Jump to content

Lekkasje vakt.... båten tok inn vann i går ?

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Hvor får jeg kjøpt en pålitelig lekkasje vakt/ alarm. Ønsker en alarm i båten dersom vann skulle komme inn under seilasen.

Hadde en skrekk opplevelse i går, da kran til tapping av ladeluftkjøler,varmeveksler og oljekjøler ( sjøvannsiden ) begynnte og lekke. :nonod: . fikk heldigvis stoppet det før vannet kom opp til motoren. :blush:

Så nå blir det Rule automatiske lensepumpe ombord, samt lekkasje vakt . :yesnod:

Kranen løsnet pga dårlige jobb av meg :blush: ( samt dårlig kran)

Jeg har gjort det så enkelt at jeg har koblet alarm til den ene lensepumpen. Når pumpen begynner å gå, slås lys- og lydalarm på (strobe+sirene 12V - 110 db hos Clas O.). Jeg har itillegg koblet dette opp via en bryter slik at alarmen kan slås av når jeg vasker eller bruker vann til andre formål i motorrommet. Dette betinger at pumpen er tilkoblet en nivåbryter, men dette har vel de fleste allerede i båten. :eek:

Du får en ekstra sikkerhet med å ha en selvstendig vakt slik som Wema sin lekkasjealarm. Skulle flottøren feile og lensepumpa ikke starte så får du allikevel alarm.

Selv har jeg lensepumpe med flottør. Lensepumpa er koblet rett på batteriet og kan opereres selv om hovedstrøms bryter er slått av. Den startes manuelt med bryter på dashbord eller automatisk med en flottørbasert nivåmåler. Selv er jeg fornøyd med denne løsningen.

Skulle jeg utvidet denne ville jeg valgt en kombinert GPS basert tyverialarm. Dette slik at jeg fikk varsel pr SMS om lensepumpen startet eller om det var uvedkommende i båten. Det er greit å få tettet lekkasjen før batteriene er tappet helt ned :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Har kjøpt en slik men ikke montert enda. Når den er montert vil jeg helst ikke høre et pip :smiley:

Har en sånn en montert,lyden fra denne er enorm og banker liv selv i den mest tunghørte ombord

Du kan koble denne videre til lensepumpe så denne starter automatisk ved alarm.

Eneste minuset med den er at det følger ikkje med kabler mellom sensor og panel,så du får en skjøt på kabel nede i kjølen dette er et minus, sant å sei du ikkje får skjøten på kabel 100% tett.

Det er flere systemer med automatiske lensepumper - og jeg vet ikke riktig hva som er best.

1. I ganske mange år er det benyttet vippebrytere eller flottører som starter pumpe. Disse er ofte lette å teste ved å løfte på flottøren og registrere om pumpa starter.

2. Noen produsenter, bl.a. Rule, har pumper som starter automatisk ved bestemte tidsintervaller. Dersom pumpa ikke registrerer motstand stopper den. Ulempen med denne er at den trekker noe strøm ved hver start, samt at den er vanskeilig å teste manuelt.

3. Jabsco har en type kalt Hydro Air, som måler trykkendring i eksempelvis kjølsvinet og starter pumpe

Uansett hvilken type man velger er det viktig å ha god hovedlensepumpe.

Noen anbefaler å koble et T-stykke på vanninntaket til motoren, slik at motoren kan fungere som lensepumpe for båten

2. Noen produsenter, bl.a. Rule, har pumper som starter automatisk ved bestemte tidsintervaller. Dersom pumpa ikke registrerer motstand stopper den. Ulempen med denne er at den trekker noe strøm ved hver start, samt at den er vanskeilig å teste manuelt.

Har hatt denne typen pumpe fabrikkmontert i de siste båtene mine, men skjønner ikke hvorfor båtprodusentene velger denne løsningen. Det er riktig at de bruker litt strøm (ikke noe å snakke om egentlig), men det verste er den irriterende duringen fra pumpa som starter hvert annen minutt eller noe sånt. Særlig ved overnatting er dette irritertende. De er koblet rett på batteriet og skal ikke kunne slås av heller. En nivåpumpe er da ikke noe dyrer heller, skjønner derfor ikke hvorfor mange produsenter velger denne pumpa.

Nei, kan jeg velge neste gang, blir det pumpe med nivåbryter!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...