Jump to content

Mercury optimax gir check pitot alarm


TASSMUS

Recommended Posts

Vet i allefall at pitot er en giver for en enkel fartsmåler, (trykklogg) henger som regel på akterspeilet og måler vanntrykk, regner med at du har innebygget fartsmåler i Smartcraftsystemet, så da er kanskje giveren som jeg tror sitter i bakkant av stammen på motoren tett??

Mvh TA

Link to post
Vet i allefall at pitot er en giver for en enkel fartsmåler, (trykklogg) henger som regel på akterspeilet

:yesnod: Hvis jeg ikke husker helt feil, kan det være en liten skovel også, på nevnte akterspeil. Sjekk i så fall om den sitter i sporene sine, evt om det er skade på ledningen.

Link to post

Er det et hjul, (skovel) så kan du teste ved å blåse trykkluft på det og se om det snurrer skikkelig. Men det er ingenting som går tett på det. Annet enn at det kan gå tregt rundt, og ikke vise riktig verdi. Går det lett rundt, kan det være at det ikke sitter riktig på plass, eller så er det dårlig kontakt i ledningen, som nevnt før. Noe særlig annet tror jeg ikke det kan være, så lenge at instrumentet viser noe når du kjører sakte.

Link to post

Du har mest sannsynlig en paddelhul som snurrer rundt og gir signal til fartsmåleren i lave hastigheter, når du øker til ca. 8-10 knop er det pitot-giveren som overtar. Det er en vanntrykksgiver som sitter på blokka av motoren som forandrer vanntrykksignalene til elektroniske signaler som smartcraftinstrumentene bruker. Slangen går i forkant av undervanshuset. Fra kavitasjonsplata vil du se en slange som er skjøtet med en nippel. følg slangen opp i blokka og se hvor den er koblet inn. Hvis jeg ikke husker feil går den opp på stb. side og inn i en giver som sitter på blokka. Sjekk om det er noe ledningsbrudd i den giveren. Det er uansett ikke noen farlig alarm, men naturligvis irriterende. Er en stund siden jeg jeg holdt på med disse motorene, så jeg husker ikke helt hvordan det var. Lykke til

Link to post

Fungerer speedometeret?

Vanlige problemer for pitot-rør er enten at (inntaks)åpningen er grodd igjen, eller at slangen er i klem. Tror ikke jeg ville brukt trykkluft fra inntakssiden. Er det kommet noe inn i slangen vil du bare blåse det lenger innover samt risikere å sprenge sensoren/meteret.

Mercury/Mercruiser med "innebygd" pitot pickup har åpningen i forkant av undervannshuset. En binders eller et bor med passende diameter kan brukes til å åpne det hvis det er grodd igjen. Koblingen på oversiden av kavitasjonsplata er allerede nevnt. Kanskje den trenger en ekstra plaststrip?

Link to post
  • 2 måneder senere...

NOEN SOM VET HVOR "PITOT HULLET" ER PÅ MOTOREN EVENTUELT BILDE HVIS NOEN HAR?

HAR DREVET Å SØKT LITT PÅ NETTET ,MEN SÅ LANGT TIL INGEN NYTTE.

 

KABELEN SOM ER FESTET MED EN NIPPEL NEDE PÅ STAMMEN OG GÅR OPP I BLÅKKA SER OK UT. HAR IKKE TESTET OM DEN ER TETT ENNO.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...