Jump to content

Barometer fra Clas Ohlson

Hank

Recommended Posts

Det er nok verdt pengene og er godt nok til vanlig hus- og båtbruk, men skal du ha et skikkelig barometer, koster disse rundt 1200 - 1500 kr hos en optiker eller urmaker. :eek:

Ved nærmere ettersyn viser bildet et barometer som ikke er brukbart til noe som helst. Hvis ikke jeg ser helt feil, viser nålen et trykk som enten ligger langt over eller langt under skalaens begynnellse eller slutt. :blush:

Redigert av kes (see edit history)

Dersom man skal ha barometer i båten benytter jeg anledningen til å meddele mine positive erfaringer med:

Wetter Infobox WIB3 som kontinuerlig måler lufttrykket meget nøyaktig

og som tar imot væropplysninger på 137.3 kHz fra Hamburg

samt Navtex meldinger på 518 kHz og 490 kHz.

Informasjonsboksen kobles via USB kontakt til PC

og et brukbart program viser informasjonen på PCen.

Mer informasjon finnes på www.moerer.de.

Infoboksen tar imot informasjon selv om den ikke er koblet til PCen.

Jeg tror at dette er det beste værvarslingssystemet jeg har benyttet hittil.

Jeg har samme type barometer i båten, fungerer fint det! Men det må stilles inn før bruk, da det er stilt helt i bunn på skalaen når du kjøper det. Still det inn, la det ligge ved siden av et annet noen dager og finjuster igjen. Etter en 3-4 justeringer er det relativt nøyaktig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har samme type barometer i båten, fungerer fint det! Men det må stilles inn før bruk, da det er stilt helt i bunn på skalaen når du kjøper det. Still det inn, la det ligge ved siden av et annet noen dager og finjuster igjen. Etter en 3-4 justeringer er det relativt nøyaktig.

Enig, jeg måtte også stille mitt noen ganger, det sitter en innstillingsskrue bak. Forøvrig følger det med en bruksanv. som man bør lese først. Nå virker det relativt bra. :smiley:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Slike billige analog barometere er ok som "pyntesaker" i båten, men dersom hensikten er å kunne forutse været trenger man en elektronisk utgave som viser trykkvariasjonene over tid.

Å se trykket i øyeblikket sier ikke særlig mye, det er trykkvariasjonene den siste tiden som er interessante.

Det går an å dunke på disse analoge instrumentene og se hvor mye viseren flytter seg, men en digital variant er langt enklere å tolke for en "amatør".

Jeg har en klokke med digitalt barometer som i tilegg til øyeblikksverdien viser en kurve over de siste 12 timer.

Ikke all verdens oppløslighet, men likevel svært nyttig.

Her ser man at et høytrykk har ankommet i løpet av kort tid:

casio.jpg

Det er vel litt drøyt å si at man ikke har nytte av et analogt barometer,de fleste analoge i litt høyere prisklasse har flere belger. Dermed blir de meget nøyaktige.En barograf har gjerne 8 belger. I midten har de som regel en viser som indikerer sist avleste trykk. Det som er viktigst med et barometer er å lese plutselige trykkvariasjoner som kan indikere nært forestående uvær. Har både analogt og digitalt barometer i min båt,hvorav det digitale lager en kurve over de 4 siste dager. Bruker minst like mye det analoge hvor man ser med et blikk om viseren har flyttet seg. Ikke lettere å se på en skriver. For noen år siden var det moderne med lysende digits på f.eks speedometre i biler,det ser man ikke ofte nå lengre. Det ser ut som det er uaktuelt på grunn av lite praktisk bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...