geir_olaf Startet 20.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2006 Hei denne motor skapelsen er etter mitt syn det abselutt barskeste som noen sinne er lagd hva påhengs anngår,men den er vel akkurat den beste........? Men,det jeg lurer på nå,sent sytti til tidlig åtti tals 90,115 og 140 hk,har di samme blokk og veiv? er boringen lik? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 (redigert) Jeg er SÅ enig med deg rekkesekseren (høvelbenken) er direkte rå både i svev og ikke minst utseende! Hvis du lurer på noe angående disse og sikkert andre Mercuryer, så spør DROLL her på forumet, mener han sa at 115 hesteren fra 1988- var god, egentlig litt rart at den mannen ikke har kommet med en hel avhandling omkring boring og slag og..ennå Redigert 21.Desember.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Droll Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Fordi det ikke er noe å skrive en avhandlig om............. Kort fortalt.....det er 2 typer rekke sekksere, Crossflow og Direct charge, tar kun den siste her. Historien startet i det herrens år 1969 da kom den første Direct charge motoren ( 1250 Super BP ( BP = blueprinted )) Borringa var 2 7/8" slaglengden var 29/16", borring/slaglengde var den samme på ALLE DC rekkesekksere frem til den siste ble produsert i 1988 . I 1970 kom 115hk og 135hk i 1972 kom 140hk ( tok over etter 135hk ), denne kom med et nytt bolt oppsett imellom blokk og stamme ( var deretter den samme frem til 1988 ) i 1973 kom 150hk ( den store nyheter var "Power Porting" ellers lik forrige årets 140hk) ( et 1" stort hull i stemplet med tilhørene utfresing i sylinderveggen ), i dette året fikk også 115hk modellen det nye bolt møsteret . i 1978 kom Mercury med sin første 150hk V6, rekke sekkseren ble "degradert" til 140hk( eneste endring var nye klistremerker . i 1979 1/5 kom ADI tenninga 1983 Mercury starte å måle effekten på propellen, 140hk modelen ble endret til 115hk, den gamle 115 ble endret til 90hk. Den lavere effekten var ikke bare pga nye måle metoder , reed arealet ble også endret + den fikk nye lav komp. stempler ( pga diverse problemer med den nyere dårligere bensinen ) 1988 Siste rekke sekkseren ble produsert . Bra nok . Noen bilder ( OBS ikke alle motorene er produsjons modeller ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
classic fiberglass Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 Jeg vet ikke hva du kaller dette, men jeg kaller det en avhandling.. som vanlig er jeg imponert! Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Droll Svart 21.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 (redigert) For den som har nytte av det, ligger det en 150hk på Autodb nå , ( 150hk produsert 1973 > 1977 . Bare for å klargjøre et par punkt: Alle rekkeseksere ( DC ) bruker samme veiv . De finnes 3 typer stempler, høykomp uten Power Port , høy og lav komp med Power Port. Power port stemplene kan bruke på ALLE motorene ( men alle må være av samme type , høy eller lav komp ) Det finne 2 typer råder, med bolt/mutter og kun bolt . Rådene med kun bolt kan brukes på ALLE modeller, de med bolt/mutter kan kun bruke der de orginalt ble brukt ( står det i manualen.) ( alle må være av samme type, da det er stor vekt forsell ) ) Alle modelene imellom 1973 og 1988 + 1972 140hk har samme bolt mønster imot stammen . Hvis en ønsker å bytte blokk må en bruke det tennings systemet som er på blokka ( fordeler 1972 > 1979.5 , ADI 1979,5 > 1988 ) 1973 > 1982 115hk = 1983 >19xx 90hk ( uten power port ) 1973 > 1977 150hk = 1978 >1982 140hk = ( nesten lik) 1983 >1988 115hk ( med power port ) Finne også en litt høyere tunet model, 1500XS med 155hk ( høyere porting, passer best på extra lette båter da den ikke har så mye i de lavere turtalls områder . Arne Kjetil Redigert 21.Desember.2006 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
geir_olaf Svart 21.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2006 takker for kjapt og godt svar, vil med det samme benytte sjansen til å skryte uhemmet av det arbeidet jeg har sett her av dere to som har svart,virkelig beundringsverdig. ser foresten jeg har fått med en skriveleif i overskriften,skulle jo være O store Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.