Jump to content

Spm. ang. O store Mercury rekke-sekser


geir_olaf

Recommended Posts

:yesnod: Jeg er SÅ enig med deg rekkesekseren (høvelbenken) er direkte rå både i svev og ikke minst utseende!

Hvis du lurer på noe angående disse og sikkert andre Mercuryer, så spør DROLL her på forumet, mener han sa at 115 hesteren fra 1988- var god, egentlig litt rart at den mannen ikke har kommet med en hel avhandling omkring boring og slag og..ennå :wink:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post

Fordi det ikke er noe å skrive en avhandlig om.............

 

Kort fortalt.....det er 2 typer rekke sekksere, Crossflow og Direct charge, tar kun den siste her.

 

Historien startet i det herrens år 1969 da kom den første Direct charge motoren ( 1250 Super BP ( BP = blueprinted ))

Borringa var 2 7/8" slaglengden var 29/16", borring/slaglengde var den samme på ALLE DC rekkesekksere frem til den siste ble produsert i 1988 .

 

I 1970 kom 115hk og 135hk

i 1972 kom 140hk ( tok over etter 135hk ), denne kom med et nytt bolt oppsett imellom blokk og stamme ( var deretter den samme frem til 1988 )

i 1973 kom 150hk ( den store nyheter var "Power Porting" ellers lik forrige årets 140hk) ( et 1" stort hull i stemplet med tilhørene utfresing i sylinderveggen ), i dette året fikk også 115hk modellen det nye bolt møsteret .

i 1978 kom Mercury med sin første 150hk V6, rekke sekkseren ble "degradert" til 140hk( eneste endring var nye klistremerker .

i 1979 1/5 kom ADI tenninga

1983 Mercury starte å måle effekten på propellen, 140hk modelen ble endret til 115hk, den gamle 115 ble endret til 90hk.

Den lavere effekten var ikke bare pga nye måle metoder , reed arealet ble også endret + den fikk nye lav komp. stempler ( pga diverse problemer med den nyere dårligere bensinen )

1988 Siste rekke sekkseren ble produsert .

 

 

Bra nok :wink: .

 

Noen bilder ( OBS ikke alle motorene er produsjons modeller )

 

Arne Kjetil

Link to post

For den som har nytte av det, ligger det en 150hk på Autodb nå , ( 150hk produsert 1973 > 1977 .

 

Bare for å klargjøre et par punkt:

Alle rekkeseksere ( DC ) bruker samme veiv .

 

De finnes 3 typer stempler, høykomp uten Power Port , høy og lav komp med Power Port.

Power port stemplene kan bruke på ALLE motorene ( men alle må være av samme type , høy eller lav komp )

 

Det finne 2 typer råder, med bolt/mutter og kun bolt .

Rådene med kun bolt kan brukes på ALLE modeller, de med bolt/mutter kan kun bruke der de orginalt ble brukt ( står det i manualen.)

( alle må være av samme type, da det er stor vekt forsell ) )

 

Alle modelene imellom 1973 og 1988 + 1972 140hk har samme bolt mønster imot stammen .

Hvis en ønsker å bytte blokk må en bruke det tennings systemet som er på blokka ( fordeler 1972 > 1979.5 , ADI 1979,5 > 1988 )

 

1973 > 1982 115hk = 1983 >19xx 90hk ( uten power port )

1973 > 1977 150hk = 1978 >1982 140hk = ( nesten lik) 1983 >1988 115hk ( med power port )

 

Finne også en litt høyere tunet model, 1500XS med 155hk ( høyere porting, passer best på extra lette båter da den ikke har så mye i de lavere turtalls områder .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

takker for kjapt og godt svar, vil med det samme benytte sjansen til å skryte uhemmet av det arbeidet jeg har sett her av dere to som har svart,virkelig beundringsverdig.

 

ser foresten jeg har fått med en skriveleif i overskriften,skulle jo være O store :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...