Jump to content

Echopilot


CAT

Recommended Posts

1- Jeg har i lengre tid vurdert å kjøpe Echopilot Gold eller Echopilot WreckFinder. En av disse to valgene blir kjøpt i løpet av kort tid.

Er det noen som har sett eller brukt en av disse to typene og som kan komme med egne erfaringer og kommentarer rundt montering, plassering ol.

Er også interessert i å få informasjon dersom noen har registrert tidsskrifter med tester ol.

 

2- Echopilot har en transducer som jeg er interessert i og dirigere rettningen på. Dvs. kort og godt vri transduceren i holderen eks. 180 grader. Har en eller annen her på dette utmerkede forum forslag til hvordan og med hvilke utstyr jeg kan kontrolert å regulere rettningen som sonaren ser i.    

Se litt på denne linken så får dere en ide om hva jeg tenker på når det gjelder lukket montering .

http://www.nauticat.nu/teknik/ekolod/ekolod.html

Svensk og engelsk side med info

http://www.frigus.se/

http://www.echopilot.com/

Link to post
Share on other sites

Hallo CAT

 

Practical boatowner hadde en liten test eller mer riktig : Boyer's guide i juni 2001. ( Kjøpte bladet på Kastrup da jeg var på vei fra Esløv til Fevik- ringer det noen bjeller- CAT?)

 

Her blir det testet 4 typer

Echopilot FLS Silver og FLS2

Interphase Probe og Twinscope

 

Det var fire "testere".  De ble ikke enige om hva som var best. Hvis penger ikke betydde noe var Twinscope valget for to og en halv av dem mens FLS silver var andre valget.

 

Ellers var de litt usikre på nytten. Dyre, begrenset bruksområde og tvilsomt om det var bryet verd å montere.

 

En venn av meg monterte det i fjor. Gikk på grunn midt i sommerferien da han ikke helt stolte på instrumentet.

 

Kanskje like greit å ha Dragen med polaroidene på nesa framme på dekk.  Da har en i allefall noen å være fly forbanna på når det smeller.

 

Du kan få kopi av bladet- Cat

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som har montert en Inerphase probe ombord hos seg (i tillegg til det meste av elektroniske duppeditter som er tilgjenglig)  Han hevder at det er det instrumentet han absolutt ikke ville unvære i båtferien.  Det er instumentet han benytter mest påstår han.

 

Det bør vel sise at han liker å utforske nye steder, og med to motorer på 450 HK hver, koster det vel litt å sette propellene nedi.  Han sparer stadig inn instrumentet.  Kanskje det kommer av at han stoler på det?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Interphase Probe.

Utrolig bra avogtil, men også med sine svakheter. Som fiskelodd er det ubrukelig, selv om vanlig ekkoloddfunksjon også finnes. Kombinasjon sonar/vanlig som splittbilde er et must for å få et riktig bilde av hva som skjer der nede. Mange feilbilder/ forstyrrelser får ofte pumpen til å slå litt fortere avogtil.

 

Men altialt er jeg fornøyd og det forenkler mye når jeg er alene.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har selv E.P. Bronze. Den ble allerede spart inn denne sesongen...

 

Til ditt spørsmål om retningsmuligheter på senderen, så er det i hvertfall ikke noe problem hos meg - om jeg skulle ønsket det.

 

De senderene jeg fikk valget mellom (plast/bronse) hadde begge samme monteringsmåte. Dvs. Man borrer hull i skroget, fører en "foring/rør" med lokk igjennom. Så fører man siden giveren igjennom der. Dette kan gjøres mens båten er på vannet (skru av lokket, putt føleren nedi, kommer litt vann inn).

Dette for at man bla. skal kunne ta ut giveren hvis båten skal på henger osv.

 

Vel, for å hjelpe til med å få giveren riktig vei, er det montert en "indikator" til det.

Så hvis man får montert giveren lett tilgjengelig er det bare å vri og vende så mye man lyster.

 

Man vil hele tiden se hvor den peker.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for tilbakemeldingene.

Til rhea : Når du  nevner dette med Esløw husker jeg til og med at vi diskuterte nytteefekten ved slike duppeditter,mens vi ventet på flyet til vestsiden av Oslofjorden  :lol: .

