Jump to content

Lite fisk i sjøen...

Sabeltann

Recommended Posts

Hei alle,

Idag har jeg vært på fisketur med to andre lett fiske gale...

Vi startet på morgenen i nordre løpet inn til Eigersund, en plass som vi ofte har fått mye flyndre, mye stor torsk, samt ofte sjøaure..

De siste gangene, og i dag, møter vi svart hav. Makrell agn på de gamle flotte flyndre plassene får ligge i fred. Torsken som vi før så gå og beite langs bergveggene....borte. Var en enslig liten sjøaure på ca halvkiloet som forbarmet seg over en gullsild og beit på...datt av etter noen sekunders sprelling i sjøen...

Kjørte ut til Hellvik havn, kom oss ut på de ytterste bergene, samme prosedyre, død hav...

Stoppet på Sirevåg som siste stopp...samme der. Riktig nok var det en STOR sel som boltret seg rundt i ytre havn så der er fisken på en måte unnskyldt...

Men så til det store spørsmålet som vi har fundert på idag...HVORFOR er det slik..

Er det taretråling på jærkysten som er årsak? Dette iflg en lokal fisker på Sirevåg..

Er det all stor fiske i nordsjøen som bare øker og øker..

Er det for farvannet rund eiger øy, all ferskvannet ifra tengs og andre vassdrag som gjør at vannet blir mere brakk vann en godt er for tare og annet bunnlevende slik at fisken ikke har næring nok...

Hva sier dere, noen som har en formening?

Torsken er i fare, men sei, sild er det mer av heroppe iallefall. Det sies også at kveitebestanden har tatt seg kraftig opp.

Jeg tror ikke det er bare overfiske som har redusert torskebestanden, lite tareskog har også en del av skylden. Har hørt om en ny type kråkeboller som tar knekken på tareskog. Hvordan den er kommet i våre farvann vet jeg ikke. kanskje det har noe med utslipp av ballastvann fra fjerne strøk.

Han står ikke tett i Byfjorden heller. Har ikke fisket så mye i høst pga. været, men har lurt meg utpå en og annen gangen. Får alltid opp ei lange på agn eller småsei på pilk, men det er langt mellom torskene. Får håpe det snart siger innpå litt ferdatorsk. Litt tidlig ennå.

Det er nok bare å innse at det kommersielle fisket har tømt havet. Havforskerne har jo skreket varsko om fiskestammene i Nordsjøen lenge. Fiskerne tror jo ikke på dette før enn at de erfarer svart hav og da er det for sent.

Så hører vi fra tid til annen at det jukses det med kvoter og rapportering med overfiske som resultat. Tror de norske fikerne er litt bedre en spanjolene, men ikke så mye. Stort samme kjeltringene hele gjengen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

En annen rar ting i dag....

På vei innover turstien (gamle smal spora jernbane linja..)

Masser av mygg! som om vi var midt sommers midt i mygg klekkinga!! :confused: Gikk og spytta ut mygg som lurte seg inn i pustegapet.... var iriterende mye... type liten mygg som biter....

Noe skjer med temperaturen rundt oss....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...