Jump to content

Gjesteflagg, flaggbruk nasjonalt og i andre land?

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har erfart at vi småbåtbrukere har noe forskjellig praksis når det gjelder bruk av gjesteflagg.

Jeg tenker i denne omgang mest på bruk av andre nasjoners flagg når vi gjester disse farvannene.

Jeg er lært opp til å heise den nasjonens flagg jeg besøker så fort jeg er innenfor territorialfarvannet.

Imidlertid har flere kollegaer fortalt om vansker med tollmyndigheter/politi når de viser flagg og har derfor valgt å seile uten flagg.

Flagg på fritidsbåter er vel ikke pålagt?

Hvilke synspunkter har kollegaene mine på BP om flaggbruk nasjonalt og i andre land?

Hei.

Jeg henger opp det svenske gjesteflagget når jeg passerer grensen til Sverige for ferie. Og der henger det til jeg er i norsk havn 4 uker senere. Og i og med at det store flertall av svensker lar sitt eget flagg henge oppe døgnet rundt, lar jeg også gjesteflagget henge oppe hele tiden.

Lars H. :flag::flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal man først strebe etter å følge flaggreglene så bør man vel ha oppe flagg Q (mitt skip er sunt og jeg anmoder praktika) under innseilingen også? :smiley:

I prinsippet ja. De forskjellige lands myndigheter skiller ikke mellom lystfartøy og nyttefartøy når det gjelder anløp av landets havner. Du skal ikke lenger vekk enn Tyskland før du kan bli bøtelagt for ikke å ha ført Q'en ved havneanløp hvis du treffer på en myndighetsperson som har stått opp på feil fot. :yesnod:

Redigert av kes (see edit history)

hej Roaldbj

fann detta på SSF hemsidor om det er samma i Norge vet jag ej, men det skulle jag tro

http://www.svensksegling.se/files/{9708EF1...97E62E8049}.pdf

N

Alla kappseglingar som har

startat är annullerade. Återvänd

till startområdet. Varningssignalen

kommer att

ges 1 minut efter det att N

har tagits ner om inte kappseglingen

då har annullerats

på nytt eller uppskjutits.

S/Y Gunga Din

Jeg har sett i endel havner at de lokale seilbåtene bruker N-signalflagget (hvitt og blått sjakkbrettmønster).

Hva betyr N-signalflagget i denne sammenheng?

I internasjonal sammenheng, N (November) - No, "negative", som regel brukt som svar. Lokale regler kan selvsagt gjelde i seilforeninger, regattaer osv., men å seile med dette oppe hele tiden blir feil.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

................. men å seile med dette oppe hele tiden blir feil.

båter som seiler med N oppe hele tiden i Danmark typ Limfjorden/Smålandsfarvattnet visar att dom vill

ha bruöppning !

Hej Divemaster

er det OK att ha int flagg M som gjesteflagg i Scotland ?? eller har den Scotske flaggen andre proposjoner?

S/Y Gunga Din

båter som seiler med N oppe hele tiden i Danmark typ Limfjorden/Smålandsfarvattnet visar att dom vill

ha bruöppning !

Hej Divemaster

er det OK att ha int flagg M som gjesteflagg i Scotland ?? eller har den Scotske flaggen andre proposjoner?

Måtte vite at "Klisterfjorden" hadde sine egne regler .... :wink:

Det Skotske flagget har andre proposjoner og blåfargen er litt dypere ... men om noen ville merke det er en annen sak... Hvis du skal besøke oss, så foventer vi at du enten flyr "Union Jack" eller "St Andrew Cross" .... men Skottene blir litt blidere hvis de ser St Andrews Cross, og i England blir du uglesett hvis du bare flyr St Andrews Cross ... der gjelder kun "Union Jack" ... men stort sett så selger alle marinaer gjesteflagg, så sdelv om du kommer inn uten, så er det OK så lenge du kjøper ett fra "oss"... :flag::flag_da::flag_sw:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg har sett i endel havner at de lokale seilbåtene bruker N-signalflagget (hvitt og blått sjakkbrettmønster).

Hva betyr N-signalflagget i denne sammenheng?

Hei roalgbj!

Signalflagget N flagges gjerne under babord saling (styrbord saling er for gjesteflagg). Dersom jeg flagger min foreningsvimpel under babord saling så flagger jeg N under gjesteflagget på styrbord side.

N er ofte brukt for å vise at en vil passere f.eks. under en bro og at man trenger å få hevet denne.

:newyearsign:

st

ha bruöppning !

Hej Divemaster

Hei Gunga Din!

Jeg var på seilferie i Skottland sist sommer og fikk et lite innblikk i dette. Proposjonene i M er riktig. Det kan godt flagges. Skottene flagger dette flagget og de setter pris på om du gjør det samme med gjesteflagget. Imidletid fikk jeg vite at det korrekte flagget var "red ensign" (helrødt med Union Jack oppe i venstre hjørne). Dette kan flagget både på Shetland, Orkenøyene, Skottland, NordIrland og England. Men som sagt: du får en stjerne om du flagger "M" ! :smiley:

PS: Helblått flagg med Union Jack flagges av fyrvesenet og anerkjente "yachtsclubs" (show off, ref: KNS,knis...)

Helvitt flagg med Union Jack kun for marinen....

:newyearsign:

Hei Gunga Din!

Du flagger kun et flagg. Enten red ensign eller det skotske. Signalflagget M holder massevis. Da vil du

få anerkjennende nikk. Husk da å skifte på Orkenøyene til flagg med rødt kors på gul bunn og Shetland til hvitt kors på blå bunn. :wink:

Se ellers Lina's hjemmeside. (link under) der er bilder og tekst i pdf format fra hele turen.

Redigert av Sy Lina (see edit history)
  • 2 år senere...
Skal man først strebe etter å følge flaggreglene så bør man vel ha oppe flagg Q (mitt skip er sunt og jeg anmoder praktika) under innseilingen også? :smiley:

Do not fly a courtesy flag until your vessel is properly cleared by customs and immigration. Until clearance is complete, fly the yellow Q (quarantine) flag.

Fant dette på en amerikansk web-side.

Man skal altså ikke flagge gjesteflagg før man er innklarert av toll og helsemyndigheter i fremmed havn.

Altså når man er fortøyd og firt ned Q-flagget. Da først heiser man gjesteflagg!

Dette visste jeg ikke!

Har kommet inn til flere utenlandske havner med både gjesteflagg og Q-flagg oppe samtidig. Det gikk bra. Fikk ingen bot!!

Fa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...