Jump to content

Nyttårsraketter

Frivakten

Recommended Posts

Er tiden inne for å slutte med rakettene når vi vet hva det fører til? Være fornuftige og la en "avlegs" tradisjon bare dø sin naturlige død?

Ja, det er virkelig på tide. La det offentlige/velforeninger etc. ha lokale oppskytningsplasser, der godkjent personell sender opp raketter, så slipper vi alle disse fulle mennene med sprengstoff, lighter og sprit...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Jeg er en slik kjip type som sluttet med raketter for sikkert 15 år siden. Personlig synes jeg det kansje er noe av det dummeste det går an å bruke penger på.

Når man i tillegg har vet hvor mye skade en nyttårsrakett kan gjøre, blir ikke jeg lei meg om denne "tradisjonen" stoppes.

Men jeg stopper ikke å nyte cognac selv om den også gjør litt skade..... :drink:

Hvert år kjøper jeg en liten pakke med raketter til ca 200 kroner. Rakettene sendes opp på nyttårsaften. Har laget en egen "utskytningsrampe" som er idiotsikker.

Går ut på en åpen slette i nærheten, finner en god plassering for rampa, og sender opp rakettene en etter en. Hva som er så fryktelig farlig med dette forstår jeg ikke.

Jeg mener jeg håndterer dette på en fullt forsvarlig måte.

Hvorfor skal jeg gi avkall på dette fordi det finnes en del idioter rundt omkring?

Nei takk. La oss få fortsette å sende opp raketter på nyttårsaften.

Uheldigvis er det ikke alle som vet hvordan de bruker fyrverkeri,men det betyr ikke at vi må gi avkall på det, det er ikke alle som ikke vet hvordan de bruker en båt skikkelig, men hvordan ville reaksjonen vært hvis båt ble forbudt kontra fyrverkeri? Noen for og noen mot som vanlig, så hvorfor ikke kreve et setifikat for dette, slik som med alt annet som er lov i norge? Er egentlig litt lei av alle disse lovene, men når jeg passerer 40 eller blir utsatt for en ulykke grunnet fyrverkeri selv blir jeg sikkert motstander av det, så la de som vet hvordan det er svare på spørsmålene våre, noen vil få skrekken og ikke bruke fyrverkeri eller bruke det på en fornuftig måte, andre vil gjøre som før, selv feirer jeg nyttårsaften med en sprengningsekspert, så jeg føler jeg rimelig trygg, godt nyttår til alle dere på baatplassen

Mvh Selleri

Send gjerne opp raketter, men gjør det ihvertfall fra et sted som er trygt. Slik at de ikke fyker mellom husveggene og setter seg fast i i noe før de smeller. Og slik at raketter som ikke har virket som de skal, altså de som kommer ned igjen med full fyr, ikke lander på noe brennbart. Ser alltid at det ligger mange raketter på opplagsplassen etter feiringen, og tenker med gru på om en dårlig rakett en dag skulle sette seg fast i en presenning eller noe, og så fyre opp hele greia. :cryin:

Men jeg stopper ikke å nyte cognac selv om den også gjør litt skade..... :drink:

Problemet er vel om man kombinerer cognacen med raketter... :rolleyes:

Etter at jeg som 18 åring klarte å svi hull i kjolen til en venninde av meg og svi av nakkehårene til en kamerat, har jeg ikke kjøpt fyrverkeri. Man lærer heldigvis iblant av de feilene man gjør...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Jeg mener jeg håndterer dette på en fullt forsvarlig måte.

Hvorfor skal jeg gi avkall på dette fordi det finnes en del idioter rundt omkring?

Nei takk. La oss få fortsette å sende opp raketter på nyttårsaften.

Du håndterer dette sikkkert utmerket. MEN problemet er at det finnes altfor mange idioter som ikke gjør det. Og de forårsaker hvert år både branner og tragiske personskader. Og det står ikke IDIOT på ryggen av dem når de kjøper sine raketter, så de handler gjerne for 1000-vis av kr, og begynner å fyre rakettene av i flere dager før nyttår. (Jeg hører smellene fra dem her jeg sitter og skriver dette)

Og kan man egentlig forsvare at millioner av kroner blir brukt til dette tullet hvert år i denne haltende verden? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Og kan man egentlig forsvare at millioner av kroner blir brukt til dette tullet hvert år i denne haltende verden? :confused:
Om folk vil bruke 1000 vis av kroner på å feire det nye året mener jeg er helt opp til de selv..Kjøper selv raketter for store beløp hvert år,og mener at det skal jeg kunne bestemme selv hva jeg bruker mine penger på..................

Skulle ikke forundre meg om det ikke kommer et forslag om å forby dette også :flag:

frank v.

Ja det smeller i raketter her også her jeg sitter. Sikkert noen som må bruke opp noen rester fra i fjor.

Likevel syntes jeg det ikke er riktig å forby raketter da. Vi har vel tross alt nok av overformynderi??.

Ja vel så skjer det ulykker som har tragiske utfall. Det vet jo alle. Bilkjøring har også mange tragiske utfall, selv om du kjører pent og forsiktig vet du ikke hvem idiot som kommer kjørende imot. Det står heller ikke idiot på genseren hans når han kjøper en bil.

