Jump to content

Bruce contra Danforth - størrelsen på 48fot båt

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Har lest en del av det som stå på anker her inne alerede men lurer på det følgende: Bruce (kopi eller originalen) er anbefalt ut i fra det jeg har fått med meg, men jeg klarer å skaffe meg en Danforth på Ebay rimelig billig i 30 kilos klassen i UK.

Lurer på om A. en 30kilos danforth holder til min båt på 22brutto tonn, eller en 30kg Bruce holder evt bedre.

Jeg ligge IKKE på svei noe særlig men vil at anker skal holde dersom det trengs alikevel. Den som ligge på båten pr i dag er en merkelig skapning som er svært stygg og "tung" og minner på en paraply dregg - noe som ikke anbefales.

Noen kjappe kommentarer? Non vet hva en 30kilos bruce eller danfroth koster i Norge? Kan en av dere vise til en tabell for danfroth/båt størrelse?

Hilsen,

Kevin

Noen kjappe kommentarer? Non vet hva en 30kilos bruce eller danfroth koster i Norge? Kan en av dere vise til en tabell for danfroth/båt størrelse?
Her er en tabell for ankervekt for forskjellige båtstørrelser. Bruce er ikke listet her, men jeg tror Lewmar Claw er ganske likt Bruce

Jeg klarte ikke helt å tolke tabellen som Vestkystseiler viser lenke til.

Jeg har 42 fot på ca 11 ton og bruker 30 kg Brucekopi foran med 10 mm kjetting og 20 kg brucekopi med 8 mm kjetting bak.

Begge kjettingene er 50 m og de kan hektes av i enden med karabinkrok og forlenges med tau om nødvendigt.

Dette har virket bra hittil, men vi har ikke hatt noen særlige værutfordringer.

til roaldbj:

Iht linken fra Vestkystseileren er det Lewmer Claw 44 # (pund US) (tilnærmet Bruce?) som er egnet for båter mellom 41-47 fot. Dette tilsvarer 20 kg.

Hvis trykker på ARTIKKELNR. (500739) i testen kommer du direkte til angjeldende anker med tekn.oppl.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hei. Sannsynligheten for at du kan klare deg med et lettere Bruce anker ser du av tabellen i denne linken.

Bruce anker

Skøyta du har er 48 fot, da sier tabellen at du klarer deg med et 30 kg Bruce anker.

Om du i tillegg har kjetting hele veien er du godt sikret. Kjører du kombinasjonen kjetting tau bør kjettingen være på 13 mm og 7,9 m lang, tauet 22 mm.

:santcheers:

Redigert av pete (see edit history)

Hei Folkens,

Takker nok en gang for gode svar. Skal sjekke i de tabellene for å finne ut av dette. 2000kr for en 30kilos bruce kopi er "å leve med", men kunne fått kjøpt en danforth i UK for 750kr og gratis frakt til Norge (familie på besøk).

Men men, jeg få tenke litt fordi dette for meg er sikkerhets utstyr hovedsakelig.

Takker igjen for respons,

Hilsen ,

Kevin

Hei

Eg synest at eit anker på 30 kg høyrest svært lite ut på denne båten. Sjølv så har eg 30 kg brucekopi på seglbåten vår. 38 fot, 7 tonn. Eg ønsker meg eit 40-50 kg deltaanker.

Bruce er eit svært godt allroundanker. Danforth er eit anker som er laga for blaut/mudderbotn. Det er ikkje så godt på stein og sandbotn.

Kjøp det, og bruk det der det er egna, men kjøp eit større og av ein annan type òg.

Marerittet ditt bør vera motorstopp vind og land i le. Då er det kjekt med ein godt anker....

Til slutt. Paraplyanker er ubrukelege. Stokkankre er best som pynt i hagen og på kaiar.

Lykke til.

Ask

Hei

Til slutt. Paraplyanker er ubrukelege.

Ask

Her kommer den igjen - påstanden om den ubrukelige paraplydreggen. Kjenner meg overhode ikke igjen, har aldri hatt problemer med mine fra Sandnes Aducerverk. Kan det være at mange benytter Biltemas kinesiske utgaver, gjerne et nummer for lett og uten kjetting. Utrolig hva folk kjøper bare det er billig nok!!

Hei Ask,

30kg Bruce for lett? I tabellene i linkene i denne tråd er 30kilos bruce ok til en båt på 20 ton. Min er da 22 men litt ektra kjetting...? Eller hva?

Dette her blir så uhyre komplisert! Jeg trenger en nye anchor fordi den som stå på dunger ikke ville jeg tro. Hva koster en 40 kilos bruce kopi da?

Hilsen,

Kevin

Er du sikker på at deplasementet er 22 tonn? Er dette tallet fra målebrevet har det ingenting med båtens vekt å gjøre. Sannsynligvis er deplasementet ca 30 tonn, dette basert på linjer fra et krysserskrog med ca 2 m dypgang akterut. Dette må tas med i betraktningen ved valg av ankervekt og ankertype.

MVH

Fiks

Er du sikker på at deplasementet er 22 tonn? Er dette tallet fra målebrevet har det ingenting med båtens vekt å gjøre. Sannsynligvis er deplasementet ca 30 tonn, dette basert på linjer fra et krysserskrog med ca 2 m dypgang akterut. Dette må tas med i betraktningen ved valg av ankervekt og ankertype.

