Larspo Startet 21.Desember.2006 Del på Facebook Startet 21.Desember.2006 Jeg er på vei til å pusse ned teak´en utvendig i båten min. Mye av dette er teak-laminat. Jeg hadde eg. bestemt meg for å olje alt sammen, men det er mer holdbart med lakk (er noen steder det er utstatt for en del mekanisk slitasje). Typiske gjenstander er bord til sittegruppen, noen skuffer, lister, + +. Ikke utenfor kalesjen. Jeg ønsker andre meninger om dette. Også hva for type lakk som bør brukes. Hva starter man med (type lakk, fortynnet?). Hvor mange strøk bør man ha osv.... Ønsker primært at resultatet skal være både pent og holdbart (er begrenset hvor mange ganger jeg kan pusse ned teak finer). Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Let og du skal finne. Det er skrevet svært mye om lakkering og tynning av lakk. Bla her Personlig ville jeg fraråde lakk utvendig. Selv på våre breddegrader er sol og UV bestråling ubønnhørlig og vil angripe og ødelegge selv de best lakkerte flater etter få år. Hvis du stiller krav til finish, er reparasjoner av lakkerte flater nærmest umulig uten å skrape helt ned og legge på nytt. Med olje derimot er det bare i legge på nytt oppå det gamle. Owatrols Edelolje, og mange andre moderne oljer gir en tilnærmet lakkfinish når den er lagt på etter forskriftene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ubåtfender Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Jeg ønsker andre meninger om dette. Også hva for type lakk som bør brukes. Hva starter man med (type lakk, fortynnet?). Hvor mange strøk bør man ha osv.... Om du leser denne tråden vil det sikkert hjelpe deg. Vil tilføye at lakk bare legger seg som en hinne utenpå treverket mens olje trekker inn. Lakk er meget bra som en finnish og da på innredning. Ikke ute pga bla sur nedbør. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.