Har forøvrig mailet inn en bestilling på Echopilot Wreckfinder hos et engelskt firma.

 

Det som gjenstår er å finne en god løsning på å fjernstyre rotasjon på transduceren. Ønsker som nevnt tidliger 180 grader som et minimumm men gjerne opp til 360. JS nevner at han ikke oppfatter at det bør være noe problem å vri den , men jeg ønsker å styre dette fra kjøreposisjon. Har lett litt innenfor prossesregulering etter eks. ventilstyring ol. Har desvere ikke funnet noe interesant ennå Ps båten har 24 volt slik at industriutstyr også kan være et alternativ. Kreative og / eller sprø ideer ønskes :eek:

 

JS kan du nevne litt om de betraktningen du gjorde mht plassering av transduser ift vannstrømmer ol.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har endelig funnet ut hvordan jeg skal søke etter emner i basen (er nybegynner i dette forum, med flere enn to tommeltotter)  :-) (Har ikke funnet ut hvordan jeg skal legge inn "smiley´s" enda...)

 

Det var montert EchoPilot i min Hardy Regatta da jeg kjøpte den for et par år siden. Instrumentet var ikke i orden, gav alarm i hytt og gevær og bare støy på skjermen.... Etter søk på BM-nett fikk jeg oppgitt forhandler i Norge, men de var lite villig til å hjelpe meg, fordi instrumentet ikke var kjøpt hos dem.

Etter søk på nettet, fant jeg fabrikken i England, og maken til service for en rimelig penge har jeg sjelden opplevd. Resultatet var at jeg sendte det hele til dem (instrument og to givere), de skiftet hovedkort og transducer og inkl.frakt og mva, kom det hele på ca. 1200,- NOK!

Etter å ha montert og testet, skrev jeg følgende kommentar på BM-nett:

 

"Etter å ha testet dette instrumentet i sommer kan jeg berette følgende: Dette instrumentet ER unikt (sagt før), men det må læres!

Du ser på lang avstand om det er klaring for båten din der du vil gå! Og det oppdateres meget raskt, i motsetning til enkelte konkurrenter. Bare DET er prisen verd! (Menytekst på eng.- svensk- tysk.) Du har dybdealarm (som et hvert ekkolodd), hastighet (som lett kalibreres med en hvilket som helst GPS) og det er en rimelig "Asdic".  Dette siste tok jeg med "ei ause salt" første gangen jeg hørte det, men da vi testet spesiellt på dette i går og utover kvelden, viste det seg at dette medfører noe riktighet;

Vi var ute for å fiske; Lite fisk å se på vanlig lodd, men en og annen "sildeknute" (liten kompakt stim med sild) dukket opp på loddet, men forsvant igjen. Vi visste ikke hvor stimen gikk eller nøyaktig hvor mange slike stimer det var i området. SÅH slo jeg på EchoPiloten, og svingte baugen på båten 360 grader rundt, og oppdaget flere slike knuter (sild og makrell). En slik knute kjørte jeg mot (oppdaget på 100 m hold, 25 meter ned), og i det denne knuten forsvant fra EchoPiloten, dukket den opp på loddet! Dette sjekket vi flere ganger, og det stemte!

Det hører med til historien at vi raskt ble den mest populære båten på fjorden den kvelden; De andre ville gjerne vite HVOR silda stod og hvilken retning / dybde den hadde...

Men la meg slutte med å si at dette i utgangspunktet IKKE er et lodd for fiske! Enkeltfisk ser du neppe! Men hvis du er ute etter å se NISE, vil denne vises på skjermen. (Noe for spekkhogger-letere på Nord-Møre..... Og kanskje dyret i Hornindalsvannet eller Loch Ness.) :-)) "

 

Ettersom jeg "trailer" båt både i NordNorge og på Sørlandet, er dette instrumentet unikt fordi jeg sjelden går i kjent farvann.

Som en annen båteier med samme instrument kommenterte: "Dette instrumentet skulle ha vært sponset av forsikringsselskapene."

Det hadde selvsagt vært kjekt å kunne svinge transduceren (som CAT nevner) men sjøl velger jeg å svinge hele båten (bare 20 fot).  :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

....Har ikke funnet ut hvordan jeg skal legge inn "smiley´s" enda...

