Jump to content

Vinterlagring av gummibåt


Batdilla

Recommended Posts

Gjett om jeg var på alle tiders tur i går! Da jeg kom hjem i natt kl. 03:15 hadde jeg med meg: 10 stk mahognydører, 1 stk. kjøleskap m/kompressor, 1 stk 9 fot gummibåt, 1 stk Supercool og 1 stk Tohatsu 5HK type brukt <10 timer. I tillegg fikk jeg hilst på 3 baatplassen medlemmer - Lasse, Cato og Nordan, og dét uten engang å føre baatplassen vimpel! Artig å treffe dere karer :headbang:. Må nok få rotet meg utpå saltvann jeg og til sommeren så jeg får treffe flere "live".

 

Vel til saken. Lurer på litt ifbm lagring av gummibåt. Fant referanse til 2 tråder som kan ha noe med dette å gjøre, men begge trådene later til å ha forsvunnet under veis.

 

1) Hvilke tilstand er best for båten når den lagres om vinteren - oppblåst eller tom for luft?

 

2) Hvorfor?

 

3) Hvordan bør temperaturen være når båten lagres? Over null, varmt, stabilt eller spiller ingen rolle?

 

4) Hvorfor?

 

5) Andre forhold som er verdt å tenke over når det gjelder vedlikehold og lagring av selve gummibåten, bortsett fra den selvfølgelige rengjøringen?

Link to post

Jeg har pakket ned min Aquaquick for den 4. vinteren. Jeg har aldri gjort noe annet enn å rengjøre, og deretter har den stått i sol og vind til god tørk før den er pakket ned i medfølgende bag. Der ligger den og hygger seg godt og tørt i kjelleren til våren kommer. Regner med at det ikke er noe problem å pakke den ned slik den var da den ble kjøpt. Burde kanskje snart ha pusset og malt litt på dørkplatene, men men..........   :headbang:

Link to post

Jeg lagrer gummibåten tom for luft. Av plasshensyn ruller jeg den sammen. Før sammenrullingen drysser jeg på litt talkumpulver forat overflate ikke skal klebe til overflate. Gummibåten står lagret på vinterkaldt loft.

 

Mener man bør lagre båten tom for luft. Da er materialet minst påkjent. Dette prinsippet gjeldet for alle materialer, har man masten på seilbåten gjennom vinteren bør vantene og stagene slakkes noe.

 

Har egentlig ikke tenkt gjennom i detalj dette med temperatur for gummibåten. Tror den godt kan lagres på kaldt loft (men så har jeg en skikkelig gummibåt også da! :headbang:).

 

Du setter vel ikke bort sommerdekkene i et svært varmt rom for vinteren, gjør du vel? Noe av samme tankegangen kan vel passe for gummibåten også!

Link to post

Jag jobbar med rib-båtar och talar ofta med killen som lagar tuber, han säger att rullar, viker du tuber så blir det veck i fogarna vilket medför att fogna slits mer.

En rekomendation till er är att använda något som heter Sea Power inflatable boat, det är ett medel som rengör och skyddar tuberna under vintern, det fungerar på alla sorts tuber som hypalon/neophren, PVC och Polyrathen.

 

Agenten i Norge heter:

 

Herholdt Andersen a/s T¯nsberg

Tel: +47-3337 9550

Fax: +47-3337 9551

kundenservice@herholdtandersen.no

Link to post

Når ekspertisen her sier at gummibåten har best av å være oppblåst hele året, så er det vel kanskje ingen grunn til å betvile dette. Hva regnes imidlertid som vanlig levetid på en gummibåt   :lol:. Det er så mye som kan hende i løpet av en sesong på vannet, og om jeg p.g.a. plassmangel må pakke den ned om vinteren, så kan jeg ikke se for meg at levetiden skal forringes vesentlig. Som sagt så tror jeg det er mye annet som kan gjøre at gummibåten får et kortere liv. Jeg tar fortsatt sjansen på nedpakking. Den har jo ligget nedpakket etter at den en gang ble produsert, og helt frem til kunden blåser den opp. Er det kanskje slik at når den først er blåst opp en gang, så bør den forbli oppblåst??

