Jump to content

Handle på ebay.

Tallisman

Recommended Posts

Lurer på om der er noen som kan forklare litt om hvordan en går fram for og handle på ebay og om dette er til og stole på ser att ebay har bare utenlandske nett sider men deriblant en svensk side hvordan går man fram for og handle for eksempel på svensk ebay og hva må en regne med i tillegg til prisen en gir for varen .

HOHOHO God Jul :santcheers:

Hei, jeg har handlet en god del på eBay og det første du bør gjøre er å ordne med en PayPal konto(de fleste selgerene bruker denne betalingsmåten) Du logger deg inn på denne siden:

http://www.paypal.com/

Jeg missforstod litt først og overførte penger til denne kontoen, men det trenger du ikke gjøre. Du bare legger opp denne kontoen til ditt minibank kort og da trekkes pengene rett fra din konto. Dette er en MEGET sikker måte å betale på. Kan brukes i 107 land.

Deretter registrerer du deg på eBay og begynner å by. Følg med på at de bruker PayPal som betalingsmåte, for hvis du byr og de ikke bruker denne betalingsmåten vil du sannsynelihget få en negativ omtale hvis du vinner og ikke kan betale. Jeg bruker stort sett bare eBay fra USA siden det er motordeler til en Mercruiser jeg kjøper. Det som kommer i tillegg til prisen er 25% moms på (varen OG på frakten). Nå veit æ ikkje hva du skal kjøpe, men nor d gjelder motordeler som har med hestekrefter og effekt så kommer det andre avgifter i tillegg. Dette kan du undersoke på toll.no.

Det er noen av selgerne som ikke sender til utlandet og d får du opp når du byr. Da må du sannsyneligvis velge en annen selger. Har selv ikke brukt noen av de andre sidene til eBay fra andre land.

Er d noe mere du vil vite så skal jeg sjekke denne siden litt fremover i dag.

Ps. Jeg har fått alle varene mine og de har vært akkurat som vist på eBay.

Hilsen Kenneth

Redigert av Draco er tingen (see edit history)

Generelt tips ved all netthandel/ebay/qxl: Selgere som ikke benytter bilder eller kun benytter brosjyrebilder er det grunn til å være skeptisk til, betydelig bedre om du ser bilder som tydeligvis selgeren har tatt selv, da har han i alle fall varen tilgjengelig. Karakterboken forteller en god del og selv om en gjerne må gi nye selgere en sjanse er det grunn til å være skeptisk til disse. Selgere som "driter seg ut" kommer gjerne på nett igjen under et annet navn.....

Bruk PayPal ved betaling på eBay :smash: Dette er en godt integrert tjeneste på eBay og gir god sikkerhet. Kan også brukes til andre betalinger, til og med til folk som ikke har PayPal-konto.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har handlet litt småting + en kufanger til bilen fra tysk og britisk ebay. Det jeg har blitt overrasket over her er hvor rimelig porto er. Fra usa kan denne bli dyr om selger insisterer på dyr fraktmetode noe mange gjør. En lyktebøyle/kufanger til en liten Suzuki er tross alt ganske stor men porto fra Tyskland var bare 25 euro. Det er jo knapt nok mer enn om den skulle blitt sendt fra Oslo.

Tror de fleste spørsmålene har blitt besvart før men:

Betaling med PayPal er en veldig enkel og grei betalingmåte, koblet til et Kreditkort tar det bare sekunder å utføre en betaling.

Bare vær obs på en ting, ikke alle som har PayPal konto kan ta imot betaling ifra kreditkort, i disse tilfellene kan en overføre penger til din PayPal konto for så å overføre videre, MEN hvis selger har denne PayPal logoen er det greit ( tar kreditkort )

imgEcheck.gif

Feedback ordningen er et nytting verktøy, prøver selv å kun handle med de som har over 97% god feedback, men her må en bruke litt sunn fornuft, har selger dårlig feedback, gå inn å sjekk hvorfor, kan være selger har hatt problemer( sykdom eller lignende ), eller kjøper IKKE har forstått hvordan feedback systemet skal brukes ( hevn ).