Plassèr markøren i innlegget ditt der hvor du vil ha en eller flere smiley's. Deretter velger du den smiley du vil ha og trykker på den. Navnet på smiley'en legger seg da inn i innlegget der hvor markøren din blinker. Dersom du er i tvil om hvordan det blir, så velg "forhåndsvisning" nederst i stedet for "legg inn". Øverst på siden vil du da se hvordan innlegget ditt vil bli seende ut   :sailing:.
Link to post
Share on other sites

Du trigget meg her Lotus.

 

Jeg kjøpte og monterte en Wreckfinder før sesongen  :seeya: og er i dag ikke helt sikker på hvordan jeg skal beskrive mine erfaringer.  :smiley:

 

Valget av Wreckfinder funksjonalitet hadde liten eller ingen praktisk betydning " kjekt å ha " men muligheten til å se sideveis var og er interessant. Indikasjonen på vrak vises forøvrig ved en prosentvis sannsynlighet indikert ved tall og en vertikal stavlengde i venstre side av displayet

Echopilot Wreckfinder og Echopilot FLS gir samme mulighet fremover. Wreckfinder og sidescan er tilleggs funksjoner , men som sagt i kategorien "kjekt å ha"

 

Før jeg gi dere mine kommentarer om mine erfaringer så må jeg si at jeg har planlagt å ta en samtale med produsenten i England da jeg ikke er sikker på om produktet fungere som det burde eller man kan forvente. Jeg er såpass skuffet over produktet at mine erfaringer forhåpentligvis ikke bør være representative for produktet.

 

Displayets bruk og lesbarhet: Bunnkarakter  :wink:

Montasjen er på en flybridge og displayet reagerer på temp fra en sterk sol  med å ha forskjellig lesbarhet på forskjellige steder på skjermen dvs tydelig påvirket av temp. Displayet må ofte stilles inn mht lesbarhet sterkt påvirket av i hvilken vinkel solen kommer fra.  Ved noen tilfeller hvor kanskje innstillingene har vært i yterkant når det har blitt slått av har jeg ikke kunnet se om jeg i hele tatt har fått slått på instrumentet dagen etter hvor det er andre lysforhold

Det betyr at jeg heller ikke ser menyen og kan manøvrere meg frem til riktig innstilling. Løsningen var å lære seg en tastesekvens slik at jeg viste at jeg var på nivå med regulering av displayet og fikk frem kontrast som ga lesbarhet.  

Det humoristiske her er at du ikke ser noe selv etter at du har stilt inn displayet dersom du bruker polariserte briller :wink:.  

 

Hva ser den 1:

I en periode var jeg usikker på om den registrerte forskjell på saltnivå i vannet fordi jeg i perioder har markering på at det er noe i vannets øvre skikt

Skal forsøke å illustrere

 

BBBBBBBBBBB  ___10-15m______******10  -  15m*******_________________________  

B Båtskrog BB  __rent vann______* med indikasjon på noe*_____rent vann videre fremover

 

Dette bildet opptrer stort sett statisk og i hele området 4-12 knop, men ikke bestandig. Krusning på overflaten har jeg utelukket foreløpig. Har vurdert om det er en form for støy som oppstår i forhold til hvilken dybde og dybdeskala jeg har innstilt på Dette gjør at jeg ikke har tillitt til enheten under fart med bakgrunn i at jeg får indikasjoner uten noen forklarbar årsak

 

 

Jeg er stort sett i området Skjeberg Hvaler både Øst og Vest. Det betyr også mye partikler i vannet pga utløpet fra Glomma og Haldens vassdraget. Det kan muligens ligge noe her .

 

Hva ser den 2:

Dersom du går rett mot f.eks en fjellvegg for å legge til vil den klart indikere at det stikker ut hindringer som er rett under overflaten. Når man har retning 90 grader på vegen er det meget god indikasjon og gode muligheter til å registrere avstand ganske nøyaktig

--------------->>>> |

 

På vinkel eks 45 grader kan ikke jeg i nevneverdig grad stole på avstand til den samme hindringen ved tillegning.

