Tine IV Startet 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 24.Desember.2006 Har søk endel her nu , men finner ikke noe om det . Har jo ikke fått blund på øya i natt pga iveren å ventinga på at nissen skal komme , så kan jo ha oversett det da øya ikke er helt med . Men jeg tenker på jolla / gummibåten , mener å huske if sa jeg kunne ha på samme skiltnr som moderskipet . Stemmer dette , noen som veit dette sikkert ? I forsikkringa på moderskipet er jolla automatisk inne i samma pakka , sa if damen . Trang ikke egen forsikkring på gummibåten , kasko'n dekker alt av løsøre + jolle. Så vis det stemmer dette , så høres det jo fornuftig ut detta med at jolla kan bruke samme reg nr som moderskipet . Eller ? En ting til , når jolla har motor så skal den vel registreres . Så det er det jeg tenker på at dette må være i orden , men som sagt så mener jeg if damen sa det slik . Men om jeg husker riktig , det er jo ikke sikkert . Går jo å sende en e.post til NSSR åspørre om detta også da men........ . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Geir Kallevik Svart 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 (redigert) Heisann Jolla, kan ikke ha samme registreringsnr som moderen. Vedrørende om du må registrere jolla, når du skal ha påhngs, så er svaret her også nei. Det er ikke registreringsplikt lenger. Om evt tap av jolle dekkes av forsikring på moderskipet, vel det er litt forskjellig fra selskap til selskap. Her blir du nødt til å lese det som står i din egen avtale. Redigert 24.Desember.2006 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 Skal ringe if å skjekke dette litt nærmere , mener damen fra if sa jeg kunne ha samme reg nr på jolla . Og kasko'n på moderskipet dekker skader / tyveri av jolle .Det er det eneste som jeg er sikker på , da jeg har tatt opp dette med if før . Men greit at det ikke er reg plikt , men mener det var noe der om at jeg kunne bruke samme reg nr. Og spare di kronene også foresten . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Suzuki Svart 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 Nei, aldri i livet at du kan ha samma regnummeret. At forsikringen dekker jolla, er mer trolig. Uansett er det ikke IF som bestemmer det med regnumre. Det er det Redninsselskapet som rår over. Tips; be alltid om at sånne avtalte ting skal bekreftes skriftlig. Da har man noe å gå tilbake med, om misforståelser el.l oppstår. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tine IV Svart 24.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 Tips; be alltid om at sånne avtalte ting skal bekreftes skriftlig. Da har man noe å gå tilbake med, om misforståelser el.l oppstår.Suzuki Jupp Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Nor_west Svart 24.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2006 Hei Tine 111 Jolla er forsikret på moderskipet opp til en viss sum,men den kan ikke ha samme regnr. som moderskipet.Strengt tatt behøver du ikke å registrere den,hvis ikke forsikringsselskapet forlanger det. Hilsen Nor_west Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 Prevenskipet er behørig merket med moderskipets kjenningsbokstaver. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 Prevenskipet er behørig merket med moderskipets kjenningsbokstaver. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tine IV Svart 25.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 Ja men nå er det uavgjort her nesten da , eller kansje det er riktig at vi kan ha regnr til moderskipet på jollan da snakka med en avdanka forsikkringsgubbe , og han også mente det . Men ingen som er sikkre her enda , bare litt . Detta må vi få et riktig svar på syntes jeg . Men er kansje ikke noen på vakt hos if nu , selv om dem har tlf vakt stort sett hele døgnet . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
baatsman Svart 25.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 Har forsikring i NB, de forlanger att jolla skal ha samme navn sommoderskipet. Da er jolla registert i moderskipets forsikring. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lina Svart 25.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2006 Jupp ! Jollen er registrert. Jeg hadde en traumatisk opplevelse i Kristiansand gjestehavn i -96. Ville levere en fender som ble mistet av en svenske som forlot havnen. På vei tilbake fikk jeg en bot på 1000 kroner for å ha kjørt min 8 fots gummibåt med en 4 hk påhenger. Registreringplikt eller ikke, brent barn lukter ille og nå er den registrert! For all tid.... Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