MVH

Fiks

Vil tro du er inne på noe vesentlig der. Dessuten var det i en periode tilbake et poeng at fiskebåter ikke hadde depl. på over 25 tonn. Jeg kjenner en som fikk 'sneket' seg under den grensen. Et eller annet med 'skipsførerbevis'.

En del av disse båtene på ca. 50 fot på rett under 25 tonn er nok tildels vesentlig over.

Vil tro du er inne på noe vesentlig der. Dessuten var det i en periode tilbake et poeng at fiskebåter ikke hadde depl. på over 25 tonn. Jeg kjenner en som fikk 'sneket' seg under den grensen. Et eller annet med 'skipsførerbevis'.

En del av disse båtene på ca. 50 fot på rett under 25 tonn er nok tildels vesentlig over.

Har sett på Sjøfartsdirektoratets krav til anker for fiskefartøy over 15m

For en båt på 15 m gir dette en ankervekt på 72 kg for et anker med normal holdekraft (Hall e.l.),

og en ankervekt på 54 kg for et anker med høy holdekraft (Bruce, Danforth, Pool etc.)

Formelen er: Total ankervekt= 0,1*LOA^2,43 [kg], hvor LOA er største lengde i meter.

Dette kan gi en indikasjon på hva som bør brukes til denne båten.

MVH

Fiks

Frisk formel dette, da skal jeg ha 42 kg på min båt... er riktignok ikke fisksbåt og over 15m...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kevin skreiv:"Hei Ask,

30kg Bruce for lett?"

Hei igjen.

For lett er vel å ta for sterkt i, men for meg har dette òg med nattesøvn å gjera. På nokre utsatte ankerplassar har me måtte ha ankervakt. Eg vil vera meir komfortabel med eit tyngre anker, og vår båt er sju tonn.

Når det gjeld ankring synest eg du bør lytta til dei som ankrar mykje. Dvs. langturseglarar. Ikkje fiskarar og Sjøfartsdirektoratet.

Viser òg til innlegg ovanfor og gjentek at paraplydreggar er ubrukelege.

Ask

Frisk formel dette, da skal jeg ha 42 kg på min båt... er riktignok ikke fisksbåt og over 15m...

Hvordan fikk du til det? Hulda er 13 meter, multiplisert med 0,1, opphøyet i 2,43 gir 1,89 kg. Jeg tror at matten min begynner å ruste, må nok finne fram 'Mattematikk 2MY' fra forkurset og starte der. Min HP 28S er like dum som meg. Noe hjelp å få her???

Hei Fiks (+ andre),

Hmmmm. :confused: Tja, i målebrevet er det 22T deplasement. Tror at dette også stå i beregningene for båtens GM (metersenterhøyde) utført av skipskontrollen. Om jeg ikke husker feil er det 22 deplasement med 12t (eller 14? ton lastekapasitet) som gir total på 36t total deplasement. Hvilket tal opere man med da? Min er 2.2m dyp akterut og 14,95LOA.

Mulig jeg er ute og kjør her men har i allefall ingen andre data på båten en det som sier 22 brutto uten last.

54kg anbefaling fra Sjøfartsdirektoratet med en bruce må holde her (+ en del riktigdimensjonert kjetting).

Lurer på om båten passer på baderomsvekten min.... :confused:

Hilsen,

Kevin

Hvordan fikk du til det? Hulda er 13 meter, multiplisert med 0,1, opphøyet i 2,43 gir 1,89 kg. Jeg tror at matten min begynner å ruste, må nok finne fram 'Mattematikk 2MY' fra forkurset og starte der. Min HP 28S er like dum som meg. Noe hjelp å få her???

Du må nok opphøye før du mulitpliserer med 0,1 Hulda. Det kommer ikke klart frem i formelen og jeg husker heller ikke klart om dette er vanlig i matematikken for eksponenter. Tar du med faktoren 0,1 i eksponenten på 2,43 så blir det nok feil...dine 13 meter opphøyd i 2.43 gir 509, som du multipliserer med 0,1 og gir deg drøye 50kg som anker... Det burde holde der hvor ligger vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må nok opphøye før du mulitpliserer med 0,1 Hulda. Det kommer ikke klart frem i formelen og jeg husker heller ikke klart om dette er vanlig i matematikken for eksponenter. Tar du med faktoren 0,1 i eksponenten på 2,43 så blir det nok feil...dine 13 meter opphøyd i 2.43 gir 509, som du multipliserer med 0,1 og gir deg drøye 50kg som anker... Det burde holde der hvor ligger vil jeg tro..

Ahhh, naturligvis, det er en av de reglene jeg glemte. Regelen sier nok at man skal opphøye først, slik jeg husker. En parentes hadde gjort det klart. Den ankervekta der vil jeg kalle overkill*2. Det ser ut til at jeg ligger greit med 20 kg. Bruce. Er jeg i nød, så har jeg to stk 20 kg Bruce til som jeg kan slenge ut. Tror jeg ikke gjør noen endringer på det jeg har.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...