Når det gjelder selgere som kun selger til US, skader ikke å sende selger en mail, det værste som kan skje er at selger sier nei....hvis du har fått bra feedback selv hjelper dette ofte :yesnod:

Hvis ikke, har en magnum.no, men blir ofte dyrere ......

Sjekk selv frakt kostnadene før du byr, ikke det letteste, men en får en pekepin .

Har selv brukt USPS, har i de fleste tilfeller gått smertefritt ( dog noen problemer med leseferdighetene hos tollen her i landet :headbang: )

Link til USPS sin frakt kalkulator ( OBS tenk pounds, 1 kg = 0,4536 punds )

Hvis du handler flere ting hos en selger blir det som oftest billigere, men vær obs, enkelte tar en fast fraktpris pr enhet .....

Vær sikker på hva du byr på og hva det egentlig er verdt for DEG, ikke alt som glittrer er ....

OBS EBay kan være avhengighets skapene :rolleyes:

Arne Kjetil

Største problemet ved netthandel møter du i Norge. Porto og transporttid fra usa er i mange tilfeller både billigere og raskere enn med posten innenlands i Norge. Fiskesnelle fra usa kom over dammen på 3 dager til prisen av en stor norgespakke. Men å få den fra Oslo til Bergen tok 10-12 dager pga posten norge og koster like mye som portoen i gebyr.

OBS EBay kan være avhengighets skapene :rolleyes:

Arne Kjetil

:blush: sukk dobbeltsukk du har så rett... :cryin: men trøsten er at jeg har fått meg mye goodies ting til begge båtene (les prosjektene) :cool: jeg bruker lite penger på andre nytelsesmidler, vel.. noen teite unnskyldninger må man jo ha. :wink:

Mvh TA

• 2 uker senere...
HOHOHO God Jul :santcheers:

Hei, jeg har handlet en god del på eBay og det første du bør gjøre er å ordne med en PayPal konto(de fleste selgerene bruker denne betalingsmåten) Du logger deg inn på denne siden:

http://www.paypal.com/

Jeg missforstod litt først og overførte penger til denne kontoen, men det trenger du ikke gjøre. Du bare legger opp denne kontoen til ditt minibank kort og da trekkes pengene rett fra din konto. Dette er en MEGET sikker måte å betale på. Kan brukes i 107 land.

Deretter registrerer du deg på eBay og begynner å by. Følg med på at de bruker PayPal som betalingsmåte, for hvis du byr og de ikke bruker denne betalingsmåten vil du sannsynelihget få en negativ omtale hvis du vinner og ikke kan betale. Jeg bruker stort sett bare eBay fra USA siden det er motordeler til en Mercruiser jeg kjøper. Det som kommer i tillegg til prisen er 25% moms på (varen OG på frakten). Nå veit æ ikkje hva du skal kjøpe, men nor d gjelder motordeler som har med hestekrefter og effekt så kommer det andre avgifter i tillegg. Dette kan du undersoke på toll.no.

Det er noen av selgerne som ikke sender til utlandet og d får du opp når du byr. Da må du sannsyneligvis velge en annen selger. Har selv ikke brukt noen av de andre sidene til eBay fra andre land.

Er d noe mere du vil vite så skal jeg sjekke denne siden litt fremover i dag.

Ps. Jeg har fått alle varene mine og de har vært akkurat som vist på eBay.

Hilsen Kenneth

Jeg har fått tilslag på varen, men får ikke betalt.

Jeg har registrert en konti på pay pal ... Problemet er at når jeg har slått inn alle tallene fra visa kortet og trykt meg videre kommer det opp at de mangler to tall ...... Det tallet skal egentlig komme opp på kontoutskriften (nettbank) men der kommer ingen tall. Det viser kun trekk på 15 kr. og forand der skal visst det tallet stå??? Hva er det som er galt ?