--------------->>>> /

 

Hva ser den 3:

Dersom du går på ca 2m dybde med noenlunde stabil dybde tar du fint terskelen som kommer, men under samme problem stilling som ovenfor. Det betyr at jeg ikke føler at jeg får tilgjengelig informasjon som  jeg kan trekke konklusjoner på

 

Jeg har forsøkt å kjøre mot en flytestake i front på båten og den har tross alt en kjetting eller tykk trosse til bunn men jeg har mått dreie uten å få indikasjon.

 

 

http://www.echopilot.com/ indikerer bla problemer på display så vi får se om ikke jeg snart får tatt den telefonen til dem.

Link to post
Share on other sites

I fjor pratet jeg med en av ingeniørene fra fabrikken i England. For meg kom 2 viktige poeng frem: Forskjellen på plast eller bronsegiveren var liten i forhold til signalkvaliteten. Avgjørelsen om valg gikk mer på skrogtype, vinkel  og tykkelse. En liten forskjell var det dog i giverens spredningsvinkel (sideveis).

 

Giveren MÅTTE plasseres 100% vannrett og 100% loddrett. Ingen turbulens i forkant kunne tolereres. Både signalkvalitet og prosessering var likt på FLS bronze, silver og gold. Forskjellene gikk på skjermstørrelse og mulighet for tilkobling av annet utstyr og slaveinstrumenter.

 

Når alt var riktig montert, påstod fyren at dette var det aller beste på markedet, bl.a. pga den gode oppdateringsfrekvensen. Dog fortalte han også at lengden fremover i forhold til dybden i praksis ikke var mer enn 5:1, noe bedre hvis det skrånet litt oppover.

 

Jeg har snakket med kunder som har vært strålende fornøyd og jeg har snakket med kunder som har vært tilsvarende misfornøyd. Importøren til Norge var Båtmann eller noe i den duren, men jeg tror at de nå er ute av bildet.

 

Uansett. Hvis produktet virker i henhold til beskrivelsen, må dette være noe av det nyttigste man kan kjøpe.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I fjor pratet jeg med en av ingeniørene fra fabrikken i England. For meg kom 2 viktige poeng frem: Forskjellen på plast eller bronsegiveren var liten i forhold til signalkvaliteten. Avgjørelsen om valg gikk mer på skrogtype, vinkel  og tykkelse. En liten forskjell var det dog i giverens spredningsvinkel (sideveis).

 

Giveren MÅTTE plasseres 100% vannrett og 100% loddrett. Ingen turbulens i forkant kunne tolereres. Både signalkvalitet og prosessering var likt på FLS bronze, silver og gold. Forskjellene gikk på skjermstørrelse og mulighet for tilkobling av annet utstyr og slaveinstrumenter.

 

Når alt var riktig montert, påstod fyren at dette var det aller beste på markedet, bl.a. pga den gode oppdateringsfrekvensen. Dog fortalte han også at lengden fremover i forhold til dybden i praksis ikke var mer enn 5:1, noe bedre hvis det skrånet litt oppover.

 

Jeg har snakket med kunder som har vært strålende fornøyd og jeg har snakket med kunder som har vært tilsvarende misfornøyd. Importøren til Norge var Båtmann eller noe i den duren, men jeg tror at de nå er ute av bildet.

 

Uansett. Hvis produktet virker i henhold til beskrivelsen, må dette være noe av det nyttigste man kan kjøpe.

 

Lotus

Jeg har bronsegiver og dermed smal vinkel. dette kan forklare noe av mine observasjoner mht vinkel mot objektet. Når det gjelder 100%en er jeg, og var klar over dette forholdet. Har siklet etter dette produktet i mange år. Snakket med produktutvikleren i england flere ganger. Han var forøvrig her i Norge på en båtmesse for ca 5 år siden. Dybde fremover forholdet har overasket meg positivt  Dette ser jeg i dag ikke som noe problem i praksis.

Det kom ny forhandler før 2002 sesongen.

Uttalelsen din om at dette må være noe av det nyttigste man kan kjøpe følger jeg helt ut , men som andre ting i livet er det en del en ikke vet før en har prøvd selv og regninga ligger der. :smiley:  :seeya:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...