forskjell på veivtappene for syl. 1 og syl. 2. Dette er ikke en 1 sylindret Sabb.

Om det skulle gå til den ytterlighet at det skulle bli noe søksmål, så vil jeg selvsagt føre sresset som vitne i saken.

Takk for oppmerksomheten.

:-) Bill

Tror ikke det har noe med strøm å gjøre, og du skrev jo at lyden fortsatte etter at du hadde koblet fra landstrømmen?

Jeg heller til den oppfatningen som flere andre her at det har noe med resonsans og riggen å gjøre.

Jeg har til tider en lavfrekvent summing som kommer fra bommen, og lyden kan komme selv ved tilnærmet vindstille. Høres ut som en stor motorbåt veldig langt borte, og det tok tid før jeg forsto hvor lyden egentlig kom fra.

Fikser det ved å slakke og stramme litt her og der.

Hei.

Har samme "problemet" som Lasse. Under enkelte forhold går bom-liften(tau) i resonans og det durer skikkelig nede i båten. Noen ganger kan du se at bom-liften vibrerer. Men som regel må du kjenne på den med hånden.

Jeg har surret 6mm flettet tau rundt den nederste delen av bom-liften, i en lengde på ca 15 cm. Dette har redusert problemet betydelig.

Jarle

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...