Jump to content

omkobling fra 110V


Yankee

Recommended Posts

Nei det mest vanlige er å montere en 220V / 110V step down converter på anlegget å kjøre US kjøleskaper m.m. på 110V. Skal du CE godkjenne båten skal denne ombyggingen utføres av godkjent elektrikker.

 

I følge en CE consulent jeg var i kontakt med selges det "mobile" convertere som du kobler mellom 220V landstrøm og 110V anlegget i båten. Da slipper du ombygging av el-anlegg i båten med tilsvarende sertifisering. Du bruker US-anlegget so det er.

 

Selv har jeg valgt å droppe hele 110V anlegget og kun koble til en vedlikeholdslader. Kjører da kjøleskap på kun 12V. Dette er greit da jeg ikke her varmtvanns bereder eller annet som går på 110V AC, kun kjøleskap og dette går på enten 110V AC el 12V DC.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det var en hyggelig dame som averterte på nettet at hun ordnet CE-merking. Hun tar kr 10.000,- pluss moms for jobben. I tillegg kommer ca 1000 Euro til IMCI + evt ombygginger du må gjøre.

 

Her har du hennes kommentar til landstrøm:

 

Når det gjelder landstrømsanlegget velger du selvsagt selv om du vil gjøre

noe med, men det er faktisk mulig å få kjøpt en mobil omformer som plasseres

mellom båt og landstrømsanlegg. Denne er ferdig CE-merket fra fabrikk og du

trenger da ikke noen elektriker som går god for det.

 

Jeg kan sende deg e-mail adressen på en IM

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...