Gudrun Startet 20.Desember.2006 Del på Facebook Startet 20.Desember.2006 (redigert) Har vi vært borti dette tidligere en gang? Er det begynnelsen på noe større eller det det en tilfeldig leder som har vært for optimistisk med tanke på produksjonen........??? http://www.bt.no/na24/article326331.ece http://www.bt.no/lokalt/bergen/article326330.ece Redigert 20.Desember.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Tipper dette er begynnelsen, vi får nok se flere som må permitere eller si opp folk. Trist, men det aller meste går opp så går det ned. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Allan E Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Leit å få en slik julepresang. Får håpe at de får seg nytt arbeid raskt, vi har jo rekordlav ledighet nå. Men det er vel en eller annen i det øverste siktet som ikke har fulgt med. Jeg så litt nøye på en 635 walk around og hvis den er representativ for kvaliteten så forstår jeg nedgangen. Båtens utstyr var montert på en slurvete måte. Det skal jo være symetri i en båt. Jeg tenker på rekker og annet utstyr som skrues fast på båten. Når en har linjer og kanter så kan en jo lett sikte litt. Hadde det vært min båt ville jeg prøvd å få omgjordt kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Tja, hva er det begynnelsen på? En flatere vekst enn forutsett er vel ingen katastrofe, kanskje til og med sunt! Tenk også på hvor utrolig mange nye merker, og forhandlere, som har kommet på banen. Før eller siden må jo disse spise markedsandeler et sted og fra noen? Ikke alle er villig til å betale så mye mere "bare" fordi båten er laget i Norge og av nordmenn (hvis det ikke er importerte polakker da?). Litt som verktøy fra Biltema kontra "ordentlig" verktøy, uten at jeg vil gjøre dette til nok en Biltema tråd! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjoris Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 (redigert) Askeladden har vel blant annet bommet litt med 805 Commuter. De produserte 1 per uke, men salget har ikke stått i stil og det har lenge vært mulig å få en ny Commuter til SVÆRT rimelig pris... Det var også lenge snakk om en større Commuter, men det har vært stille lenge nå (noen som har hørt noe nylig eller kanskje den droppes? og dette er noe av årsaken til oppsigelsene)... Dette på tross av at Nordstar, Targa, Minor mfl har godt salg... av samme konspet. Det blir spennende å se om det er Askeladden som har gjort dårlige vurderinger eller om markedet ikke bare flater ut, men går ned over nå. Når Viksund selger 60 stk 340 på ett år, all hovedsak i Norge så lurer jeg jo litt på om det kan være 60 nye kjøpere i 2007. Det er jo nå f.eks 5-10 nesten nye for salg til et par 300.000 lapper under en ny, det var det ikke i 2006... Får bare håpe det ikke blir knall og fall som det så lett har en tendens til å bli når ting først snur... Redigert 20.Desember.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Trond C Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Er det ikke mest som tyder på at Askeladden har overvurdert, ut fra avisartikkelen? De utvidet arbeidsstokken veldig, og innskrenker nå mye samme mengden. Først litt overivrig på omsetningsøkning, så litt overivrig på nedbemanning for ikke å komme i så stor klemme. Gjerne fornuftig det siste, lettere å leve med noe lav omsetning eller eventuelle leveringsvansker enn høye lønnsutgifter, mye usolgte varer osv. Tror noe mer tid må gå, ikke minst må våren avventes, før man ser hvor det går. Jeg jobbet ganske tett på oppgangen i jappetiden på åttitallet og nedgangen etterpå. Hvis man ikke hadde bommet på likviditeten og måtte selge klarte de fleste seg fint - i alle fall selges ikke båtene fra den gang for mindre enn nypris den gang nå, og i mange år frem til nå, bortsett fra noen få år da det var som vanskeligst. En fordel med den gamle Sagaen min er at den uansett ikke kan falle mer i pris enn ca. 150.000 ! Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Askeladden har drevet på i mange år, og er uten tvil en av de båtfabrikkene som går desidert best her i landet. Det jobber mange særdeles dyktige folk der, så jeg tror ikke at dette er noe dramatisk tegn på at noe galt er i ferd med å skje, men kanskje de har feilvurdert markedet eller ansatt for mange folk mens det var på det travleste. Det er naturligvis synd for de berørte. Jeg har jobbet mye med disse båtene og mange andre, og kvaliteten sammenliknet med andre nye båter er av gjennomgående høy kvalitet, men det vil alltid være noe å sette fingeren på i en ny båt. Husk at båtene bygges for hånd og menneskelige feil oppstår. Det er forøvrig det båtmerket jeg har jobbet med med desidert færrest feil og reklamasjoner. Ang. 805 commuter, så ble det en suksess da den kom, og det var stort rift om de båtene som kunne leveres. Såvidt jeg har forstått har de fått opp produksjonen endel, og dermed har de kanskje klart å dekke etterspørselen. Den nye commuteren kommer forresten til våren. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Ang. 805 commuter, så ble det en suksess da den kom, og det var stort rift om de båtene som kunne leveres. Såvidt jeg har forstått har de fått opp produksjonen endel, og dermed har de kanskje klart å dekke etterspørselen. Den nye commuteren kommer forresten til våren. Mja... Ryktene jeg hørte om denne båten når jeg i høst fikk tilbud om å bytte inn min Viksund 850 Combi i en nesten ny Askeladden Commuter var at den den støyet mye (det var riktig etter at jeg fikk testet båten). Den er for flat i bunnen og slår veldig hardt (det var også min erfaring etter en tur i små bølger). Videre er den for trang (det er alle i denne klassen så det er nå ikke bare Commuteren som sliter med). Sist, men ikke minst den er dårlig skrudd sammen. Det merket jeg ikke så mye til... Ellers e jo båten drittøff og jeg skulle gjerne hatt en slik dersom pengene strakk til OG den kunne måle seg mot Nordstar f.eks... på nevnte områder. Det er jo ikke til å komme fra at Commuteren har fått kritikk de steder der den er testet skikkelig... Uansett, det blir spennende å se den nye Commuteren... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.