roaldbj Startet 21.Desember.2006 Del på Facebook Startet 21.Desember.2006 Jeg har erfart at vi småbåtbrukere har noe forskjellig praksis når det gjelder bruk av gjesteflagg. Jeg tenker i denne omgang mest på bruk av andre nasjoners flagg når vi gjester disse farvannene. Jeg er lært opp til å heise den nasjonens flagg jeg besøker så fort jeg er innenfor territorialfarvannet. Imidlertid har flere kollegaer fortalt om vansker med tollmyndigheter/politi når de viser flagg og har derfor valgt å seile uten flagg. Flagg på fritidsbåter er vel ikke pålagt? Hvilke synspunkter har kollegaene mine på BP om flaggbruk nasjonalt og i andre land? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Hei. Jeg henger opp det svenske gjesteflagget når jeg passerer grensen til Sverige for ferie. Og der henger det til jeg er i norsk havn 4 uker senere. Og i og med at det store flertall av svensker lar sitt eget flagg henge oppe døgnet rundt, lar jeg også gjesteflagget henge oppe hele tiden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakten Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Skal ikke gjesteflagget henges opp umiddelbart og underveis når bestemmelsestedet er bestemt? Og iht til bestemmelsene til nyttefarten? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
pete Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 skal og skal, her er det vel høflighet overfor landet man besøker som gjelder. Men en er uansett ikke avhengig av å føre gjesteflagget før man er innen for territorialgrensen, det bør være opp når man klarerer seg inn i et land. Det er jo ikke så ofte de fleste av oss gjør det, da vi vel ferdes mest i Skagerak. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Jeg trodde det var påbudt å vise nasjonalflagg i hekken hvis du gjester et annet land, men det er mulig det kun gjelder "nyttefartøy". Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Det praktiseres forsjellig fra land til land, men det greieste er å følge vanlig flaggregel, dvs nasjonalflagg + gjesteflagg, så slipper man å bekymre seg over det. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 (redigert) Fant en link om skikk og bruk av flagg om bunner i flaggreglene. Så dukket det opp en gammel tråd hvordan vi skal forholde oss til reglene i utlandet i en utalelse som kommer fra Utenriksdepartementets Protokollavdeling, som administrerer Flaggloven. (Gjennfortalt av KNBF v/ Syvert) Redigert 22.Desember.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Kenneth Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Skal man først strebe etter å følge flaggreglene så bør man vel ha oppe flagg Q (mitt skip er sunt og jeg anmoder praktika) under innseilingen også? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 (redigert) Skal man først strebe etter å følge flaggreglene så bør man vel ha oppe flagg Q (mitt skip er sunt og jeg anmoder praktika) under innseilingen også? I prinsippet ja. De forskjellige lands myndigheter skiller ikke mellom lystfartøy og nyttefartøy når det gjelder anløp av landets havner. Du skal ikke lenger vekk enn Tyskland før du kan bli bøtelagt for ikke å ha ført Q'en ved havneanløp hvis du treffer på en myndighetsperson som har stått opp på feil fot. Redigert 22.Desember.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Jeg har sett i endel havner at de lokale seilbåtene bruker N-signalflagget (hvitt og blått sjakkbrettmønster). Hva betyr N-signalflagget i denne sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 hej Roaldbj fann detta på SSF hemsidor om det er samma i Norge vet jag ej, men det skulle jag tro http://www.svensksegling.se/files/{9708EF1...97E62E8049}.pdf N Alla kappseglingar som har startat är annullerade. Återvänd till startområdet. Varningssignalen kommer att ges 1 minut efter det att N har tagits ner om inte kappseglingen då har annullerats på nytt eller uppskjutits. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Jeg har sett i endel havner at de lokale seilbåtene bruker N-signalflagget (hvitt og blått sjakkbrettmønster). Hva betyr N-signalflagget i denne sammenheng? I internasjonal sammenheng, N (November) - No, "negative", som regel brukt som svar. Lokale regler kan selvsagt gjelde i seilforeninger, regattaer osv., men å seile med dette oppe hele tiden blir feil. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 ................. men å seile med dette oppe hele tiden blir feil. båter som seiler med N oppe hele tiden i Danmark typ Limfjorden/Smålandsfarvattnet visar att dom vill ha bruöppning ! Hej Divemaster er det OK att ha int flagg M som gjesteflagg i Scotland ?? eller har den Scotske flaggen andre proposjoner? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 ISAF regler for bruk av N flagget. Dette er signaler som gis fra startbåt, og ikke deltagere. