Yankee Startet 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2006 Er det vanligvis mulig å koble om eller stille om varmtvannstank, kjøleskap og komfyr, fra 110V til 220V? Eller går det an å bytte ut noe for å endre spenning? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 (redigert) Nei det mest vanlige er å montere en 220V / 110V step down converter på anlegget å kjøre US kjøleskaper m.m. på 110V. Skal du CE godkjenne båten skal denne ombyggingen utføres av godkjent elektrikker. I følge en CE consulent jeg var i kontakt med selges det "mobile" convertere som du kobler mellom 220V landstrøm og 110V anlegget i båten. Da slipper du ombygging av el-anlegg i båten med tilsvarende sertifisering. Du bruker US-anlegget so det er. Selv har jeg valgt å droppe hele 110V anlegget og kun koble til en vedlikeholdslader. Kjører da kjøleskap på kun 12V. Dette er greit da jeg ikke her varmtvanns bereder eller annet som går på 110V AC, kun kjøleskap og dette går på enten 110V AC el 12V DC. Redigert 26.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Normalt kan elementet i berederen erstattes med ett 220v element. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 27.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 (redigert) I følge en CE consulent jeg var i kontakt med selges det "mobile" convertere som du kobler mellom 220V landstrøm og 110V anlegget i båten. Da slipper du ombygging av el-anlegg i båten med tilsvarende sertifisering. Du bruker US-anlegget so det er. Hvilken konsulent var det? Redigert 27.Desember.2006 av Yankee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Det var en hyggelig dame som averterte på nettet at hun ordnet CE-merking. Hun tar kr 10.000,- pluss moms for jobben. I tillegg kommer ca 1000 Euro til IMCI + evt ombygginger du må gjøre. Her har du hennes kommentar til landstrøm: Når det gjelder landstrømsanlegget velger du selvsagt selv om du vil gjøre noe med, men det er faktisk mulig å få kjøpt en mobil omformer som plasseres mellom båt og landstrømsanlegg. Denne er ferdig CE-merket fra fabrikk og du trenger da ikke noen elektriker som går god for det. Jeg kan sende deg e-mail adressen på en IM Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.