Samfunnet kan ikke garantere seg mot idioter, det er bare ikke mulig. Å la disse få idiotene få ødelegge for oss andre som har lyst til å feire året som gikk, og ønske det neste velkommen blir rett å slett for dumt

Nå sitter jeg og hører det smeller jevnt og trutt utenfor. Snille foreldre som har kjøpt fyrverkeri til poden, tenker jeg. Ikke det at det har så mye å si for meg, for jeg har hverken små barn eller bikkje i hus. Det er jo bare litt over 4 døgn til det er lov til å sende opp fyrverkeri, så da så. Nei, i år blir det nok el.kit til dassen i båten i stedet for fyrverkeri, så får jeg heller prøve å ønske alle godt nyttår på annen måte.

:flag: Godt Nyttår. :flag:

Jeg har litt tro på høyere aldersgrenser faktisk.

Eller sertifikatordning av noe slag for klasse 3 som det er for klasse 4.

Også må Foreldre og andre slutte å kjøpe sånt til mindreårige :smash:

Må iallefall vurdere sterkt hvem det er de kjøper til og ikke minst hva de kjøper.

Dette hjelper jo lite selvfølgelig da... når slikt stjeles både her og der. og enkelte lager sitt eget fyrverkeri.

Vil også tro at det er disse som forårsaker mest skade...

En kan jo også lure litt når de som selger fyrverkeri ikke følger reglene under demonstrasjon (link)

Har stor respekt for fyrverkeri men synes det er fint NÅR DET BRUKES RIKTIG og synes det ville vært synd med forbud.

Når det gjelder den linken øverst her, sto det noe helt annet etter mitt syn hos VG

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja vel så skjer det ulykker som har tragiske utfall. Det vet jo alle. Bilkjøring har også mange tragiske utfall, selv om du kjører pent og forsiktig vet du ikke hvem idiot som kommer kjørende imot. Det står heller ikke idiot på genseren hans når han kjøper en bil.

Det er vel en forskjell i og med at bilbruk (ofte) er

en nødvendighet, selvom man desverre må kalkulere med ulykker. Men er fyrverkeri en nødvendighet for å ha det festlig, eller er det igjen handelsstanden som skaper behovet? :newyearsign:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Handelstanden skal få skylden for at vi kjøper gresskar og utkledningsdrakter i Oktober og rosre og kort i februar, men at vi skyter opp nyttårsraketter er ikke handelstanden sin skyld. Det har vi liksom drevet med i noen år.

enig i at det var en dårlig sammenligning Figaro

men jeg supplerer med en hvis vi skal dra det dit at alt må være nødvendig.

Jeg er sikker på at 80-90% av fritidsbåtbruken i Norge i bunn og grunn er unødvendig og det skjer stygge ulykker der også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Enig i at hver og en får gjøre som de vil, bare oppskytingen skjer på en sikker måte. Alkohol og raketter hører ikke sammen. Og det er ikke særlig trivelig å komme hjem til et nedbrent hus..eller at noen av deltagerene blir skadet

Her noen skrekkbilder ( og fiskekroker som kan være like farlig som raketter)

http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=3578

Jeg kjøper en pakke til rundt et par hundrekroner samt noen stjerneskudd til poden. Dette skyter vi opp i løpet av nyttårsaften. Starter gjerne ved 8 tiden med noen slik at minstmann på 4 kan få ta del i dette, siste rest går rundt midnatt sammen med de som er litt eldre og fortsatt våken. Jeg har alltid inntatt noe alkohol, men aldri mere enn hva som tillates på stortingets talerstol.

Personlig så ser jeg ikke noe problem om slike private fyrverkeri skulle bli forbudt, og ser neppe noen grunn til å danne fyrverkeriaksjonen av den grunn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har alltid inntatt noe alkohol, men aldri mere enn hva som tillates på stortingets talerstol.

Personlig så ser jeg ikke noe problem om slike private fyrverkeri skulle bli forbudt, og ser neppe noen grunn til å danne fyrverkeriaksjonen av den grunn.

:lol: Du kan få sagt det du.(eller skrevet det)

Kjøper også en pakke til ca 200-250. Prøver å få sendt opp kjappest mulig etter kl2400. Slik att vi får fulgt med

på det andre. Mere artig å se på enn stå med rompa i våret å tenne på.

Vi sees!

Her i huset sender vi opp såpass med fyrverkeri at vi sikkert kunne kjøpt en litt sliten bruktbil :-) Siden jeg har fyrerkerisertifikat klasse4 og har gått kurs har vi lært hvor farlig dette er og hvilke forholdsregler som skal taes. Og vi skyter ikke opp den billige dri*** som blir kjøpt med raketter til 10-20 kroner. Det er de som er farlige, ikke det store fyrverkeriet med kvalitetskontroll under produksjon m.m. Vårt største batteri veier rundt 40 Kg, må bæres av 2 mann og har ca 8Kg kruttvekt.. Detta blir moro!

Hvis man leser artiklene som det henvises til over, er det menneskelig faktor som går igjen som feilkilde:

-skulle skyte rett over hodene for å ha det gøy

-bøyde seg over for å fyre av lunte 2

osv.

Fyrverkeri som ike går av skal dynkes i vann, alt fyrverkeri skal rettes oppover. Spinnere m.m er usikre.

Med en sprakende nyttårshilsen

Joda310

fullstendig fyrverkerifantast :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...