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 båter som seiler med N oppe hele tiden i Danmark typ Limfjorden/Smålandsfarvattnet visar att dom villha bruöppning ! Hej Divemaster er det OK att ha int flagg M som gjesteflagg i Scotland ?? eller har den Scotske flaggen andre proposjoner? Måtte vite at "Klisterfjorden" hadde sine egne regler .... Det Skotske flagget har andre proposjoner og blåfargen er litt dypere ... men om noen ville merke det er en annen sak... Hvis du skal besøke oss, så foventer vi at du enten flyr "Union Jack" eller "St Andrew Cross" .... men Skottene blir litt blidere hvis de ser St Andrews Cross, og i England blir du uglesett hvis du bare flyr St Andrews Cross ... der gjelder kun "Union Jack" ... men stort sett så selger alle marinaer gjesteflagg, så sdelv om du kommer inn uten, så er det OK så lenge du kjøper ett fra "oss"... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 ................ eller "St Andrew Cross" .... men Skottene blir litt blidere hvis de ser St Andrews Cross..... det har jag hört.... det er like med Helgoland.....ta ner den tyske o sett Helgolands egen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 det er like med Helgoland.....ta ner den tyske o sett Helgolands egen....... "Grün ist das Land, rot ist die Kant, weiß ist der Sand. Das sind die Farben von Helgoland." Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kenneth Svart 22.Desember.2006 Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Var ikke klar over at det var eget flagg for Helgoland, men det var mørkt når jeg kom og mørkt når jeg dro, så det spiller ingen rolle likevel. Ingen som oppdaga det :blink: Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2006 Setter pris på opplysningen fra Gunga Din - nå forstår jeg hvorfor alle de lokale seilerne i Ålboirg bruker November-signalflagget. - nå forstår jeg også hvorfor jeg ikkie kjente igjen det "lokale" flagget da vi gjestet Helgoland - en fantastisk øy som jeg anbefaler alle å gjeste. Sitér dette innlegget Link to post
Lina Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 Jeg har sett i endel havner at de lokale seilbåtene bruker N-signalflagget (hvitt og blått sjakkbrettmønster). Hva betyr N-signalflagget i denne sammenheng? Hei roalgbj! Signalflagget N flagges gjerne under babord saling (styrbord saling er for gjesteflagg). Dersom jeg flagger min foreningsvimpel under babord saling så flagger jeg N under gjesteflagget på styrbord side. N er ofte brukt for å vise at en vil passere f.eks. under en bro og at man trenger å få hevet denne. Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Lina Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 st båter som seiler med N oppe hele tiden i Danmark typ Limfjorden/Smålandsfarvattnet visar att dom villha bruöppning ! Hej Divemaster er det OK att ha int flagg M som gjesteflagg i Scotland ?? eller har den Scotske flaggen andre proposjoner? Hei Gunga Din! Jeg var på seilferie i Skottland sist sommer og fikk et lite innblikk i dette. Proposjonene i M er riktig. Det kan godt flagges. Skottene flagger dette flagget og de setter pris på om du gjør det samme med gjesteflagget. Imidletid fikk jeg vite at det korrekte flagget var "red ensign" (helrødt med Union Jack oppe i venstre hjørne). Dette kan flagget både på Shetland, Orkenøyene, Skottland, NordIrland og England. Men som sagt: du får en stjerne om du flagger "M" ! PS: Helblått flagg med Union Jack flagges av fyrvesenet og anerkjente "yachtsclubs" (show off, ref: KNS,knis...) Helvitt flagg med Union Jack kun for marinen.... Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Hej S/Y Lina har aldrig kommit til Scotland enn......... lurade bare litt på om man måste skaffe en separat Scottish flag eller om M'et duger....... får skaffe en "red ensign" flagger du både dette o M eller bare M ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lina Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 (redigert) Hei Gunga Din! Du flagger kun et flagg. Enten red ensign eller det skotske. Signalflagget M holder massevis. Da vil du få anerkjennende nikk. Husk da å skifte på Orkenøyene til flagg med rødt kors på gul bunn og Shetland til hvitt kors på blå bunn. Se ellers Lina's hjemmeside. (link under) der er bilder og tekst i pdf format fra hele turen. Redigert 30.Desember.2006 av Sy Lina (see edit history) Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Fiskmåsen Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Skal man først strebe etter å følge flaggreglene så bør man vel ha oppe flagg Q (mitt skip er sunt og jeg anmoder praktika) under innseilingen også? Do not fly a courtesy flag until your vessel is properly cleared by customs and immigration. Until clearance is complete, fly the yellow Q (quarantine) flag. Fant dette på en amerikansk web-side. Man skal altså ikke flagge gjesteflagg før man er innklarert av toll og helsemyndigheter i fremmed havn. Altså når man er fortøyd og firt ned Q-flagget. Da først heiser man gjesteflagg! Dette visste jeg ikke! Har kommet inn til flere utenlandske havner med både gjesteflagg og Q-flagg oppe samtidig. Det gikk bra. Fikk ingen bot!! Fa Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Man skal altså ikke flagge gjesteflagg før man er innklarert av toll og helsemyndigheter i fremmed havn. Er vel ikke stort å bry seg om for de som stort sett frekventerer skandinaviske havner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.