Jump to content

Girkontrollen har frosset fast, hva sprayer jeg med?


Herman

Recommended Posts

Selv om det ser ut til å bli grønn jul på Østlandet, er det da minusgrader innimellom. Nå har gass-/girkontrollen som står nesten ubeskyttet ute i cockpit frosset fast. Jeg kan selvfølgelig skru den løs, og tine den innendørs, men med en gang det blir kaldt igjen vil den jo fryse på nytt. Jeg tenkte derfor at jeg skulle starte med å spraye den med noe for å drive ut vannet. Dessuten er jo dette betydelig enklere enn å demontere. Spørsmålet er hva jeg skal spraye med. Jeg har dårlig erfaring med å blande forskjellige smøremidler (det blir ofte verre enn ikke noe i det hele tatt) så jeg har bare ett forsøk. Silikonspray er ett alternativ, WD-40/CRC 5-56 et annet. Noen som har en mening om dette?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Men. Sjansene er store for at det er vann i kabelen som har frosset.

Nei nei nei, ikke si det! :cryin: Det er selvfølgelig det samme jeg har tenkt i svarte stunder. Foreløpig satser jeg på at det er i selve kontrollen. Kablene er relativt nye, og et helvete å skifte. Dessuten får jeg neppe tak i nye nå før jul. Kan ikke sjekke noe før på torsdag kveld, og slikt er neppe lagervare i rett dimensjon (lengde)

 

Satser på plussgrader i jula. Det blir årets "opp som en løve, og ned som en skinnfell" hvis dette skal stoppe planene om jul på bøljan blå.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
skulle använt 5-56 eller marinvarianten vad den nu hette.....
6-66

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er faktisk ikke en fordel at det blir mildvær imorgen. Jeg får ikke sjekket det før imorgen (er i Stavanger på jobb) Så mildværet gjør at jeg ikke finner ut hvor det har frosset. Egentlig heller jeg til å tro at det er en mekanisk feil. Jeg synes spaken har en veldig brå stopp. Hvis kablene har frosset fast vil jeg anta at jeg vil kjenne en mer fjærende motstand. Jeg får se imorgen. Kommer tilbake med rapport

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Jeg har dårlig erfaring med å blande forskjellige smøremidler (det blir ofte verre enn ikke noe i det hele tatt) så jeg har bare ett forsøk.

 

Flere som har denne erfaringen? Hvordan går det å spraye f.eks WD-40, CRC og andre lignende produkter litt om hverandre. Sånn har det i alle fall blitt på min motor, alt etter hva jeg har hatt for hånden.. Har ikke selv hatt noen problemer med det.

Link to post
Hvordan går det å spraye f.eks WD-40, CRC og andre lignende produkter litt om hverandre.

CRC og WD40 er nok stort sett det samme produktet, så det går nok bra. Men jeg prøvde meg en gang med å blande først smøre luka med fett. Da gled den fint fram og tilbake. Så var det en overivrig matros som sprayet over med silikonspray. Da stod luka i bom fast.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...