Link to post

Det var en som sammenliknet med at riggen på en seilbåt bør slakkes, det er jeg uenig i.

 

Vantene må jo ha bedre av en jevn belastning konstant.

 

Apropos gummibåt, så spiller vel temp. en rolle også. Når det er kaldt så blir lufttrykket lavere.

Jeg er iallefall mest redd for min når det er veldig varmt/sollys, for da øker lufttrykket. Da tar jeg ofte ut litt luft. Er ikke dette riktig tenkt da???

 

mvh

 

Barsk 1 :lol:

Link to post

Årsaken til at man bør slakke litt på vant om vinteren er vel pga kulda ?

Nei, - en rigg som er satt for seilas/regatta er ganske hardt påkjent i seg selv, kreftene overføres også til innfestninger og skrog. En mast/rigg blir dessuten utsatt for varierende strekkspenninger pga vind. Man bør redusere spenningene i rigg og innfestinger om vinteren.
Link to post

Hei

Har en Bombard B1000 fra 1991. Denne har altid blitt renset, polert (siste årene med Maxwax), og hengt på garasjeveggen.  På de kaldeste blir den hengende litt slappt men har ikke etterfylt luft i redsel for at når sommeren kommer tilbake så vil den sprenges. Et lite tips, er alltid nøye med å fjerne sand som ligger i dørken mot potongene (min båt må demonteres), da dette ødelegger båten relativt kjapt.  Båten er fremdeles blank og fin, men jeg lurer også på hvor lenge en slik båt holder. Noen snakker om at duken råtner??? Er det noen av dere som har et riktig gammelt eksemplar?

Link to post

Hei

Båten er fremdeles blank og fin, men jeg lurer også på hvor lenge en slik båt holder. Noen snakker om at duken råtner??? Er det noen av dere som har et riktig gammelt eksemplar?

Har vært på tur med Zodiac fra slutten av 1970 tallet. Litt sliten i finishen, men like hel og tett.

Holder mao. Dette var vel den tida Zodiac brukte HYPALON i sine båter. Idag er det PVC som gjelder, ikke så slitesterkt, men atskillig billigere. Og slitesterkt NOK for de fleste av oss. Holder også LENGE ved forsiktig bruk, og regelmessing sandfjerning.

 

Min påstand er at det er bare tull å unngå å brette båten, samt at man MÅ lagre den med luft. Salt, sand, sol ( les: UV-stråling ) og forurensning, samt brekkasje ( les: punktering ) er det som tar knekken på gummibåter, ikke lagring. Igjen er det bruken som avgjør, en limskjøt er vel prinsippiell helt lik på en båt med 4HK samt årer, som på en med f.eks 2x150HK til vannsport, dykking etc. Tror belastningene er noe større der..

 

En slepejolle kan du nok trygt lagre sammenbrettet i et kaldt loft.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Lagrte min Bombard jolle sammenbrettet de 2 første vintrene. Kaldt i garasjen. Våren kom og jolla skulle ut. Oppdaget da lekkasje samme plass på begge sider, så ut til å være i en av brettene fra vinteren. Min teori er at kulden får duken til å stivne og derved bli mer utsatt for skader. Siden har jeg lagret jolla under presenningen oppå moderskipets kahytt tak, utrullet og delvis oppblåst med bunnen fjernet. Har vært tett siden.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Kort;den oppblåsbare den være vanskelig å få ren i bunnen. Du klarer å spyle av ruskjellene med trykkspyleren, men "grunnmuren" sitter igjen. For å fjerne dette og det bør du, bruker du stålull. Noen produsenter anbefaler ikke bruk av trykkspyler, men bunnen bør tåle det. Vask båten med vanlige vaskemidler. Bruk ikke midler som inneholder silikon, aceton eller andre løsningsmidler. Noen leverandører har spesialvokser til gummibåter.

Når det gjelder vinterlagringen, bør den foregå på et rent og tørt sted uten for store temperatursvingninger. Gummibåten kan lagres sammenrullet eller lett oppblåst. Lagrer du den montert, sjekk at du har fått ut sand, småstein eller skjellrester mellom dørker og bunnen. Vær også klar over at mus gjerne tygger på materialet i gummibåter, så hold gnagerne unna!

Ha en oppblåst vinter

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...