ter-ang Startet 20.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2006 Hei.. Har volvo penta kad 42, og følgende problem har oppstått: PÅ sensommeren i fjor kjørte jeg på tilnærmet fult turtall, og da sprakk eksosbelgen. Det høres også en fremmed "hvislende" lyd i bakkant av motoren som ikke har vært der før. Fikk skiftet belgen, men den sprakk igjen etter kort tid. Tempen er normal. Har lest mye om rengjørinmg av varmeveksler mm, men er litt i tvil hvor jeg skal begynne. Kan det være slik at for lite kjøling på eksosen ut (tett v.veksler) har medført overoppheting og sprekk av eksosbelgen?? Terje Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2006 Høres rart ut at du får overoppheting av eksosbelg dersom motoren ikke samtidig går varm. Min erfaring (riktig nok med AQAD41-motor) er at motoren ganske umiddelbart går varm dersom gjennomstrømmingen av sjøvann hindres mens motoren belastes. Dersom det er sjøvannskjølingen som er problemet kan feilkilden ligge hvor som helst i systemet, ikke nødvendigvis i varmeveksleren. Eksempler kan være: - Gjentettet sjøvannsinntak i drevet - Delaminert S-slange mellom drev og bakplate - Impeller/sjøvannspumpe - Sjøvannsfilter - Oljekjøler - Aftercooler - Varmeveksler - Eksosbend Verkstedhåndboken for denne motoren ligger i dokumentarkivet. Her beskrives hele sjøvannsanlegget på motoren. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
fredriksen Svart 20.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2006 Hei! Du skriver ikke om du har drev eller strak aksling. Dersom det er en drevversjon: Er det eksosbelgen mellom drevplaten og drevet som sprekker? I så fall har det lite trolig noe å gjøre med temperaturen på motoren (varmeveksler etc), men mer med at eksoskanalen i drevet ditt er gjenngrodd (plast, skjell etc??). Dersom det er skjell der, kan det være OK passasje for eksosen ved rolig fart og alt for trangt ved full fart... Dersom det er belgen inne i båten fra turbo til eksosbendet, så ville jeg fortsatt sjekket om det er fri passasje for eksosen, men da også tatt med området fra eksosrøret som står på innersiden av skjoldet og resten av veien ut. Dersom du har kjøleproblemer vil temperaturen på maskinen din øke raskt og du vil ikke være i tvil om at det er temperaturen som er problemet. Da kan det være greitt åsjekke varmeveksler, impeller og fri kjølevannrør, -inntak etc :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Jeg vet ikke hvor du holder til ter-ang, men jeg leverte varmevekslere min inn på et radiatorverksted på Vålerenga/Lodalen. De tok 6-700 kroner for jobben og den ble gullende ren! Mine kokeproblemer var borte etter dette. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Regina III Svart 23.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2006 SYSTEMRENS !!! Det er en enkel og ikke minst effektiv prosess. Du slipper å demontere og ikke minst, du får renset HELE systemet. Å demontere varmeveksler kan ubehagelig fort medføre at noe går i stykker, og da blir det DYRT. Sitér dette innlegget Link to post
meto Svart 23.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2006 Det er ingen grunn til å rengjøre sjøvannssystemet dersom temperatur er normal. Du må fokusere på årsak til at belgen sprekker. Mottrykk feks? Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 Det er ingen grunn til å rengjøre sjøvannssystemet dersom temperatur er normal. Du må fokusere på årsak til at belgen sprekker. Mottrykk feks? Si ikke det. Jeg hadde normal motor driftstemperatur, men eksosen fikk så dårlig kjøling at første del av gummi eksosrør fikk store brannskader innvendig og delaminerte. Dessuten forsvant all plagsom hvit "damp"-røyk etter rensing. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.