Jump to content

Feire Jul i båten

tola

Recommended Posts

Kommer fra havna nu , det var ikke lett å gå hjem så tidlig på dagen idag .Det begynner å bli blankt å fint i cockpit etter endel jobb , Økosjefen har fått igjennom no gardinvalg rund baut. Så må nesten innrømme det blei litt koselig ombord nu ,men som du skjønner skal jeg ikke ha jula ombord . Men jett en gang vis atte dersom atte jeg hadde bestemt og vi hadde hatt plass til alle . Det må være en drømmeaften en slik kveld ombord i skuta . Leste i Båtmagasinet eller et båtblad ifjor ellerno ,det var repotasje fra en familie som bor i båten å ligger på Aker brygge . Dem hadde besøk ombord ,trur det var fra nabobåten ellerno julaften . Det var en repotasje med bilder og hvordan bobåtfolket feiret julen , og det så veldig koselig ut .

Så hadde vært morro om det kunne kommet noen innslag her fra folk som feirer jula ombord og gjerne med bilder.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Julen i fjor tok vi hjemme, men nyttårsaften var ombord med venner og kjente. Vi hadde en kjempehyggelig nyttårskveld i Horten gjestehavn. Havnevert Henning med kone kom ombord. Det samme gjorde Tine II og økosjefen Tone, samt Rolf og Vivian med bil helt fra Asker. (rem og Escada)

Nyttaar2.jpg

Hyggelig nyttårsselsakep ombord i Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Var lissom litt koseligere sist vinter , føler at vi var flere som var utpå vannet . Astor som stadig kom innom Horten og jeg var innom Sætre , men det var jula da . Dem som kjenner meg veit jo det at , hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg flytta ombord tvert . Og feira både jul og nyttår ombord, nå som jeg har fått lukket avd er det jo en litt annen verden utpå vannet på denna årstia. Men når det ikke blir julen , så er sjansen stor for at jeg tar nyttårsaften utpå . Har hørt at det er endel båter på Mølen nyttårsaften , og at det er fantastisk skue å se innover byen klokka 00.00.

Men venter på innlegg fra noen som feirer julen ombord da, er jo noen har på BP som bor ombord , men kansje er bedt bort i aften ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Pinnekjøttet er nesten ferdig, akevitten passe avkjølt og rødvinen passe temperert. Det lukter jul overalt. Og hvor er overalt? Jo det er i båten, hvor vi feirer jul for tredje året på rad. Finnes ikke noe bedre sted å feire den, anbefales på det sterkeste. PS Det gjør selvfølgelig ingenting at det er 2 pluss ute og at vi har hatt en strålende dag forøvrig (indre Oslofjord).

• 2 uker senere...

Joda, julen ble feiret ombord. I 3-tiden på julaften ble de siste pakkenellikene lempet ombord, og første etappe gikk fra "Kongen" i Frognerkilen til båtplassen vår på Hovedøya. Der ble det jul for alle penga, med reinsdyr ytrefilet, god vin, gaver og CCC. Vi prøvde et år med pinnekjøtt ombord, men det ble med den ene gangen. Lukta satt i i dagevis. 1. juledag våknet vi til tjukk tåke. Utpå dagen så det ut som at den skulle lette litt, så vi brøytet oss gjennom det tynne islaget, armert med tåkelur på boks. Tåka visate seg å være tjukkere enn først antatt, og etter en halv time med honking både herfra og derfra, uten at vi så noen av dem, bestemte vi oss for å snu. På tilbaketuren klettna det verste, og vi så bl.a. Holmenkollen badet i lav aftensol. Ett stykke bak oss stakk så vidt pipa på Color Line opp over tåka, men selve skipet var gjemt. Glad for at vi snudde da.

2. dag prøvde vi igjen. Tåken var borte, men det var vinden også, så vi motret ned til Kaholmen (Oscarsborg) 27/12 gikk vi til Moss (fremdeles vindstille), etter en kort bunkring i Drøbak. På veien til Moss ble det tydelig at giret ikke fungerte helt som det skulle ved havnemanøvre. Etter flere nestenulykker ved tillegging, i tillegg til at GPSen begynte å fuske, gjorde at vi bestemte oss for å avslutte turen der. 28/12 reiste vi hjem pr bil, og neste dag reiste vi ned igjen for å tømme skuta for klær og utstyr, samt demontere giret.

Det rare med giret er at det fungerer helt fint når motoren ikke går. Når motoren sviver, kan det være vanskelig å "finne" friposisjonen på hendelen. (Enspaks hendel) Det hender også at det henger, slik at det ikke er mulig å sette i fri/slå bakk. (Litt ugreit når man skal legge til) Det virker rett og slett som at det er en løs del eller alvorlig slakk inni der. Spennende å se hva som dukker opp når jeg åpner det. Gruer meg litt. Gir er dyre saker.

Foreløpig er altså siste del av juleseilasen utsatt. Men vi gir oss ikke. Planen er å legge båten f.eks. på Fjærholmen utenfor Tønsberg. Da er mulighetene store for korte helgeturer både syd-, øst- og sydvestover.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...