JanS/EIR Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Hei Navtex, og velkommen på forumet! Dette må du forklare litt nærmere, hvordan kunne du få bot for å kjøre ut i gummibåten din? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Frivakten Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Her ble det en del begreper å passe på: skiltnr. - registreringsnummer - navn - kjenningsbokstaver Jeg ville nok forsikret jolla som en egen selvstendig enhet med sin egen ansvarforsikring/kasko hvis ikke ansvarsforsikringen/kaskoen på moderskipet også dekker bruken av jolla med evt. skader/ulykker forårsaket jolla. Da ville det vært opp til forsikringsselskapet om jolla da evt. skulle registreres og dermed få sitt eget båtkort inneholdende registreringsnummer. Jeg nevner ikke alternativet Securmark. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Lina Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Heisann JanS! Jo, det skjedde under Quartfestivalen i -96. En stille solfylt formiddag skulle en svenske med en Bostrøm 37 forlate havnen. Jeg hadde da selv en MAXI 95, og hadde avstandsbeundret denne båten. I det han bakket ut løsnet en av fendrene hans og dette så han ikke. Jeg klarte ikke å få kontakt med han før han putret ut fjorden. Det var en helt ny og fin fender og jeg syntes dette var for galt. På dette tidspunktet visste jeg at en jolle med påhengsmotor var registreringspliktig eller i ferd med å bli det. Jeg hadde gummibåten ferdig oppblåst langs båtsiden min og motoren hang bak på MAXI'en på egen brakett. Fant fort ut at dersom svensken skulle få igjen fendreren måtte jeg bruke motor for å ta ham igjen. Det tok meg et par minutter å rigge på motoren samt ta på vest og gjøre meg klar. Etter 5-10 min. var han innhentet og fenderen var i de rette hender. Det var ikke måte på skamrosing og ovasjoner som ble meg til del og let rødmende satte jeg kursen mot gjestehavnen igjen. Så begynte faenskapen. Halvveis fikk jeg øye på en politibåt med fulle sirener og blålys komme imot meg. Jeg trodde gutta var ute på et storoppdrag og la kursen demonstrativt mye over til styrbord for å vise dem at jeg ikke ville være i veien. Forundringen ble stor når de svingte etter og stoppet meg. I ca 45 min. satt jeg ombord i politibåten til forhør. Jeg fikk vite at saken skulle annmeldes og at jeg kunne påregne meg et brev fra politimesteren i Kristiansand. Jeg kunne bruke motoren inn til gjestehavnen hvis jeg kjørte forsiktig sa de. Jeg rodde. De hadde rett, i løpet av høsten kom brevet fra politimesteren. Først etter fjerde purring kom det rekomandert og ble betalt..... Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Skvulpen Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Hei, Navtex! Mulig jeg er treg, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ble stoppet av politiet og fikk bot? Kjørte du for fort med jolla? Hadde båten for stor motor, var du påvirket? I 1996 var det ikke registreringsplikt for joller, ja, joller har vel aldri vært registreringspliktige så vidt jeg vet ... ?) Sitér dette innlegget Link to post
Lina Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Hei, Navtex! Mulig jeg er treg, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du ble stoppet av politiet og fikk bot? Kjørte du for fort med jolla? Hadde båten for stor motor, var du påvirket? I 1996 var det ikke registreringsplikt for joller, ja, joller har vel aldri vært registreringspliktige så vidt jeg vet ... ?) Hei Skvulpen! Nei, det er nok jeg som er treg... Båten var ny og av merket Scanmar 290 ( Kjøpt hos Tybring-Gjedde) Motoren har jeg enda og det er en Yamaha 4hk med integrert tank. Jeg har et religøst forhold til det å forholde meg edru på sjøen, og edru var jeg denne dagen også. Husker godt at Nick Cave stod på scenen og sang i det dette pågikk. Du har rett, det var ikke reg.plikt for joller den gangen, med mindre det var en motor på jollen. Det hadde altså jeg når jeg ble "vinket inn". Selv synes jeg det hadde vært nok med en advarsel og kanskje i værste fall et forelegg. Men jeg fikk bot og havnet i starfferegisteret. Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
MB Keila Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Loven om registrering av fritids- og småbåter trådte i kraft 1. januar 1998. Mulig du var offer for overivrige tjenestemenn. Sjekk dette. Fra 1994: "Denne lov trer i kraft straks...." Sitér dette innlegget Link to post
Lina Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Loven om registrering av fritids- og småbåter trådte i kraft 1. januar 1998.Mulig du var offer for overivrige tjenestemenn. Sjekk dette. Fra 1994: "Denne lov trer i kraft straks...." Hei Eirito! Under paragraf 4 står det blant annet: Unntatt fra registreringsplikt er: 1. båter med lengde under 4,5 meter som ikke har motor som fremdriftsmiddel. Vel jeg var nok et offer for tilfeldigheter den dagen der, og kanskje mest min egen dumskap. Er det noen som har forslag til moral? :nono: Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.