Jump to content

M/S Bastø V i storm . ( film)

Ficher

Recommended Posts

Tenk dere i salongen....spyet flyter...folk kaster opp.....lukter sur spye...gulvet beveger seg 8 meter opp og ned.... bilene på dekk fyker vegg i mellom... uff!! :blush::puke:

Hei Sabeltann

Er vel muligens tøfferer forhold her, en med de gammle skudeferjene over boknafjornen. ( en stormfull dag)

Du har nok helt rett i det roaldbj. Jeg har ihvertfall aldri sett Oslofjorden så ille her i Moss.

Kan egentlig ikke si at jeg kjenner igjen båten heller. Må være veldig mange år siden den gikk i trafikken mellom Moss og Horten.

Litt rart at den har beholdt navnet også.......

Hahmm dere to siste dere bør lese litt i fakta linken så ser dere at det ikke er fra norge dette.

:blush: Jo, kan nok være enig i det. Jeg glemte å titte på linken til "systerfartyget". Ser jo at det er noe kjent med båten nå, ja. Selv om den ikke var så lenge i trafikk her hjemme.

Men jeg klarer egentlig ikke å få tak på om det er Bastø V, eller M/S Suilven vi ser i videoen?

Har bodd i Horten i ca 40 år , rart som tiden går og hukomelsen forgår . Jeg klarer ikke å huske at det har gått noen ferje over her som ligner en gang , men sier dem det så men jeg husker ikke .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Men jeg klarer egentlig ikke å få tak på om det er Bastø V, eller M/S Suilven vi ser i videoen?

står en kommentar under Youtube

"This video was taken on Waitangi Day 2002 off the coast of Wellington - NZ. The ship is called "Suilven".

I sailed on this ship as an apprentice from 2003-2004. "

vågor på 13m

http://www.niwascience.co.nz/pubs/wa/10-3/southerlies

http://64.233.183.104/search?q=cache:pJPT6...t=clnk&cd=3

Ferry sailings across Cook Strait were cancelled, but one freight ship, the Suilven, braved the elements. She was seen on national TV news the same evening, struggling to make it out of Wellington Harbour in waves that dwarfed her

M/S SUILVEN

Beställdes av Rederi A/S Alpha, Moss Norge med arbetsnamnet BASTØ VI.

Såldes under byggnad till Caledonian MacBrayne Holdings Ltd, Glasgow, Skotland för leverans 1974.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Jeg klarer ikke å huske at det har gått noen ferje over her som ligner en gang , men sier dem det så men jeg husker ikke .

Det satt langt inne, men det demrer at denne båten gikk en kort stund. Filmen er "BAstø VI", mens søsterfartøyet Bastø V trafikkerte Moss - Horten. Den holdt høy fart over fjorden, men tapte det på tungvinn tillegging. Måtte snu og legge til med akterenden ved et anløp for at bilene skulle slippe å rygge av. (Mener det var i Moss.) Fremgår av historikken at driften Moss - Horten var kortvarig.

basto_V_1973_tn1.JPG

(Trykk på bildet for å se stort bilde.)

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 3 år senere...

Bastø V het Hanstholm og gikk på Tripolis \ Libya i slutten av 1979 - slutten av 1981.

Det var ett svare leven den gangen da rederiet nektet for att de fraktet krigsmateriell for Libya.

Kan dog bekrefte att de gjorde det.

De ansatte fikk munnkurv og besjed om og holde kjeft fra rederiet eller så......ja dere kan jo sikkert tenke selv.

Hvorfor skriver jeg dette ?

De fleste som var ombord den gangen er nå avmønstret permanent eller gått bort.

Har selv vært med Bastø V den gangen den gikk mellom Tønsberg - Strømstad i 1973.

Om noen skulle ha vært om bord den gangen, så var det meg som dro full stopp i maskintelegrafen på broa i storm....noe du ikke gjør.

Synes bare dere bør vite att det er \ var mye "grums" i de gammle og det nåværende rederi som seiler med Bastø fergene.

Dette er fakta.

Tenk dere i salongen....spyet flyter...folk kaster opp.....lukter sur spye...gulvet beveger seg 8 meter opp og ned.... bilene på dekk fyker vegg i mellom... uff!! :blush::puke:

Vært med på en slik tur, riktig nok ikke i 8 meters bølgehøyde men at alt ble låst av taxfree og resturanter... Bare å sette seg ned og vente til en var fremme.

Det var spy egentlig uansett hvor en prøvde å gå. Enkelte rakk ikke engang å treffe dassen men gulvet..

Det var en kvalmende tur :puke:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...