Redigert av sob (see edit history)

Det skal komme opp en 4 sifret tallkode som står i teksten til beløpet på kontoutskriften. Dette må du taste inn for å verifisere kredittkortet hos PayPal. Når dette er gjort så kan du bruke PayPal til å betale med.

Det tar vanligvis noen dager før dette dukker opp i følge PayPal

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har også bare gode erfaringer med å handle på ebay og bruke PayPal :yesnod:

Til nå har jeg kun handlet klær, og siden dette ikke er særlig tungt, har frakt og porto vært fornøyelig lav :wink:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

jeg har ventet nå i 4 dager... Hvor lang tid kan det egentlig ta før tallkoden kommer??

Det tar kanskje 4-6 dager før transaksjonen er bokført i din bank og da vil teksten som inneholder de fire sifferene fremkomme. Har vært i samme situasjon selv, har fått tilslag, men måtte verifisere paypal konto for å kunne overføre stort nok beløp for å betale for varen.

Har imidertid bare god erfaring med PayPal, måtte benytte meg av PayPals styrke for å få pengene mine tilbake fra en selger i Tyskland som ikke leverte varen som avtalt. PayPal ordnet opp, samtlige kroner og øre rett på konto og skrape i lakken for selgeren i Tyskland...

Hei !

Har handlet ganske mye på ebay - og synes det er morro !

du trykker på "buy" - så på "pay" og etter et passord kommer sakene i posten.

Som flere andre sier er PAYPAL trygt og enkelt, og det koster ikkenoe for kjøper.

Som "standard" Paypalbruker mener jeg å huske at du bare ble sjekket mot e-mail. Mao du fikk en kode

tilsendt på email-kontoen du oppgav som du brukte i registreringen, og jeg mener den kom omtrent

umiddelbart.

For å bli "verified" paypaler tillater du paypal å belaste deg et ubetydelig beløp. Når dette kommer

på kontoutskriften er det en kode der som du legger inn. Men du er ikke avhengig av å være "verified"

for å bruke betaligstjenesten, men det er snakk om noen ekstrafordeler - bla unlimited beløp.

Problemstillingen med at endel amerikanere ikke vil selge til Norge er kjent. Det kommer av at mange

amerikanere synes det amerikanske markedet er stort nok, og de gidder ikke bry seg med ekstraarbeidet

det er å sende utenlands. Så er det endel som vet at normenn gjerne vil ha dem til å nedjustere verdi,

og gjerne sende som gave. Mange uttrykker klart at de ikke gidder å bløffe på verdi og falskdeklarere

som gave for at vi skal vri oss unna norske avgifter. Imidlertid er amerianerne lettere å få med på slike

håndgrep enn tyskere eller engelskmenn - spesiellt om du handler brukt og fra privatpersoner. Husk at

dersom du vil forsikre sendingen, så vil det vel være vanskelig å operere med to forskjellige verdier.

Du kan kjøpe tollfritt for inntil 20$, og motta gavedeklarert for inntil 1000 kr. Det gjelder verdien,

og omhandler ikke porto. Derfor opererer mange "ebay-butikker" med lave priser på varen, og høy pris på

porto, så ikke kjøp før du har fått avklart kostnadene ifbm porto/pakking. Jeg har opplevet alt fra 4$

til 20$ i porto på samme vare.

Skal du handle billig, må du ha litt is i magen, og glemme "den skal jeg ha". Ofte skjer det at man blir

overbydd, men så etter at auksjonen er avsluttet får du et "second offer" som er på siste budet du ga.

Da ha vinneren trukket seg, og du får tilbudet om å kjøpe det til ditt siste bud. Ofte tror jeg da at

selger selv sitter (med en fiktiv konto) og løfter budene for å se hvor langt du vil gå - men det kan

også være en som vil ha varen, og da hører du ikke mer. Imidlertid tror jeg jeg har fått slike "second

offer" i bortimot halvparten av de budrundene jeg har tapt.

-koherman :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...