Mouche Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Hei. Har samme "problemet" som Lasse. Under enkelte forhold går bom-liften(tau) i resonans og det durer skikkelig nede i båten. Noen ganger kan du se at bom-liften vibrerer. Men som regel må du kjenne på den med hånden. Jeg har surret 6mm flettet tau rundt den nederste delen av bom-liften, i en lengde på ca 15 cm. Dette har redusert problemet betydelig. Jarle Denne kan jeg også skrive under på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Loddet er det ikke. Det lager klikkelyder. Ligger båten i sterk strøm, kan det være loggen. Men låter det som høyspentkabel, så er det nok noe elektrisk som står og går. Ikke nødvendigvis ombord hos deg. Vann leder lyd noe alldeles utrolig. Med et hydrofonarray i sjøen, "høres" et annet fartøy før det dukker opp på radar. Det du hører kan være en stumt montert vifteovn i en annen båt i havna. Eller trafoen til en sjøkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Er ikke konemor som har mistet "leketøyet" sitt i kjølen da? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 :nono: Disse kosestundene er bare for meg og de to grønne svenske skjønnhetene. I mitt tilfelle er de danske, og noen ganger er de flere enn to Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Lars H. Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 (redigert) Er ikke konemor som har mistet "leketøyet" sitt i kjølen da? Ikke le, du. Ta en titt på et oppslag i Nettavisen med tittelen: Rykket ut til dildo-dunking! Lars H. :santcheers: Redigert 20.Desember.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Jeg hadde også en slik lyd ombord men det var mer noe rundt 50Hz. Vanskelig å lokalisere men det viste seg at det var bomløftet som var årsaken. Slakket storskjøtet litt og lyden forsvant. Størst problem i lett vind. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Leading Edge Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Tror nok du kan ta det ganske rolig sydvesten. Jeg har akkurat samme lyd som du beskriver i min båt også til tider. Har ikke sjekket så nøye hva det kan være så hvis du finner ut noe så er det jo kjekt om du deler det her på brygga. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Sydvesten Svart 20.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Var nede i dag igjen og lyden var der. Slakket av på akterstaget en del uten at det hjalp. Bekymrer meg ikke så mye, men det er jo greit å finne ut hva det er. Koblet ut min landstrøm og naboens båt for en tid uten at det ga merkbar forskjell, da var det ingen båter med landstrøm på brygga, ikke båter på sjøen heller. Kanskje det er en sjøorm som sover sin vintredvale på bunnen jeg hører... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
giver Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Var nede i dag igjen og lyden var der. Slakket av på akterstaget en del uten at det hjalp. Bekymrer meg ikke så mye, men det er jo greit å finne ut hva det er. Koblet ut min landstrøm og naboens båt for en tid uten at det ga merkbar forskjell, da var det ingen båter med landstrøm på brygga, ikke båter på sjøen heller. Kanskje det er en sjøorm som sover sin vintredvale på bunnen jeg hører... Hei Hvis er et aldri så lite vinddrag i luften; prøv å lage tubulens rundt riggen ved å henge opp en fender ved salingen. Bruk et fall, og et "kunstig" nedhal. Ser dumt ut men virker. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Hørte også en rar lyd i min båt for en tid tilbake. Årsaken var en vannslange som lå på sjøbunnen med en liten lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 (redigert) Når jeg var barn kunne jeg høre fra soverommet mitt den gang en svak during fra luftstrekket med strømkablene som var festet opp i gavlen. Det var tre kabler i tvinnet uisolert metall. Disse begynte å dure når det ble kulde. Trodde det skyldtes spenninger når metallet trakk seg sammen. En liten digersjon Redigert 20.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Gøffe Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 (redigert) Lå på kne i alle mulige vinkler, og lette etter kilden til summelyd selv i dag. Tenkte først at det hørtes ut til å ha noe med strømmen/elektrisiteten å gjøre, men den var der etter også at hovedstrømbryterene var av. Var kun VHF og lensepumpen tilkoblet. Har ikke gjort noen inngrep på båten på mange måneder og ulyden fremstod som ny. Har en utvendig svinger (B256) som lager litt lyd, men lyden var der etter at loddet var avslått. Jeg hørte lyden på sjøen, og ikke ved havn. Min analyse var at at jeg tok inn støy fra omliggende trafikk. Merket økt intensitet når båter var i nærheten. Ved havn var det ingen båter i gang. Tar og med at det var havblikk i Byfjorden i dag, både i vindmessig og "lydmessig." Ellers var det beroligende å lese at andre har opplevd fenomenet. p.s. Har motorbåt med påhengs. Redigert 29.Desember.2006 av Gøffe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 31.Desember.2006 Del på Facebook Svart 31.Desember.2006 Forrige vinter da jeg bodde på Aker Brygge hørte jeg ofte noe liknende, men ikke en stående lyd. Nå i Hankøfjord hører jeg kun noe liknende når fergene kommer og går et par hundre meter unna. Trodde først ikke at det var noen sammenheng - at det var for langt borte... Når man tenker over det - hvaler kan kommunisere over hele hav, noen mener at de faktisk kunne kommunisere over hele verden før motorisert skipstrafikk kom... Lyd forplanter seg utrolig mye lenger under vann. Kan det være noe i kjølen din som har en egenfrekvens som matcher en eller annen undersjøisk lydkilde i området? Tror nok denne lydkilden kan befinne seg overraskende langt unna i så fall - særlig om egenfrekvensen passer perfekt til noe på din båt. I så fall forklarer det også hvorfor andre ikke får denne lyden... Morsomt problem forsåvidt - og så lenge det ikke er landstrømmen så kan du sikkert ta det helt med ro...!? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.